Az 1,4 milliárd dolláros költséggel létrehozott Oasis - a világ jelenlegi legnagyobb óceánjárója - az iparág évtizedek óta legrosszabb évében lépett szolgálatba. A hajó azonban annyira túláradóan lenyűgöző, hogy Richard Fain, a Royal Caribbean vezérigazgatója jóslata szerint az első naptól kifizetődő lesz. Az előrejelzés a részletek ismeretében nem is tűnik elbizakodottnak. Az Oasis valóban úszó Paradicsom, amely szinte elhomályosítja új otthonának, a floridai Port Evergladesnek a lakótornyait. A hajó méretéről árulkodik 225 282 tonnás súlya, illetve az, hogy 16 szintes fedélzetén 6292 utas és 2165 főnyi személyzet befogadására képes. Ha utasainak arra támad kedvük, falat mászhatnak, kosárlabdázhatnak, korcsolyázhatnak, felülhetnek a kézzel faragott körhintára, elmerülhetnek az üzletek promenádjában, válogathatnak a kávézók és bárok között, és még egy hatalmas park is szolgálja kényelmüket - 12 ezer élő növénnyel és fával. A szórakoztatásról a hajó tatján helyet kapó mélymedence is gondoskodik, itt műugrók és szinkronúszók nyűgözik le az amfiteátrumszerű nézőtéren ülő vendégeket. A hajó számtalan bárja közül az egyik - a Rising Tide, vagyis a Dagály - három emelet között "ingázik", ám ha az utasokat még ez sem venné le lábukról, még mindig ott van az 1380 férőhelyes színház, amelyben elsőként a Hajlakk című musicalt adják elő. Mindennek előkészítése, a hajó megépítése hat évet emésztett fel.
A világ legnagyobb és legpompázatosabb óceánjárója mindazonáltal olyan időszakban indult el első útjára, amikor a piacot uraló neves hajózási cégek - a Carnival, a Royal Caribbean és a Norwegian Criuse Line - 16 százalékos hozamvisszaesést szenvedtek el. "Az utóbbi 20 évben idén volt a legsúlyosabb a visszaesés, ami a jelenlegi világgazdasági folyamatokat figyelembe véve érthető is" - fejtette ki Rod McLeod, aki mindhárom nagy cégnél dolgozott vezetőként. Ennek ellenére a vállalatok ha óvatosan is, de jövőre már némileg kedvezőbb üzleti hangulatot és kisebb, csupán 7-8 százalékos visszaesést várnak. Nem az Oasis az egyedüli új hajó, amely most vág neki a világ tengereinek, jóllehet az utóbbi húsz hónapban a nagy cégek egyetlen új megrendelést sem adtak le. A Carnival legújabb hajója, a 3652 utast befogadó Carnival Dream szintén decemberben hajózik ki először, jövőre pedig szolgálatba áll az Oasis ikertestvére, az Allure of the Seas is. A hangadó cégek között tehát valóságos sakkjátszma zajlik, csak éppen hajókkal. A vállalatok a gyengébb "célpiacokról" - mint például Hawaii és Alaszka - népszerűbb helyszínekre, Európába és Kínába vezénylik "katonáikat". (MTI)