Az ETIR használata

Európai Turisztikai Indikátor Rendszert bemutató cikksorozatunk második része az ETIR rendszer bevezetését hét lépésben írja le. 

A rendszer bevezetését hét lépésben mutatjuk be

  1. lépés:  amennyiben megszületett a döntés az ETIR bevezetéséről, érdemes ezt az információt a lehető legtöbb helyi szereplőnek eljuttatni, bevonva a helyi hatóságokat, közösségi médiát stb. Ez elősegíti támogatást, esetleg a részvételt is az egyes tevékenységekben.

  2. lépés: a desztináció helyzetelemzésének az elkészítése, ami alapvető információkat tartalmazhat annak földrajzáról, turisztikai jellemzőiről, közlekedési kapcsolatairól, turisztikai teljesítményéről.

  3. lépés: munkacsoport létrehozása a helyi szereplőkből, ami magában foglalhatja aa különböző szervezetek képviselőit, (nemcsak turisztikai) szolgáltatókat, munkaügyi hivatalokat, helyi fejlesztési hivatalok képviselőit, védett területek képviselőit stb. Amennyiben a TDM szervezetnek létezik hasonló összetételű fóruma, akkor elég az új projektet bemutatni számukra és ebben a csoportban, integrálva elvégezni.

  4. lépés: a munkacsoporton belüli feladatok és szerepkörök meghatározása, amit egy kezdeti munkacsoporti ülésen célszerű elvégezni. A lehetséges szereplők:

    • magánszektor képviselője, pl. helyi szállodás, szálláshely szervezet vezetője
    • TDM szervezet képviselője
    • felsőbb szintű turisztikai szervezet képviselője
    • marketing, PR szervezet, ügynökség
    • oktatási intézmény
    • helyi civil szervezet
    • helyi önkormányzati tervezési osztály
    • helyi hagyományőrző szervezet
    • helyi közlekedési szervezet
    • helyi klímaváltozásért felelős
    • helyi vízügy, hulladékgazdálkodásért felelős
    • helyi zajterhelésért felelős
    • helyi áramszolgáltató
    • helyi környezetvédelmi szervezet
    • helyi környezetvédelmi

    A munkacsoport tagjainak képesnek kell lenniük a területekkel kapcsolatos adatszolgáltatásra. A résztvevők között természetesen egyetértésre kell jutni a célok meghatározásában, a folyamat megtervezésében.

  5. lépés: A legtöbb adat valamilyen szintű statisztikákból összegyűjthető lesz, de néhányat csak új kutatással lehet megszerezni. Az ETIR részeként kidolgozott minta felmérések jelenlegi állapotukban is alkalmazhatóak, illetve a desztinációk saját szükségleteik szerint is módosíthatják.

  6. lépés: Az adatok elemzése, aminek keretében a munkacsoport tagjai a desztinációra vonatkozó különböző megállapításokat tehetnek ( pl. környezeti állapot, nők alkalmazási szintje, szálláshelyek vízfelhasználásának mértéke stb.) Ezen megállapítások határozhatják azután meg a szükséges lépések sorrendjét, azaz mely indikátorok esetében szükséges a közbelépés, milyen sorrendben, mikor, hogyan és ki által.

  7. lépés: A folyamatos fejlesztés biztosítása, aminek keretében a munkacsoporti tagok egyenként kisebb, de összességében mégis jelentős változtatásokat vállalnak saját területükön egy hosszabb, pl. hároméves időszakra. Fontos a vállalások monitoringozása, illetve az esetleges új indikátorok feltöltése a rendszerbe. Az adatfeldolgozás előrehaladtával egyre jobbak a lehetőségek egy másik, belföldi vagy akár külföldi desztinációval való összehasonlításra, illetve a fejlődési folyamat egyre jobban beépíthető akár a marketingtevékenységbe is.

Cikksorozatunk folytatását holnap olvashatják...

A kivonatot a European Commission DG Enterprise and Industry ’European Tourism Indicator System TOOLKIT For Sustainable Destinations’ alapján készítette: Víg Tamás, TDM-tanácsadó, a Magyar TDM Szövetség Stratégiai Munkacsoport vezetője


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.