A rendszer bevezetését hét lépésben mutatjuk be
- lépés: amennyiben megszületett a döntés az ETIR bevezetéséről, érdemes ezt az információt a lehető legtöbb helyi szereplőnek eljuttatni, bevonva a helyi hatóságokat, közösségi médiát stb. Ez elősegíti támogatást, esetleg a részvételt is az egyes tevékenységekben.
- lépés: a desztináció helyzetelemzésének az elkészítése, ami alapvető információkat tartalmazhat annak földrajzáról, turisztikai jellemzőiről, közlekedési kapcsolatairól, turisztikai teljesítményéről.
- lépés: munkacsoport létrehozása a helyi szereplőkből, ami magában foglalhatja aa különböző szervezetek képviselőit, (nemcsak turisztikai) szolgáltatókat, munkaügyi hivatalokat, helyi fejlesztési hivatalok képviselőit, védett területek képviselőit stb. Amennyiben a TDM szervezetnek létezik hasonló összetételű fóruma, akkor elég az új projektet bemutatni számukra és ebben a csoportban, integrálva elvégezni.
- lépés: a munkacsoporton belüli feladatok és szerepkörök meghatározása, amit egy kezdeti munkacsoporti ülésen célszerű elvégezni. A lehetséges szereplők:
- magánszektor képviselője, pl. helyi szállodás, szálláshely szervezet vezetője
- TDM szervezet képviselője
- felsőbb szintű turisztikai szervezet képviselője
- marketing, PR szervezet, ügynökség
- oktatási intézmény
- helyi civil szervezet
- helyi önkormányzati tervezési osztály
- helyi hagyományőrző szervezet
- helyi közlekedési szervezet
- helyi klímaváltozásért felelős
- helyi vízügy, hulladékgazdálkodásért felelős
- helyi zajterhelésért felelős
- helyi áramszolgáltató
- helyi környezetvédelmi szervezet
- helyi környezetvédelmi
-
lépés: A legtöbb adat valamilyen szintű statisztikákból összegyűjthető lesz, de néhányat csak új kutatással lehet megszerezni. Az ETIR részeként kidolgozott minta felmérések jelenlegi állapotukban is alkalmazhatóak, illetve a desztinációk saját szükségleteik szerint is módosíthatják.
-
lépés: Az adatok elemzése, aminek keretében a munkacsoport tagjai a desztinációra vonatkozó különböző megállapításokat tehetnek ( pl. környezeti állapot, nők alkalmazási szintje, szálláshelyek vízfelhasználásának mértéke stb.) Ezen megállapítások határozhatják azután meg a szükséges lépések sorrendjét, azaz mely indikátorok esetében szükséges a közbelépés, milyen sorrendben, mikor, hogyan és ki által.
-
lépés: A folyamatos fejlesztés biztosítása, aminek keretében a munkacsoporti tagok egyenként kisebb, de összességében mégis jelentős változtatásokat vállalnak saját területükön egy hosszabb, pl. hároméves időszakra. Fontos a vállalások monitoringozása, illetve az esetleges új indikátorok feltöltése a rendszerbe. Az adatfeldolgozás előrehaladtával egyre jobbak a lehetőségek egy másik, belföldi vagy akár külföldi desztinációval való összehasonlításra, illetve a fejlődési folyamat egyre jobban beépíthető akár a marketingtevékenységbe is.
Cikksorozatunk folytatását holnap olvashatják...
A kivonatot a European Commission DG Enterprise and Industry ’European Tourism Indicator System TOOLKIT For Sustainable Destinations’ alapján készítette: Víg Tamás, TDM-tanácsadó, a Magyar TDM Szövetség Stratégiai Munkacsoport vezetője |