Nagy-Britannia
2000-ben csúcsot döntött az angol turizmus. Pedig a nyár elején a listavezető utazási vállalkozás, a Thomson és a negyedik legeredményesebb iroda, a Thomas Cook is mínuszban volt. Mindeközben az Airtours nem tétlenkedett, s kedvezményes akciókkal rukkolt elő, ennek eredményeként tizenhárom százalékkal emelkedett utasaik száma, a nyári hónapokban több mint kétmillió embert utaztattak. Majd a Thomsonnál kidolgozták a „változás programját”, amely az operatív területek reorganizációját jelentette. A Thomson a hangsúlyt a saját speciális területeire helyezte, a sí-utakra, a városlátogatásokra és a távolsági utakra. Hatalmas összeget költöttek az informatikai rendszerük fejlesztésére.
Az Airtours a vállalkozási struktúra átalakítására harminchétmillió fontot költött, az internetes rendszer kiépítése is sok pénzt vitt el. Manapság az utazási irodák elé állítják az Airtours mottóját: „Gondoskodj a saját eladási csatornáidról!”
A britek turisztikai piacán a negyedik hely a First Choice-t illeti meg, ők vásárolták meg a Holiday Hypermarketet, amely a legnagyobb utazási szupermarket.
Skandinávia
A skandináv piac szereplői azonosak a brit piac játékosaival. Skandináviában az Airtours részesedése negyvenhárom százalék, ez az arány a repülés piacán ötvenszázalékos. A tavalyi ötmilliós látogatószám csekély emelkedést jelentett a megelőző évhez képest, idén az utazásszervezők célja az, hogy a stagnáló állapotból kikerüljenek. Az Airtourst nem riasztják el a kedvezőtlen piaci mutatók. Ezt bizonyítja az is, hogy megvásárolták a Gate Elevent, amely évente negyvenezer vendéget utaztat.
Az észak-európai országok piacán kilencszázalékos részesedéssel van jelen a Kuoni, ez a harmadik helyhez elég. Ez az iroda a svéd Apollo Reisennel közösen az északi országok repülési piacán vezető helyet foglal el.
A svéd piac a hazai valuta gyengélkedésétől szenved, a svédek legszívesebben Bulgáriába és Törökországba utaznak.
A dán piac sem jött igazán mozgásba, a háztartásokat az adóemelés is terheli. Norvégia jó piac, ezt bizonyítja az ötszázalékos forgalomemelkedés. Ez nem utolsósorban az olajbevételeknek köszönhető, az emberek egyre többet költenek utazásra.
Benelux államok
A Benelux államok piacán a koncentráció Belgiumban kezdődött, amikor az Airtours leányvállalata, a Sunair az árversenyben alul maradt, és eltűnt a piacról. Ezzel egy időben a Preussag többségi tulajdont szerzett a TUI-ban, ezzel megalapozták belgiumi vezető szerepüket. De vezető pozíció illeti meg őket Hollandiában is.
A két nagyobb Benelux államban a TUI-é és a C and N-é a vezető pozíció. A C and N egyik vezetője azt nyilatkozta, hogy számukra mindkét ország nagyon fontos, a piaci részesedés negyedét szeretnék megszerezni, jelenleg húsz százaléknál tartanak, és remélik, ez csak növekedni fog. A C and N és a TUI a Sunair 85 százalékát szerezte meg, a Sunair ügyfelei a TUI-ra és a C and N-re váltottak.
A C and N előbb említett illetékese azt mondta: azt szeretnék, hogy idén 1,7 millió belga utazzon velük a tavalyi 1, 4 millió után. Hollandiában az 1,8 milliós utasszámot akarják elérni. Tudják, hogy a belgák és a hollandok is főleg a közutakon utaznak, de az utazók kétharmada irodán keresztül foglalja le az útját. A belga C and N-hez tartozik a Neckermann, a Sunsnacks, a Pegase és az All Seasons márka. A C and N holland részesedése huszonhét százalék, ezzel a második helyet foglalják el a TUI mögött. A C and N-hez tartozik Hollandiában a Neckermann, övék a repülési piac túlnyomó többsége, a legnagyobb autós utazási iroda és a legtöbb vendégház is. A C and N illetékesei úgy vélik, a siker receptje: állandó kedvezmények az utasoknak.
A TUI részesedése Belgiumban, 2000-ben harminc százalék volt, ez egymillió utast jelent. A TUI Belgiumban az üzleti utaztatásban jeleskedik. Az idei év sikereit az új marketingstratégiájuktól várják. A repülés területén idén nyolcszázalékos növekedést akarnak elérni. A TUI vezetői szerint az utazásszervezőknek és az utazási irodáknak együtt kellene működniük, a viszonteladó irodák számára az utazási tanácsadás jelenti a jövőt.
A belgák, hollandok kedvenc utazási területe Törökország, Görögország és Tunézia, a benelux utasokért azonban küzdenek a spanyolok, a portugálok és a karib-tengeri szolgáltatók is. A legjelentősebb visszaesés az egyiptomi kiutazásnál tapasztalható, komoly viszont az emelkedés a bulgáriai és horvátországi kiutazásban.
Ausztria
Ausztriában a kiutazási piacon a TUI, a C and N és az FTI osztozik. A hazaiak közül a GTT volt a legnagyobb, azonban 2000 júliusában a Preussag felvásárolta csakúgy, mint a Terrát és a TUI-Ausztriát. A GTT és a TUI együtt hatszázötvenezer embert utaztatott tavaly, és egymilliónál is több repülőjegyet adtak el. A ranglétrán ezután a C and N és az FTI következik.
Az osztrákok legszívesebben Törökországba utaztak, a GTT utasainak a negyede ezt az úti célt választotta, de jól mennek a bulgáriai és a tunéziai utak is. Csökkent viszont a Spanyolországba utazók száma, pedig korábban a török válságból jól kamatozott Spanyolország, most viszont ötszázalékos visszaesést könyvelt el ez a piac. Ez elsősorban a Neckermannt érintette kellemetlenül, mely 49 százalékban a C and N, 51 százalékban a Kuoni tulajdona. A turisztikai vállalkozók ausztriai rangsorában harmadik helyen az FTI szerepel, ők a máltai, az észak-amerikai és ausztráliai kiutaztatásban játszanak vezető szerepet. Az osztrák piacon komoly az autós és buszos utak részesedése, piacvezető ezen a területen a Terra, a Ruefa Reisen és az ITS Billa. Ausztriában idén a Horvátországba utazók száma emelkedett a legjelentősebben. (Folytatjuk.)