Kaptak végül választ a kérdéseikre a parlamenttől?
Igen, de elutasító volt a válasz, így folytatni kell az egyeztetést. Sok gondot okoz a jelenlegi szabályozás a beutaztató irodák számára. Nemcsak az elérhetetlen forgalmi értékek, az alacsony jutalékszint és az unión kívüli turisták hátrányos megkülönböztetése a probléma, jó lenne, ha a lemondási feltételek is rugalmasabbak lennének. A legnagyobb gond, hogy nem kapunk időben tájékoztatást a tervezett változtatásokról, miközben a külföldi partnerekkel éves szerződéseket kötünk, és nincs lehetőségünk év közben módosítani a szerződéses feltételeket.
Nem ez az egyetlen sürgető szakmai kérdés, amellyel foglalkoznia kell a MUISZ-nak…
Az elnökséggel közösen nemrégiben összefoglaltuk azokat a témákat, amelyek ügyében lobbizni szeretnénk. Ezek közé tartozik a jellemzően kis- és középvállalkozásként működő utazási irodák védelme, versenyhátrányának megszüntetése. Foglalkozni akarunk a helyi iparűzési adó kérdésével, a pályázati pénzek felhasználhatatlanságával, az engedély nélküli utazásszervezéssel, a szakmai konzultációk hiányával, és még hosszasan sorolhatnám.
Milyen eszközökkel igyekeznek lobbizni?
Rendszeresen egyeztetéseket kezdeményezünk az államigazgatással, igyekszünk minden fórumon hangoztatni álláspontunkat, és beindítottunk egy szakmai vacsorasorozatot, amelynek keretében a fehér asztalnál igyekszünk megbeszélni a vitás kérdéseket. A legutóbbi vacsorestet akkora szakmai érdeklődés kísérte, hogy nem is tudott mindenki részt venni rajta.
Mielőtt továbbmennénk a szakmai ügyekkel, mondja el, hogyan indult a pályafutása.
Eredetileg az ELTE tanárképző karán végeztem történelem-német szakon, majd jogi egyetemet végeztem. A családban hagyomány az idegenvezetés, dédanyám hatvanévesen kezdte és több évtizeden át folytatta ezt a tevékenységet, édesanyám is dolgozik dőnként idegenvezetőként. Így a családból jött az indíttatás, hogy én is kipróbáljam magam ezen a területen. Miután elvégeztem a szükséges tanfolyamot, egyhetes német csoporttal debütáltam, még főiskolás koromban. A diplomázás után találtam az Expressz újságban egy álláshirdetést, amelyben utazási iroda keresett idegenforgalmi végzettségű, nyelveket beszélő, jogosítvánnyal rendelkező kollégát. Ezt nekem találták ki! – gondoltam, és így is lett. Felvettek a Cityramához, ahhoz a céghez, ahol most az egyik tulajdonos és ügyvezető vagyok. Közben sok minden történt, néhány hónapra beálltam ügyvédjelöltnek, de az illetékbélyeg- nyalogatásból hamar elegem lett, és pont akkor keresett meg Szabó Krisztián, a Cityrama ügyvezetője, hogy közösen vegyük meg a céget osztrák tulajdonosától. Így történt, 2006-ban tulajdonosok lettünk az akkor hatfős, két minibusszal rendelkező cégben. Közben családot alapítottam, ma már négy gyermekem van, a legidősebb hétéves, a legkisebb négy hónapos.
Hová fejlődtek az elmúlt tíz év alatt?
Ma már 25 állandó munkatárssal dolgozunk, jelentősen megerősítettük a csoportos beutaztatórészleget, komoly saját járműparkot alakítottunk ki, amelyben húsz- és kilencfős buszok, személyautók és két Trabant is szerepel.
Mire használják a keletnémet autóipar remekét?
Természetesen vezetni lehet. Imádják az utasok, hogy indulás előtt egy nívópálcával ellenőrizni kell az üzemanyagszintet. Népszerű is ez a programunk, de persze nem ebből élünk meg. Marketingeszköznek ellenben kiváló.
Most térjünk vissza a szövetség ügyeihez. Hogyan lett ön az új elnök?
Tulajdonostársammal rendszeresen eljártunk a szövetség üléseire, míg végül néhány évvel ezelőtt nagy meglepetésemre beválasztottak a jogi és etikai bizottság tagjai közé. 2013. év végén pedig bekerültem az elnökségbe, miután a budapesti és közép-magyarországi régió vezetőjévé választottak. Itt szembesültem azzal, hogy a szövetségben rengeteg a munka, és nagyon fontos feladatokat kell elvégezni. Több ötletemet is támogatta az elnökség, így az új logóra és új jelmondatra vonatkozó előterjesztést. Ma már az új logót használjuk, és véglegessé vált az új jelmondat is, amely így szól: „Több mint 40 éve a minőségi turizmusért”.
Több nyilvános szereplést is elvállaltam közben a szövetség képviseletében, és egyre többen kérték, hogy vállaljam el a szövetség vezetését. Őszintén szólva korábban nem voltak ilyen ambícióim, de végül hosszas gondolkodás után a megfelelő családi és szakmai támogatásnak köszönhetően elfogadtam az elnökség felkérését.
Hogyan vágott neki a munkának?
Először is nagy megtiszteltetés volt ez számomra, ugyanakkor meg is ijedtem, hiszen láttam, hogy rengeteg a tennivaló. Ráadásul mindezt társadalmi munkában, a vállalkozásunk vezetése mellett kell elvégezni. Meglepetésemre mind a feleségem, mind a tulajdonostársam támogatott ebben. A társam igyekszik minél több terhet levenni a vállamról, de remélem, hogy a kezdeti időszak nagyobb megterhelése után kialakul a normális munkatempó. Addig is próbálom mindkét tevékenységet egyszerre menedzselni, ami komoly kihívást jelent.
Milyen témákkal foglalkozik még a MUISZ?
Kiállunk a Magyar Turizmus Zrt. marketingkeretének növelése mellett, a fővárosban egy turisztikai marketingszervezet létrehozását tartanánk fontosnak, általánosságban pedig szeretnénk elérni, hogy a szakmát érintő döntések előtt – például belépőjegyek árváltozása, autópályamatrica-rendszer átalakítása, Liget-projekt kapcsán buszok parkolásának kérdése – legyenek egyeztetések, és a döntésekről kellő időben értesüljünk. Továbbra is hangsúlyozzuk, hogy nincsenek pályázati lehetőségek az utazási irodák számára, az utazási irodai rendeletek frissítése évek óta várat magára, nem elég elrettentő az engedély nélküli utazásszervezés szankcionálása, az 500 millió forint fölötti forgalmat elérő repülőjegyes irodákat pedig súlyosan hátrányos helyzetbe hozza a helyi iparűzésiadó-rendelet. Összességében azt kellene elérni, hogy az állam forgassa vissza a turizmusba az ágazat által kitermelt pénz jelentős részét.
Hogyan szeretnék ezt elérni?
Szélesebb tagságra van szükségünk, hogy erősebben tudjunk lobbizni. Ehhez elő kell állnunk egy anyaggal, amelyben leírjuk, miért érdemes tagnak lenni a szövetségben. Igyekszünk minél több networking-lehetőséget is biztosítani a tagok részére. Olyan szolgáltatói szerződéseket alakítunk ki, amelyek révén jelentős kedvezményeket vehetnek igénybe tagjaink. Szeretnénk elérni, hogy minőségi garanciát jelentsen a MUISZ-tagság az utasok számára. Szeretnénk a társszervezetekkel is szorosabbra fűzni az együttműködést.