Elkezdődött a párbeszéd

Végre nem volt egymásra mutogatás, a másik hibáztatása, és a legteljesebb közöny és tehetetlenség jelei sem fedezhetők fel azon az üzleti találkozón, amelyet az Agrármarketing Centrum (AMC) szervezett a Hoventa szakkiállítás nyitónapján, október 19-én, a Hungexpo 25-ös pavilonjában.

A találkozón a szervezők lehetőséget biztosítottak arra, hogy a Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy tulajdonosai, azaz minőségi hazai terméket előállító kistermelők találkozhattak a magyarországi Horeca-szegmens képviselőivel: éttermesekkel, szállodásokkal, beszállítókkal és nagykereskedőkkel.

Érdekes párbeszéd kezdődött a hazai termelők, és a másik oldal – a felhasználók – között, és ez olyan pozitívum, aminek megvalósulása köszönhető a szervezők kezdeményezésének és nem utolsó sorban Gyaraky Zoltánnak, az FVM főosztályvezetőjének, akit az AMC kért fel arra, hogy moderálja ezt a szakmai programot.

Kardeván Endre, az ágazatért felelős szakállamtitkár, majd dr. Simon Péter, az AMC igazgatója is köszöntötte a jelenlévőket, és mindketten kiemelték, hogy ez a találkozó elsősorban azért jött létre, hogy előbb-utóbb véget érjen az a lehetetlen helyzet, hogy prémium minőségű alapanyagért a magyar szakácsok, vendéglátósok közül sokan még mindig a határon túlra menjenek. Sokan ugyanis nem tudják, hogy idehaza is kaphatnak hasonlóan jó minőséget, és az lehet a magyarázat, hogy nincsenek közvetlen kapcsolatban a termelőkkel, nem alakult ki köztük olyan kapcsolat, amely mindkét fél számára gyümölcsöző lehetne.

A Horeca-szegmens kiemelt meghívottai – Jakabffy László, Cseh János executive chef-ek – is szót kaptak a program nyitórészében. Akik épp azt mondták el a jelenlévő KMÉ-védjegy tulajdonosoknak, hogy ők valóban külföldről szerzik be az árut, ha megbízható minőséget keresnek, emellett számos más olyan, a szakácsok vendéglátósok számára fontos tényezőről számoltak még be, amelyek fontos információk lehetnek a későbbi sikeres együttműködéshez. Ilyen például, hogy hiányolják az alapanyagok pontos származási helyéről, az állat tartásáról stb. szóló információkat, és mivel sokszor csak a szállítóval kerülnek közvetlenül kapcsolatba, nem pedig a termelővel, gyakorlatilag semmit nem tudnak arról a termékről, amelyet éppen beszereznek. Fogalmuk sincs például egy marha, egy sertés, egy csirke valódi koráról, arról, hogy hol nevelkedett, mit evett, mennyi idős korában került levágásra. Külföldi, követendő jó példákat emlegettek a vendéglátósok (a világhírű Brest-i csirkét és társait), ám azt is elmondták, volt olyan, hogy ritkaságnak számító kacsanyelvet szerzett be egyik szakácstársuk Bécsből, ám amikor a csomagolást alaposabban megnézte, akkor jött rá, tulajdonképpen magyar terméket vásárolt.

A találkozó következő részeként igazi párbeszéd kezdődött – nem utolsósorban a moderátor kitűnő és provokatív kérdéseinek és felvetéseinek köszönhetően – a jelenlévő két oldal között. Egy sajtkészítő például elmondta, amikor hallotta, hogy grillezni való sajtot vásárolnak a Horecá-sok nagy számban külföldről – nosza, grillezni való sajtot állított elő, ám az általa előállított mennyiség messze túlhaladja a keresletet. Egy gesztenyemasszákat készítő család tagja a disztribútori fizetési nehézségekről mesélt: a 30 napos fizetési határidő gyakran 60 napot jelent az esetükben. Egy jelenlévő szállító erre persze azonnal reagált.

Majd a Horeca-oldal részéről Kreil Vilmos, a Magyar Bocuse D’Or Akadémia elnöke is hozzászólt, aki jó néven venné szakácstársai nevében is, ha olyan vonalkóddal látnák el a hazai alapanyagokat, amelyeket lehúzva bármelyikük számára világos lenne, hogy melyik alapanyag honnan, kitől való, és más információk is megtudhatók lennének. Egy nagyon vonzó ajánlatot is tett: ha bármelyik magyar termelő, KMÉ-védjegy tulajdonos úgy érzi, az ő terméke többet érdemelne, és alkalmas ennek bizonyítására is, az elnök felajánlja, ha eljuttatják szervezetükhöz az adott terméket, ők nemzetközi versenyeik alkalmával kipróbálják, és így elviszik a magyar termékek jó hírét külföldre is.

Szerkesztőségünk is lépett: a jelenlévők kérdőívet öltöttek ki, amely esetében eredetileg arra gondolt a Vendég & Hotel, hogy a kitöltők között egy kétszemélyes wellness hétvégét sorsolunk ki. Ám az élet közbeszólt: email érkezett a devecseri illetőségű Hungarochips cég tulajdonosaitól, hogy nem tudnak részt venni a találkozón – az iszapkatasztrófa miatt sok termékük megsemmisült, illetve értékét vesztett, van tehát dolguk elég, menteni a menthetőt. Egyértelmű volt, hogy az inárcsi Bodrogi Kúriában eltölthető kényeztető hétvégét nekik ajánljuk fel.

Vágó Ágnes főszerkesztő


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.