A találkozón a szervezők lehetőséget biztosítottak arra, hogy a Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy tulajdonosai, azaz minőségi hazai terméket előállító kistermelők találkozhattak a magyarországi Horeca-szegmens képviselőivel: éttermesekkel, szállodásokkal, beszállítókkal és nagykereskedőkkel.
Érdekes párbeszéd kezdődött a hazai termelők, és a másik oldal – a felhasználók – között, és ez olyan pozitívum, aminek megvalósulása köszönhető a szervezők kezdeményezésének és nem utolsó sorban Gyaraky Zoltánnak, az FVM főosztályvezetőjének, akit az AMC kért fel arra, hogy moderálja ezt a szakmai programot.
Kardeván Endre, az ágazatért felelős szakállamtitkár, majd dr. Simon Péter, az AMC igazgatója is köszöntötte a jelenlévőket, és mindketten kiemelték, hogy ez a találkozó elsősorban azért jött létre, hogy előbb-utóbb véget érjen az a lehetetlen helyzet, hogy prémium minőségű alapanyagért a magyar szakácsok, vendéglátósok közül sokan még mindig a határon túlra menjenek. Sokan ugyanis nem tudják, hogy idehaza is kaphatnak hasonlóan jó minőséget, és az lehet a magyarázat, hogy nincsenek közvetlen kapcsolatban a termelőkkel, nem alakult ki köztük olyan kapcsolat, amely mindkét fél számára gyümölcsöző lehetne.
A Horeca-szegmens kiemelt meghívottai – Jakabffy László, Cseh János executive chef-ek – is szót kaptak a program nyitórészében. Akik épp azt mondták el a jelenlévő KMÉ-védjegy tulajdonosoknak, hogy ők valóban külföldről szerzik be az árut, ha megbízható minőséget keresnek, emellett számos más olyan, a szakácsok vendéglátósok számára fontos tényezőről számoltak még be, amelyek fontos információk lehetnek a későbbi sikeres együttműködéshez. Ilyen például, hogy hiányolják az alapanyagok pontos származási helyéről, az állat tartásáról stb. szóló információkat, és mivel sokszor csak a szállítóval kerülnek közvetlenül kapcsolatba, nem pedig a termelővel, gyakorlatilag semmit nem tudnak arról a termékről, amelyet éppen beszereznek. Fogalmuk sincs például egy marha, egy sertés, egy csirke valódi koráról, arról, hogy hol nevelkedett, mit evett, mennyi idős korában került levágásra. Külföldi, követendő jó példákat emlegettek a vendéglátósok (a világhírű Brest-i csirkét és társait), ám azt is elmondták, volt olyan, hogy ritkaságnak számító kacsanyelvet szerzett be egyik szakácstársuk Bécsből, ám amikor a csomagolást alaposabban megnézte, akkor jött rá, tulajdonképpen magyar terméket vásárolt.
A találkozó következő részeként igazi párbeszéd kezdődött – nem utolsósorban a moderátor kitűnő és provokatív kérdéseinek és felvetéseinek köszönhetően – a jelenlévő két oldal között. Egy sajtkészítő például elmondta, amikor hallotta, hogy grillezni való sajtot vásárolnak a Horecá-sok nagy számban külföldről – nosza, grillezni való sajtot állított elő, ám az általa előállított mennyiség messze túlhaladja a keresletet. Egy gesztenyemasszákat készítő család tagja a disztribútori fizetési nehézségekről mesélt: a 30 napos fizetési határidő gyakran 60 napot jelent az esetükben. Egy jelenlévő szállító erre persze azonnal reagált.
Majd a Horeca-oldal részéről Kreil Vilmos, a Magyar Bocuse D’Or Akadémia elnöke is hozzászólt, aki jó néven venné szakácstársai nevében is, ha olyan vonalkóddal látnák el a hazai alapanyagokat, amelyeket lehúzva bármelyikük számára világos lenne, hogy melyik alapanyag honnan, kitől való, és más információk is megtudhatók lennének. Egy nagyon vonzó ajánlatot is tett: ha bármelyik magyar termelő, KMÉ-védjegy tulajdonos úgy érzi, az ő terméke többet érdemelne, és alkalmas ennek bizonyítására is, az elnök felajánlja, ha eljuttatják szervezetükhöz az adott terméket, ők nemzetközi versenyeik alkalmával kipróbálják, és így elviszik a magyar termékek jó hírét külföldre is.
Szerkesztőségünk is lépett: a jelenlévők kérdőívet öltöttek ki, amely esetében eredetileg arra gondolt a Vendég & Hotel, hogy a kitöltők között egy kétszemélyes wellness hétvégét sorsolunk ki. Ám az élet közbeszólt: email érkezett a devecseri illetőségű Hungarochips cég tulajdonosaitól, hogy nem tudnak részt venni a találkozón – az iszapkatasztrófa miatt sok termékük megsemmisült, illetve értékét vesztett, van tehát dolguk elég, menteni a menthetőt. Egyértelmű volt, hogy az inárcsi Bodrogi Kúriában eltölthető kényeztető hétvégét nekik ajánljuk fel.
Vágó Ágnes főszerkesztő