Elkezdődött a párbeszéd

Végre nem volt egymásra mutogatás, a másik hibáztatása, és a legteljesebb közöny és tehetetlenség jelei sem fedezhetők fel azon az üzleti találkozón, amelyet az Agrármarketing Centrum (AMC) szervezett a Hoventa szakkiállítás nyitónapján, október 19-én, a Hungexpo 25-ös pavilonjában.

A találkozón a szervezők lehetőséget biztosítottak arra, hogy a Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy tulajdonosai, azaz minőségi hazai terméket előállító kistermelők találkozhattak a magyarországi Horeca-szegmens képviselőivel: éttermesekkel, szállodásokkal, beszállítókkal és nagykereskedőkkel.

Érdekes párbeszéd kezdődött a hazai termelők, és a másik oldal – a felhasználók – között, és ez olyan pozitívum, aminek megvalósulása köszönhető a szervezők kezdeményezésének és nem utolsó sorban Gyaraky Zoltánnak, az FVM főosztályvezetőjének, akit az AMC kért fel arra, hogy moderálja ezt a szakmai programot.

Kardeván Endre, az ágazatért felelős szakállamtitkár, majd dr. Simon Péter, az AMC igazgatója is köszöntötte a jelenlévőket, és mindketten kiemelték, hogy ez a találkozó elsősorban azért jött létre, hogy előbb-utóbb véget érjen az a lehetetlen helyzet, hogy prémium minőségű alapanyagért a magyar szakácsok, vendéglátósok közül sokan még mindig a határon túlra menjenek. Sokan ugyanis nem tudják, hogy idehaza is kaphatnak hasonlóan jó minőséget, és az lehet a magyarázat, hogy nincsenek közvetlen kapcsolatban a termelőkkel, nem alakult ki köztük olyan kapcsolat, amely mindkét fél számára gyümölcsöző lehetne.

A Horeca-szegmens kiemelt meghívottai – Jakabffy László, Cseh János executive chef-ek – is szót kaptak a program nyitórészében. Akik épp azt mondták el a jelenlévő KMÉ-védjegy tulajdonosoknak, hogy ők valóban külföldről szerzik be az árut, ha megbízható minőséget keresnek, emellett számos más olyan, a szakácsok vendéglátósok számára fontos tényezőről számoltak még be, amelyek fontos információk lehetnek a későbbi sikeres együttműködéshez. Ilyen például, hogy hiányolják az alapanyagok pontos származási helyéről, az állat tartásáról stb. szóló információkat, és mivel sokszor csak a szállítóval kerülnek közvetlenül kapcsolatba, nem pedig a termelővel, gyakorlatilag semmit nem tudnak arról a termékről, amelyet éppen beszereznek. Fogalmuk sincs például egy marha, egy sertés, egy csirke valódi koráról, arról, hogy hol nevelkedett, mit evett, mennyi idős korában került levágásra. Külföldi, követendő jó példákat emlegettek a vendéglátósok (a világhírű Brest-i csirkét és társait), ám azt is elmondták, volt olyan, hogy ritkaságnak számító kacsanyelvet szerzett be egyik szakácstársuk Bécsből, ám amikor a csomagolást alaposabban megnézte, akkor jött rá, tulajdonképpen magyar terméket vásárolt.

A találkozó következő részeként igazi párbeszéd kezdődött – nem utolsósorban a moderátor kitűnő és provokatív kérdéseinek és felvetéseinek köszönhetően – a jelenlévő két oldal között. Egy sajtkészítő például elmondta, amikor hallotta, hogy grillezni való sajtot vásárolnak a Horecá-sok nagy számban külföldről – nosza, grillezni való sajtot állított elő, ám az általa előállított mennyiség messze túlhaladja a keresletet. Egy gesztenyemasszákat készítő család tagja a disztribútori fizetési nehézségekről mesélt: a 30 napos fizetési határidő gyakran 60 napot jelent az esetükben. Egy jelenlévő szállító erre persze azonnal reagált.

Majd a Horeca-oldal részéről Kreil Vilmos, a Magyar Bocuse D’Or Akadémia elnöke is hozzászólt, aki jó néven venné szakácstársai nevében is, ha olyan vonalkóddal látnák el a hazai alapanyagokat, amelyeket lehúzva bármelyikük számára világos lenne, hogy melyik alapanyag honnan, kitől való, és más információk is megtudhatók lennének. Egy nagyon vonzó ajánlatot is tett: ha bármelyik magyar termelő, KMÉ-védjegy tulajdonos úgy érzi, az ő terméke többet érdemelne, és alkalmas ennek bizonyítására is, az elnök felajánlja, ha eljuttatják szervezetükhöz az adott terméket, ők nemzetközi versenyeik alkalmával kipróbálják, és így elviszik a magyar termékek jó hírét külföldre is.

Szerkesztőségünk is lépett: a jelenlévők kérdőívet öltöttek ki, amely esetében eredetileg arra gondolt a Vendég & Hotel, hogy a kitöltők között egy kétszemélyes wellness hétvégét sorsolunk ki. Ám az élet közbeszólt: email érkezett a devecseri illetőségű Hungarochips cég tulajdonosaitól, hogy nem tudnak részt venni a találkozón – az iszapkatasztrófa miatt sok termékük megsemmisült, illetve értékét vesztett, van tehát dolguk elég, menteni a menthetőt. Egyértelmű volt, hogy az inárcsi Bodrogi Kúriában eltölthető kényeztető hétvégét nekik ajánljuk fel.

Vágó Ágnes főszerkesztő


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.