Április elejével lépett volna hatályba a fővárosi önkormányzat azon rendelete, amely drákói szigorral csapna le a vígan pöfögő, garantált fülhallgatós, hop-on hop-off városnéző turistákat fuvarozó buszok üzemeltetőire. Akik nincsenek kevesen.
Nem most kezdték
A történet nem a jelenlegi városvezetés találmánya. 2009 decemberében hozta meg a fővárosi közgyűlés azt a határozatot, amelynek értelmében a főpolgármester megkéri az érintett cégeket, hogy a nosztalgiabuszok kivételével legalább Euro3-as kategóriájú motort berregtessenek. Ugyanazon a napon a közgyűlés elfogadott egy másik határozatot, majd nem sokkal később, 2010. február 16-án a Kereskedelmi, Turisztikai és Fogyasztói Érdekvédelmi, valamint a Környezetgazdálkodási és Közlekedési Ügyosztály az érintett cégek bevonásával utóbbi határozatról egyeztetett; kevés sikerrel. A felek arra jutottak, hogy a cégek többségének rövid időn belül még az Euro3-as kategóriára sem áll módjában átállni, nemhogy a második határozatban már Euro4-est elváróra. Erre 2011. január 1-jéig kaptak haladékot a fuvarosok, akik a megbeszélésekkor azt mondták, „hosszabb, tervezhetőbb kifutási határidőt tartanának elfogadhatónak” – olvasható a főváros közgyűlési jegyzőkönyvében.
Később a főváros a vállalkozók határidő-kitolásra vonatkozó kérését úgy értelmezte, hogy a szakma a szigorítást önszántából visszautasította. Ezen felbuzdulva megvizsgálták annak jogi lehetőségeit, hogy szigorúbb követelményeket támasszon Budapest az érintett cégekkel szemben. Segítségükre volt a főváros Jogi Ügyosztálya, az Alkotmánybíróság egy 1998-as határozata. Utóbbi értelmében a város egyes, földrajzilag pontosan meghatározott övezeteiben az országosnál szigorúbb helyi szabályozás léptethető életbe önkormányzati rendelet formájában.
2009-ben azonban csak határozat született, rendelet nem, tehát a vállalkozókat nem kötelezhették a környezetkímélőbb motorokra történő átállásra. Így tolódott ki a határozat végrehajtási ideje 2011. április 1-jére. Ugyanakkor a végrehajtási idő módosítása mellett felkérték Tarlós István főpolgármestert, hogy készítse elő a fenti rendelet tervezetét és annak március 1-jéig közgyűlés elé terjesztését.
Az időpontokat illetően még a fentieken is túltett volna az LMP-s Hanzély Ákos által benyújtott módosító indítvány, amely 2012. január 1-jétől már csak az Euro5-ös motorral brummogó buszokat tűrné meg a garantált városnézések útvonalán. Hanzély szerint kapjanak egy év türelmi időt a cégek, szereljék fel a járgányokat a környezetkímélő technológival 2012. január 1-jéig, de egyből EUuro5-össel. Az indoklás szerint „félő, ha most több társaság Euro4-es buszt szerez be, vagy Euro4-es szabványnak megfelelő szűrőt szerel fel a buszokra, akkor jogosan fog tiltakozni a 2013 elejétől esedékes újabb szigorítás ellen”. A Fővárosi Közgyűlés a módosító indítványt nem fogadta el.
Az érintettek tiltakoztak
Az érintettek – beleértve a buszos cégeket, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségét (MUISZ) valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét (NIT Hungary) – kézzel-lábbal tiltakoztak, és mihamarabbi egyeztetést sürgettek Tarlós Istvánnal. Az érintettek kiadtak egy közleményt, amelyben így írnak: „Az előkészítés alatt álló rendelet semmilyen tekintetben nem szolgálja a helyzet rendezését. Környezetvédelmi szempontból az ilyen diszkriminatív korlátozás mérhető javulást nem fog okozni a levegő minőségében, ugyanakkor számos alkotmányossági és versenyjogi problémát vet fel.” És technikait. Ahhoz, hogy egy kategóriával kevésbé környezetszennyező – Euro2- esből 3-as – legyen a buszmotor, katalizátorral kell felszerelni. Az erre vonatkozó kritériumok azonban országonként eltérnek, nincs egységes európai sztenderd, mindegyik állam maga dönti el, milyen műszaki paraméterek mellett szerelik bele a szerkezetet a buszokba. Amíg erről egységes döntés nem születik, addig egyetlen társaság sem vállalja be a beszerelés költségeit – mondta el Toldi Annamária, a garantált városnézéseket is szervező Program Centrum ügyvezetője. A műszaki elvárások egységesítéséhez azonban nem elég a főváros, az már minisztériumi hatáskör, így a labda részben Fellegi Tamás tárcájánál pattog; nekik kell kidolgozniuk az ezt szabályozó rendeletet – ismertette Toldi Annamária, hozzátéve, hogy ez tavasszal meg is valósulhat, és a fővárossal is meg tudnak majd egyezni.
Meggyőzték a fővárost
A szakma ráhatására a főváros visszakozott, belátta, hogy annyira azért nem kell kapkodni. A buszok motorjairól szóló környezetvédelmi rendelet a decemberben előterjesztett formában nem kerül beterjesztésre – tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amelynél azt is elárulták, hogy a terület felelőse a jövőben a Városüzemeltetési Főpolgármester-helyettesi Iroda lesz, a szakmai előkészítést pedig a BKK Zrt. végzi majd. Budapest közlekedési intézményrendszerének átalakítása jelenleg is zajlik: a jövőben a BKK Zrt. a remények szerint képes lesz az ehhez hasonló problémák komplex kezelésére. „A rendeletet nem kívánjuk rövid határidővel életbe léptetni, hosszú távon azonban mindenkinek, aki Budapesten vállalkozni akar, fel kell készülnie a rendezettebb, környezetvédelmi értelemben szigorúbb szabályozásra” – emeli fel ujját intőn a főváros. Arra kérdésünkre, hogy miért nem a füstöt jóval nagyobb mennyiségben eregető BKV-nál kezdi a főváros a szigort, azt a választ kaptuk, hogy „alapvető különbség van a BKV és a Volán társaságok, valamint a fővárosban közlekedő turistabuszok között: míg a BKV és a Volán jellemzően veszteséges, tehát pénzügyi kompenzációra szoruló közszolgáltatók, addig a vállalkozások profitorientált cégek. Utóbbiakra a piaci verseny és a profitmaximalizálási szándék miatt jellemző a kiadások minimalizálása, így jelenleg vállalhatatlan állapotú járművekkel járják a várost, ahonnan a profitjuk származik, ugyanakkor a megállóhelyek használatáért például nem fizetnek. A közszolgáltatók esetében egyébként szándék a járműcsere, egy rendezettebb városnézőbusz-szolgáltatást pedig nemcsak Budapest lakói, hanem az idelátogatók is joggal elvárhatnak.”
Csomós Miklós turizmusért is felelős főpolgármester- helyettes jelenlétében a főváros és a BKK Zrt. az év elején az ügyben egyeztetést folytatott a MUISZ-szal és a NIT-tel. A találkozón a főváros elismételte: hosszú távon a környezetvédelmi előírásokat szigorítaná, az autóbusszal végzett személyszállításra vonatkozó előírásokat egységesítené, de ennek bevezetési módjáról és ütemezéséről a korábbinál körültekintőbb döntési javaslat készül.