Az ágazat – sikert meghatározó – intézményei a fürdők, de a jelenlegi helyzetben a fenti teljesítmény elérésére nem képesek, bár fejlesztésükre a Széchenyi-terv keretében, majd a jelen időszakig is jelentős támogatás kaptak.
Az alapvető problémák:
• A fürdőket nem tekintik 12 hónapos üzemű, eredményorientált gazdasági szervezetnek, ezért a beruházási összegre vetített árbevétel, így a rendszer hatékonysága alacsony. Ha az ipari beruházások szempontjai szerint vizsgálnánk a fürdők üzemi eredményét (az ágazati jellemzők figyelembevételével), az elképesztően nagy teljesítménypotenciált mutatna.
• A fürdők, egészségturisztikai központok kvázi gazdasági egységek, amelyeknek kiterjedt és jól tervezett, szervezetten működő logisztikai hátterüknek kell lennie. A cél komplex, versenyképes, jól teljesítő gazdasági rendszer létrehozása.
• Minőség. A teljesítmény irányába mutató részkezdeményezés volt a fürdők minősítése, de a minősítési rendszert integrálni kell a teljes rendszer működésébe, és jelentős újragondolásra szorul.
• Termál- és gyógyvizeink – nyilvánvaló, hogy a gyógyvízzé minősítéssel nem oldottuk meg azt az elvárást, hogy tudjuk, és az üzletpolitika alapja legyen, mely vizek milyen hatásmechanizmus révén fejtik ki hatásukat. Ez egy gondosan felépített, országosan koordinált kutatási program révén valósulhat meg, és ez az egyik legfontosabb teendő, mert eszköz-, idő- és finanszírozás igényes. A kutatás révén a versenyképességünk jelentősen nőhet a versenytársakkal szemben.
• Abból kell kiindulni, hogy a civilizáció egészségügyi problémáitól szabadulni igyekvők, az egészségtudatos emberek, a fájdalomtól való megszabadulás kényszere általi rendszeres vendégek tábora – azaz a potenciális vendégek száma – folyamatosan nő, de az üzleti célt akkor érhetjük el, ha a szolgáltatás tervezésénél figyelembe vesszük, hogy az igények rendkívül összetettek, bonyolultak, és minden vendég személyre szabott szolgáltatást szeretne igénybe venni, és elégedetten szeretne távozni. E tekintetben versenytársaink jelentős előnyre tettek szert.
A fenti problémák megoldását a szakmai alapon nyugvó, üzleti szemléletű komplex szolgáltatáscsomag kialakítása biztosítja. Úgy tűnik, a megoldás a fürdőknél van, de a feladat komplex és ebben érdekelt az állam, a tulajdonos önkormányzatok, szolgáltatók széles köre. Amíg a fenti program létrejön, addig is szép eredményeket lehetne elérni. A fürdők üzemeltetésében jelenleg is nagy tartalékok vannak, ezt a SPAudit szolgáltatásunk bizonyítja. Már kisebb intézkedésekkel is jelentős költségcsökkentés érhető el. A SPAudit a fürdők üzemeltetőit segítő szolgáltatás, amely a széles körű ismeret, tapasztalat, módszerek inputja révén segíti a menedzsment tevékenységét. A módszer a szereplők – tulajdonos, üzemeltetők, vendégek – elégedettségét eredményezi, és elkerüli a társadalmi konfrontációkat. Célszerű, és jelentős költségmegtakarítást, ill. eredményt hozhat az egymás közelében működő fürdők, üdülőhelyek klaszter jellegű együttműködése is. Jelentős változást indukálhat az állami támogatási szemlélet átalakítása. Ha egy rendszer fejlesztését a pályázati források feltételeihez alakítják, ha pályázatírók tervezik a projektet, az nem a kívánt fejlesztési cél elérését eredményezi. A tulajdonos gazdasági érdeke, hogy a tervezési és üzemeltetési szemlélet megváltozzon, a rendszer fejlesztését és üzemeltetésének hatékonnyá tételét professzionális szereplők bevonásával oldja meg. Az egészségturizmus gazdasági potenciálja nagy, tehát minden okos – szakmai alapokon nyugvó gazdasági, üzleti befektetés – viszonylag rövidtávon megtérül. És így válhat húzóágazattá is.