ttrend • Hogyan indult a nyári szezon a Best Reisennél?
Örömteli tény, hogy sohasem állt még ilyen jól áprilisban nyári gépeink töltése, még a 2005-ös rekordévben sem. Ez persze nem jelenti azt, hogy csúcsév előtt állunk. Az időarányosan huszonöt- harminc százalékos növekedés nagyrészt annak köszönhető, hogy a budapesti Utazás kiállítás korai időpontja miatt a foglalások is korábban kezdődtek. A gyarapodásba belejátszik az is, hogy tavaly ilyenkor még nem működött B2B online foglalási rendszerünk. Vagyis a kiugró növekedés nem tükrözi a valóságot. Éves szinten csak minimális bővülésre számítunk. Túl sok optimizmusra nem ad okot, hogy csökkent a vásárlóerő, és nőtt a létbizonytalanság. Harminc százalékkal többen féltik ma a munkahelyüket, mint tavaly, köztük az eddig stabil keresletet jelentő köztisztviselők. Emellett pedig idén is nagy a túlkínálat: másfélszer több charterjáratot terveznek az utazásszervezők annál, amit a piac elbír.
ttrend • Melyek lesznek az idén a slágerdesztinációk?
Nem várhatók nagy csodák, Görögországban, Spanyolországban és Szicíliában remélünk enyhe emelkedést. Cégünk alappillére, az utasaink kétharmadát adó Tunézia, Egyiptom, Törökország hármas várakozásaink szerint a tavalyi eredményeket hozza majd. Egyiptom idén először tizenkét hónapos úti cél lett a Bestnél: nem kellett átmenetileg sem szüneteltetni a charterláncot, sőt, plusz egyet indítottunk. Ibiza jól teljesíthet, tekintve, hogy idén a piacon egyedüliként programozzuk charterjáratokkal. Török előfoglalásaink száma majdnem a duplájára nőtt tavalyhoz képest annak ellenére, hogy több szeletre oszlik a piaci torta egy új törökspecialista tour-operátor színrelépésével. A bővülés egyik oka, hogy ez az első szezon, amikor viszonteladóink online rendszerben foglalhatnak, amelyben a török árualap garanciális helyekkel van feltöltve, és ezeket a partnerek előnyben részesítik. A növekedés másik oka, hogy kettő helyett idén már öt Dino Club-szállodát kínálunk. Egyiptomban is növeltük Dino Club-hoteleink számát.
ttrend • Mi az oka annak, hogy egyre több ilyen szállodát ajánlanak?
Ideje tudomásul venni, hogy ma a többgyerekes, aktív kereső réteg rendelkezik a legnagyobb szabadon elkölthető jövedelemmel, ők pedig a gyermekbarát szállodákra tartanak igényt. És az sem utolsó szempont, hogy könnyebb feltölteni a chartergépeket négytagú családokkal, mint például párokkal, hiszen az előbbiek esetében jóval kevesebb foglalás révén lesz tele a gép. Persze a tinédzserek és a főiskolások sem kevésbé fontos célközönség számunka. Ráadásul egyre többen keresik közülük a Dino Club márkanév alatt futó szállodáinkat, ahol nemcsak magyar nyelvű gyerekklubok, hanem magyar nyelvű felnőttanimáció és számos szórakoztató program és létesítmény is rendelkezésre áll. Jövőre már Spanyolországban és Görögországban is lesz Dino Club-szolgáltatásunk.
ttrend • Milyen tényezők hatnak még az idén a forgalom alakulására?
Nem növeli a vásárlói bizalmat az az év elején bevezetett intézkedés, hogy a számlán fel kell tüntetni a megrendelő lakcímét. A drága, exkluzív utak keresletében talán tapasztalható lesz emiatt némi visszaesés. Az viszont kedvező lépés, hogy az adóhivatal kiadott egy állásfoglalást arról, hogy ellenőrei nem rendezhetnek tematikus gyűjtést, csakis egyes utasok adataira kérdezhetnek rá. Nagy meglepetések várhatnak még azokra, akik azért, hogy kikerüljenek az APEH látómezejéből, osztrák irodáknál fizettek be utakat a közelmúltban, ugyanis az Unióhoz tartozó tagállamok összes utazási irodájában, így Ausztriában is ugyanaz az adatszolgáltatási kötelezettség érvényes, mint nálunk. Idén az dönti el a harcot a túraszervezők között, hogy ki nyeri meg leginkább a viszonteladók kegyeit. Mi az előremenekülést választottuk azzal, hogy az idén már a teljes csomagár után fizetünk jutalékot online foglaló partnereinknek. Ezzel ugyan szűkül az árrésünk, de a lépés kimondottan vonzza a viszonteladókat, így nő a forgalmunk, ezáltal pedig tervezhetőbbé válnak az eladások. Ennek az ösztönzésnek és az eleve magasabb online jutaléknak köszönhetően ma már a partneri foglalások negyven százaléka a weben történik. Ráadásul a piaci hátrány csak átmeneti, hiszen hamarosan hazánkban is kötelező lesz a végösszeggel számolni, azt reklámozni. Ezt az árpolitikát az online foglaló utasok is vonzónak találják, mert kényelmes és áttekinthető, hogy a program kiszámolja számukra a végösszeget. Az online értékesítést továbbfejlesztjük: partnereink számára fokozottan felhasználóbarát, egyszerűsített webfelületet hozunk létre, és hosszú távon ahol lehet, automatizáljuk a pénzügyi funkciókat, a nagyközönségi oldalt pedig különféle szolgáltatásokkal teszszük még érdekesebbé.
ttrend • Szerepel-e a terveik között hálózatbővítés?
Tiszteletben tartva a forgalmunk közel kilencvenkét százalékát biztosító viszonteladóink érdekeit, vidéken semmiképpen sem nyitunk irodát sem most, sem a jövőben. Úgy érezzük azonban, hogy Budapesten a jobb kiszolgálás érdekében még elkél egy Best Reisen-iroda, amelyet még ebben az évben átadunk.