Az ország GDP-je 2000-ben 5390,6 milliárd USD-t tett ki, ezzel – az USA-t követően – második a világon. Második az egy főre eső GDP vonatkozásában is, ami 42 736,09 USD (itt a világelső Svájc). Érdekes megvizsgálni a lakosság megtakarításait. A 64 év alattiak személyenként átlagosan 206 286 USD megtakarítással rendelkeznek, míg a 65 év felettiek 236 762 USD-val. A 65 év feletti lakosság tehát az a csoport, amely jelentős pénzforrásokkal és szabadidővel rendelkezik, vagyis az utazások szempontjából kiemelten fontos lehet.
A lakások átlagos ára 400 000 USD körül mozog, a japánok átlagosan 43 évesen jutnak saját otthonhoz. Japánban a saját tulajdonban levő lakások aránya 60%, a lakások átlagos nagysága 91-92 m2, ami viszonylag kicsinek mondható. Ennek következtében magas a „kiszabadulás” motivációja, ami erősíti az utazási kedvet.
Az ország hivatalos nyelve a japán, az aktív munkaerőnek alig 7%-a beszél angolul. A japán vallás egyedinek tekinthető, emellett azonban a nagy világvallások is jelentős arányban képviseltetik magukat a szigetországban (kereszténység, buddhizmus, sintoizmus). 2000-ben 17,8 millió Japán utazott külföldre, ez 8,9%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. Az utazások 82%-a üdülési céllal történt, 18%-a pedig üzleti út volt. A nemek aránya az utazók között kiegyenlített: 53%-uk férfi, 47%-uk nő. A lakosságnak mintegy 14%-a utazott külföldre, a japán kiutazó piacban tehát még komoly potenciál rejlik. Más országokkal összehasonlítva ez az arány alacsonynak mondható: az USA-ban a lakosság 20%-a, Ausztráliában 16%, Tajvanban pedig a lakosok 29%-a utazik külföldre. Japánon belül a legtöbben a fővárosból, Tokióból kelnek útra (39%), ezt követi Osaka (16%), Nagoya (10%) és Fukuoka (7%).
Életkor szerint vizsgálva a külföldi utazásokat megállapíthatjuk, hogy legtöbbet a 20–29 év közöttiek utaznak (25%), valamint a 30–39 év közöttiek (20%) és az 50–59 év közöttiek (18%). Érdekes megfigyelni a nemek közötti különbségeket, amely szerint a nők jellemzően fiatalabb korukban utaznak, a házasság után jelentősen csökken az utazók száma. A japán kiutazások 56%-ában az átlagos tartózkodási idő nem haladja meg az öt napot, 29%-uk 5–10 nap közötti, s mindössze 10% a 15 napnál hosszabb utazások aránya. A legtöbb külföldi utazás augusztus, szeptember, július, október, november és március hónapokban realizálódik. Augusztusban elsősorban üdülni utaznak a japánok, március az incentive utak ideje, október és november hónapokban a körutazások dominálnak, decemberben pedig a karácsony és az újév adja az utazási lehetőséget. A kiutazások 48%-a Ázsián belül realizálódik, 31%-a Észak-Amerikába irányul, 13%-a Európába, 8%-a pedig egyéb desztinációkba (ebből Ausztrália részesedése 4%). Ázsiában a legfontosabb úti célok Korea, Kína, Tajvan, Hongkong, Thaiföld és Szingapúr. Észak-Amerikában a japánok elsősorban Hawaii-t, Kaliforniát, New Yorkot és Nevadát keresik fel. A szeptember 11-i terrortámadás ezen a piacon jelentős visszaesést okozott, Las Vegas és Hawaii „elvesztette” a japán turistáit. Európán belül a japánok legkedveltebb desztinációi Olaszország (19%), Nagy-Britannia (17%), Franciaország (17%), Dánia (14%), Spanyolország (7%), Svájc (6%), Hollandia (3%) és Ausztria (3%). A legdinamikusabban bővülő piacok Dánia (+18%), Svájc (+15%) és Hollandia (+14%). Az Európába utazó japánok általában több országot keresnek fel, egy csomagot jelent például Nagy-Britannia és Franciaország.
A japán kiutazások tíz legkedveltebb úti célja között egy európai ország szerepel: Olaszország a kilencedik helyen (2,6%-os részesedéssel). Az 50 évesek csoportját vizsgálva azonban már Olaszország mellett Németország is az első tíz úti cél között található. Az 50 év felettiek kiutazása a többi korosztályokhoz képest lényegesen dinamikusabban fejlődik: 2000-ben a kiutazások átlagosan 8%-kal bővültek, ezen belül a 50–69 év közöttieknél 12%-kal, a 70 év felettiek esetében pedig 15%-kal.
Az 50-esek kiemelt figyelmet érdemelnek Japánban: tartózkodási idejük magas, saját vagyonnal rendelkeznek, mindennapi életük és utazásaik során igénylik a helyi programokat, attrakciókat, a helyi kultúra és konyha megismerését, bepillantást a helyi lakosság életébe. 1998-ban a japánok külföldi utazásaik során átlagosan 1398 USD-t költöttek, az egy napra jutó költés 72 USD. A kiadások 22%-át szállásra fordították, 16%-át étkezésre, 36%-át vásárlásra, 9-9%-át pedig közlekedésre és szórakozásra. A japánok külföldi utazásaik során elsősorban szervezett formában utaznak, 90,6%-uk veszi igénybe utazási ügynökség szolgáltatásait. A tengerentúli utazások 91%-ában az utazási ügynökségek jelennek meg mint szervezők.
Az utazók mindössze 23%-a foglal egyénileg, azonban ekkor is gyakran keresnek fel (információszerzés, tanácsadás céljával) utazási irodákat. Ezeket a számokat „alátámasztja”, hogy a tengerentúli utazók 40%-a nyelvi akadályoktól tart, 36%-uknak pedig a biztonsággal kapcsolatban vannak fenntartásai. Az utazásoknál a döntéshozásban az utazásszervezők is jelentős szerepet vállalnak. A nemzetközi vállalatok helyi irodái, képviseletei rendkívül fontos szerepet töltenek be a marketingtevékenységben és az utazási ügynökségek információkkal történő ellátásában.