A rendezvényt Semsei Sándor, a Chrome Kreatív ügyvezetője nyitotta meg. Mányai Roland, az Önkormányzati Minisztérium turisztikai főosztályvezetője megállapította, hogy a válság és a turizmusban nemzetközi szinten is mutatkozó visszaesés senkit sem menthet fel az önvizsgálat alól. A szakmában mindenkinek van tennivalója a magasabb szintű és sikeresebb turizmus létrehozásában. Csak akkor javíthatunk helyzetünkön, ha a turisztikai termékek közösen, desztinációba ágyazottan jelennek meg, és élményt sugároznak. A kormány a TDMpályázatokkal segíti a szakmát. Kifejtette, hogy nem pénzosztogatás, hanem fejlesztési támogatások odaítélése folyik, többlépcsős elbírálás után. Tudatosan szabtak alacsony keretet a PR- és reklámakciókra elnyerhető pénzeknél, mert általában csak erre és egyéb szükséges, fontos dolgokra nem gondolnak a nyertesek. A hallgatók felvetették, hogy sokan „Prokrusztész-ágynak” érzik a pályázat merev előírásait, amely azonos feltételeket szab Hajdúszoboszlónak és az Ipoly-menti falvak összefogásának. Különösen a TDM fenntarthatóságának biztosítékai nem tisztázottak, az sem, hogy egy esetleges kudarc után kié lesz a pályázati pénzen létrehozott iroda, a beszerzett géppark és az adatbázis. A fejlesztés és fenntarthatóság témakörében Víg Tamás TDM-koordinátor adott hasznos tanácsokat. Számításai szerint az önkormányzatoknak nem kell többet költeniük annál, amennyit eddig is a Tourinform fenntartásába fektettek, legalábbis öt évig. A vállalkozói rész nemcsak tagdíj, de természetbeni hozzájárulás is lehet. A TDM-menedzsereknek ki kell munkálniuk szolgáltatói kínálatukat, amelyeket akár a tagok, akár külső szolgáltatók vagy a turisták megvásárolhatnak. A TDM pártolói nemcsak szakmai körökből jöhetnek, be kell vonni mindenkit, aki a térségi turizmusból profitál (orvos, közlekedés, boltok). Gondoskodni kell a TDM helyi társadalmi beágyazódásáról, nyílt napokon, rendezvényeken, bálokon népszerűsíthető a tevékenysége. A TDM tagjait is össze kell hozni egymással, egymást kiegészítő, és nem egymással konkuráló termékek kifejlesztése a cél. A válság a TDM-alapítási folyamatot is késlelteti, a régiók a benyújtási határidők kitolását kérik.
A versenyképesség és működőképesség témáját többen is boncolgatták. Mányai Csaba tanácsadó szerint a megfelelő személyiségek kiválasztása döntő a sikerben. Olyan szakértők kellenek, akik hisznek az új struktúrában, és komoly döntésbefolyásoló képességgel rendelkeznek. Ők tudnak közös támogatást teremteni a TDM-projekt mögé. A lelkesültség mellett fontos a konszenzusteremtő képesség, a közös érdek megtalálása. Ugyanakkor reálisan kell a lehetőségeket felmérni. Mányai Csaba a márkaképzés fontosságát is kiemelte. Az internet korában összement a világ, az elérhető választék óriási. Ami ebben a zűrzavarban még felkeltheti a figyelmet, az a márka és az élmény. Élmény pedig bármi lehet, ha örömet, melegséget sugároz.
„A TDM úgy lehet a térség turisztikai „karmestere”, ha menedzserei valóságos „desztinátorok” – fogalmazott Nyírádi Ágnes, a TDM Consultzing Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Csak egy jól képzett megbízó tud gyümölcsöző együttműködést kialakítani a pályázatíró cégekkel. Fölényes szakmai tudás megszerzése szükséges ahhoz, hogy a menedzsment a TDM-re váró sokoldalú kihívásokra megfelelő választ tudjon adni. Ennek érdekében a TDM Consulting az egész országra kiterjedő egynapos képzési sorozatot indít. Damjanovich Nebojsa tanácsadó a turisztikai portálok és a keresők fontosságáról szólt. A netezők 70 százaléka online kereséskor csak az első találati oldalt nézi meg. Itt hirdetni is lehet és érdemes, de csak az első nyolc helyig. A feladat tehát keresőbarát honlap kialakítása, online reklámozás, a web 1.0 mellett a web 2.0 (iwiw, blogok, Facebook) lehetőségeinek kihasználása. Holczer Ágnes (TDM Consulting) a szegmentálás fontosságát ismertette: a fejlesztés önmagában nem érték, ha nem vonz többletkeresletet, csak a tortát szeleteljük vele tovább. Dr. Erdei János nemzetközi tapasztalatait, marketingötleteit osztotta meg a hallgatósággal. Várda Eszter (Metacom Zrt.) felhívta a figyelmet az innovatív, újszerű eszközök (Bluetooth-marketing, rádiófrekvenciás kártyák, érintőképernyős kioszkok) alkalmazására.