Így nyilatkoznak szállodás szakemberek az év végéről

Az MSZÉSZ decemberi Trendriportjában négy szállodás szakember mondja el tapasztalatait vendégforgalomról, energiaárakról, munkarőhiányról és a kilátásokról.

Bánhegyi Balázs, a Danubius Hotel Astoria igazgatója, Budapesti régió:

"A decemberi hónap kiemelkedő forgalmat hozott mind szálloda, mind vendéglátás üzemrészen. A foglaltság 83,4% volt, mely 5%ponttal meghaladta a 2019-es szintet. Jelentős növekedést tudtunk elérni az átlagár tekintetében is. A forint átlagár 64%-kal növekedett 2019-es évhez hasonlítva. A piac magasabb fizetési hajlandósága mellett segítségünkre volt az árfolyam hatás is, Euróban számolt átlagárunk 33,5%-kal növekedett. Elmondható, hogy a jelentős növekedést az év utolsó hónapjában inkább átlagáron, kisebb mértékben foglaltságon keresztül sikerült elérnünk.

A vendéglátás szintén kiemelkedően teljesített, a 2019-es szintet 12%-kal szárnyaltuk túl. Üzemelésünkre jellemző volt a Café Astoria a’la carte forgalmának várakozásokon felüli teljesítménye. GOP tömegünk közel a duplája volt a tervezettnek, a 2019-es szintet 41%-kal haladtuk meg. A GOP margin szintje 2,5%ponttal volt a bázis alatt.

A vendég szegmensek tekintetében azt lehet mondani, hogy tovább erősödött a leisure egyéni, alapvetően városlátogató turisták aránya a mixben. Kevesebb üzleti és csoportos vendéget fogadtunk, jóllehet ezek a szegmensek nem tipikusak szállodánkban. Szintén trendszerű az OTA-csatornákon keresztül érkező foglalások növekedése.

Szállodánkban a külföldi küldő piacok relevánsak, a belföldi vendégek aránya elhanyagolható. A decemberi hónapot az izraeli, olasz, spanyol, angol és amerikai piacok határozták meg, az imént felsorolt sorrendben. Ez a küldő piaci mix jelentősen nem tér el a megszokottól, - növekedést az olasz és spanyol piacok produkáltak.

A 2022-es évre összeségében elmondható, hogy bevételi oldalon a tervezett feletti forgalmat sikerült elérnünk. Nagyban segített bevételi oldalon a gyenge forint is. Költségek tekintetében az energia árak drasztikus emelkedése, az energiával szoros összefüggésben a mosatási költségek, az üzleti folyamatok tekintetében a növekedő OTA forgalommal párhuzamosan növekedő jutalék költségek határozták meg a gazdálkodást. A nevezett költség elemeken túl, természetesen az élőmunka költségek is jelentősen nőttek. Fentiek ellenére, a tervezett eredményességi szintet sikerült túlszárnyalni.

2022-ben a teljes üzemi bevétel 15%-át tette ki az energiaköltség, míg 2019-ben csupán 4%-át.

A 2023-as első negyedév előrejelzései szerint erősödést látunk a szabadidős városlátogató turisták szegmensében. Hasonlóan éledezni látszik a MICE piac is. A 2023-as évet meghatározó város szintű eseményekre már most megmutatkozik a kereslet. Összeségében, bevételi oldalon pozitív kilátásaink vannak.

Munkaerőhiány sajnos továbbra is van, nehéz megfelelő szakmai ismerettel, elkötelezettséggel rendelkező kollégákat toborozni. A megnövekedett inflációs szintek természetesen hatnak a munkavállalók bérigényeire is, tovább fokozva a versenyt a munkáltatók között. Nyitottak vagyunk a külföldi munkavállalók alkalmazására, bár jelenleg az Astoria szállodában még nem foglalkoztatunk külföldieket."

 

Schwindt-Kiss Andrea, a Párisi Udvar Hotel Budapest igazgatója, Budapesti régi:

"Szállodánk teljesítménye decemberben meghaladta az előzetes várakozásainkat. Ekkor értük el a legmagasabb foglaltságot az év során, ami a 2019-es szintet is 2,8%-kal meghaladta. Ez azonban annak is betudható, hogy 2019-ben az év közepén nyitottunk, tehát decemberre még nem értük el azt a szintet, ami folyamatos üzemelés mellett elvárható volt.

A bruttó átlagárunk 48,6%-kal, a RevParunk 54,9%-kal volt magasabb, amiben nem csak az áremelés, de a forint árfolyamgyengülése is szerepet játszott, hiszen euróban árazunk. A szálloda árbevétele ugyanakkor még ezt is jóval meghaladva 80,1%-kal volt magasabb a 2019 decemberinél, amihez a szobaárbevételen túl a vendéglátás bevételeinek 87%-os növekedése segítette hozzá a szállodát. Végeredményben a GOP 27,4%-kal nőtt 2019 decemberéhez képest.

Decemberben jellemzően szabadidős utazókat fogadunk, azonban 2022-ben a business csoportok aránya 16% fölé emelkedett, ami hozzásegített minket a jó eredmények eléréséhez. Jellemzően az újévi időszak és az adventi hétévégék voltak a legkeresettebbek.

A vendégeink 97%-a volt külföldi, akik közül a legtöbben az Egyesült Államokból, Franciaországból, az Egyesült Királyságból, Németországból és Izraelből érkeztek. 2019-hez képest csak annyi a változás, hogy az első öt között akkor Olaszország szerepelt Izrael helyett.

Alapvetően sikeres évet zártunk, 16,1%-kal haladtuk meg a bevételi tervünket. Köszönhetően a második félévben tapasztalt növekedésnek, ez előző évekhez képest két és félszer magasabb bevételt értünk el.

Ami a kilátásokat illeti, az év eleje ugyan további növekedést hoz az előző évekhez képest, de foglaltságban még nem érjük el a Covid-járvány előtti szintet.

Az év második felére rendeződött a munkaerőhelyzet és jelenleg minden pozíciónk betöltött, a jelentkezők száma is reményt ad arra, hogy sokan ismét látnak perspektívát a szállodaiparban a Covid-évek után. Nem jelentős számban, de vannak ukrajnai és fülöp-szigeteki munkavállalóink.

Az energiaköltségek nálunk is drasztikusan megemelkedtek. A szolgáltatók számlái több hónapos csúszásban vannak, így 2022. decemberére csak becsült adataink vannak, mely szerint az energiaköltség a szálloda teljes nettó bevételének 11,5%-a. 2019 decemberében ugyanez az arány 3% volt."

 

Czár Lajos, a Hunguest Hotel Pelion, Tapolca igazgatója, Balatoni régió:

"Decemberben szállodánk kihasználtsága 12%ponttal volt magasabb, mint 2019-ben. A szabadidős utazások adták a bevétel 90%-át, míg 10% volt az üzleti utazók által generált forgalom. A vendégszegmensek esetében nem tapasztaltunk eltérést 2019-hez képest. A 88% belföldi vendégkör mellett kisebb számban osztrák, cseh és szlovák vendégeink voltak.

A 2022-es év a szálloda történetében a negatív külső körülmények ellenére sikeresnek mondható. Az első negyedév még döcögősen indult, de a második negyedévtől már havi szinten is felülmúlta várakozásainkat és kimagasló eredményeket realizáltunk. Annak ellenére, hogy az egész 2022-es évet villámcsapásszerű események sújtották (hibernált rendezvénypiac, orosz-ukrán háború, gazdasági válság, munkaerőhiány, energiaárrobbanás, infláció stb.).
A változásokra sikerült gyorsan és jól reagálnunk és a lehető legjobb eredményt elérnünk a nehéz gazdasági helyzet ellenére. Az igen pozitív bevételi számok mellett fontos megjegyezni, hogy az energiaár emelkedés súlyosan érintette szállodánkat. 2022 decemberében az energiaköltség a nettó bevétel 26,5%-a volt, míg ugyanez 2019 decemberében mindössze 7,1%.

Előrejelzéseink szerint – a korábbi évekhez hasonlóan elmondható – hogy csupán egy-két hónapra látunk előre, ami megnehezíti a tervezhetőséget. 2023 első két hónapjára – januárra és februárra – az előző évhez képest magasabb bevételre számítunk.
Ebben a két hónapban az üzleti szegmens erősödését várjuk. Mivel nagyon rövid a foglalási ablak, a szabadidős turisták üdülési kedvét még nem látjuk tisztán.

A munkaerőhiány továbbra is érinti szállodánkat. Főként a housekeeping, a vendéglátás, a gyógyászat és a wellness területére nehéz a toborzás. Külföldi munkaerőt nem foglalkoztatunk."

 

Németh Viktória, Danubius Hotel Bük igazgatója, Nyugati régió:

"2019-cel összehasonlítva a decemberi szobafoglaltság 22,6%ponttal volt magasabb 2022-ben. Itt fontos megjegyezni, hogy 2019-ben közel 80 szoba kivonásra került az értékesítésből felújítás miatt. A 2022 decemberében a bruttó átlag szobaár közel kétszerese volt a 2019 decemberinek, a bruttó REVPAR 264%-kal haladta meg azt, a szálloda teljes nettó árbevétele kétszerese volt a három évvel előttinek.  A decemberi GOP – a magas energiaköltségek és inflációs környezet ellenére – mintegy 36 millió forinttal meghaladta a 2019 decemberi GOP-t.

Tavaly decemberben szállodánkban a főbb szegmensek a következők szerint alakultak: 85% retail, 9% egyéb, 3% turistacsoport, 2% FIT.

Decemberben a bel-és külföldi vendégösszetételt nézve 63% volt a magyar, 17% az osztrák és 11% a cseh vendégek aránya.

A 2022-es év bevételi oldalról a várakozásaink felett alakult, a tervezetthez képest kiemelkedő eredményeket értünk el. A kereslet az egész évben kedvezően alakult, csupán áprilisban és májusban tapasztalatunk mérsékelt keresletet. Nemzeti összetételt nézve 2022-ben közel 10%-kal csökkent a hazai vendégkör, míg a cseh, az osztrák, illetve különösen a szlovák vendégek aránya nőtt.

2023 I. negyedévében a kereslet, az előzetes várakozásainkat meghaladóan erős úgy volumen, mint az eladási ár tekintetében. Rendkívül bíztató az előfoglalási hajlandóság is. Eszerint a foglaltsági előrejelzés januárra 71,4%, februárra 79,8%.

Az elmúlt években jelentkező munkaerőhiány állandósulni látszik. Különösen az F&B terület érintett a szakképzett munkaerő esetében. Külföldi munkaerő foglalkoztatására is nyitottak vagyunk. Jelenleg a HK területén két ukrán munkatársat foglalkoztatunk.

2022 decemberében az energiaköltségünk a szálloda teljes nettó bevételének 23,6%-a volt, míg ugyanez 2019 decemberében csak 13%-át tette ki. Az energiaköltségek drasztikus emelkedését a bevezetett takarékossági intézkedéseink csak részben tudták kompenzálni."

 

Szarjas Tímea, a Hotel Sopron igazgatója, Nyugati régió:

"2022 decemberében a szálloda szobafoglaltsága 29,9%, bruttó átlag szobaára 47.720 Ft, bruttó REVPAR mutatója 16.437 Ft, teljes nettó árbevétele 61,577 millió Ft volt. A havi GOP adatok még nem állnak rendelkezésre. 2019 decemberében a szobafoglaltság 45,8%, bruttó átlag szobaár 34.115 Ft, bruttó REVPAR 9.690 Ft, a teljed nettó árbevétel 66 millió Ft-ot tett ki, a GOP pedig 7,3 millió Ft volt.

Decemberben a belföldi szabadidős, illetve üzleti szegmens részesedése 70,9% és 5,15%, a külföldi szabadidős és üzleti szegmensek részesedése 7,23%, illetve 8,97% volt. Az év utolsó hónapjában a belföldi vendégéjszakák részesedése 83,8%, a külföldieké 16,2% volt. A külföldiek közül meghatározóak voltak az osztrák, a német és a cseh vendégek.

A munkaerőhelyzet a határ közelében régóta igen rossz. A szakképzett emberek többsége a szomszédos Ausztriában dolgozik. Az a jellemző, hogy csak a fiatalok – akik még nem mernek külföldön munkát vállalni – vagy az idősek, akik már nem akarnak külföldön dolgozni – vállalnak itthon munkát. Szerencsére szállodánk egy erős törzsgárdával rendelkezik, akik döntően idősebbek, de megbízhatóak, jó munkát végeznek, s nagyon örülünk nekik. Főleg a recepción dolgozókat, illetve felszolgálókat nehéz találni. Állandó jelleggel külföldieket nem foglalkoztatunk, csupán ukrán állampolgárokat alkalmilag.

A 2022-es évet nyereséggel fogjuk zárni, de még nem állnak rendelkezésre a pontos adatok. Ebben az évben – 2019-hez képest – csökkent a szálloda vendégeinek száma, ugyanakkor jelentős áremelést tudtunk elérni, valamint a költségtakarékossági intézkedéseink is eredményesek voltak. Pozitív fejleménynek tekintjük, hogy sok rendezvényünk volt 2022-ben, bár a turistacsoportok száma csökkent. Az ázsiai és olasz csoportok maradtak el, de hiányukat egyéni vendégekkel sikerült pótolni.

A szállodai energiaköltségeinek jelentős emelkedését mutatja, hogy ezek 2019 decemberében a nettó bevételek 12%-át, 2022 decemberében 19,5%-át tették ki."

 

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.