A MIPIM-en általánosan az alábbi ingatlantípusok szerepelnek:
– Irodák és irodaházak
– Lakóingatlanok
– Bevásárlóközpontok és kereskedelmi egységek
– Ipari ingatlanok (ipari parkok és logisztikai központok)
– Szállodák
– Turisztikai létesítmények
Az idén március 12–15. között megrendezett MIPIM szakkiállítás léptékét az alábbi számok hűen tükrözik:
Résztvevők száma: 15 257 fő
Képviselt országok száma: 65
Kiállító országok száma: 46
Képviselt cégek száma*: 5570
Kiállító cégek száma: 1888
Magyarország számára a 2002. évi MIPIM szakkiállítás rendhagyó volt, hiszen idén először, jelent meg Magyarország önálló kiállítóként. Az EconoConsult Projekt Tervezési, Fejlesztési és Vezetési Tanácsadó Kft. három magyarországi önkormányzat (Heves megye, Orosháza, illetve Szigetvár) megbízásából képviselte az általa kidolgozott turisztikai befektetési projekteket. Sajnálatos azonban, hogy a magyarországi blokk a kiállítási terület viszonylag eldugott részén kapott helyett, amely kiesett a főbb látogatóáramlási útvonalból. Kétségtelen, hogy a cannes-i tengerpartra és jachtkikötőre néző önálló terasszal rendelkező negyedik emeleti rész kilátás és természetes megvilágítás szempontjából páratlan, azonban ennek az üzleti haszna relatív kicsi.
Az igazi üzleti élet az alsóbb szinteken zajlott. Természetesen minden stand igyekezett felhívni magára a figyelmet, minél több látogatót magához vonzani. Ennek elérésére különböző eszközök álltak rendelkezésre. A legjellemzőbb a koktélbár volt, akadt azonban stand, amelyet egy egypályás minigolf tett színesebbé. Talán a legötletesebb megoldás a wolfsburgi standon volt látható. A wolfsburgi autógyár kiállított modelljével kettős célt értek el; népszerűsítették az autógyár modelljét, amelyen keresztül jelentős számú látogatót vonzottak a wolfsburgi standra.
A kelet-közép-európai régióból több ország is jelen volt a kiállításon. A régióból a legaktívabb Csehország és Lengyelország volt, ugyanis jelentős kiállítói területtel és részvevőszámmal, a látogatóáramlás főbb útvonalán elhelyezkedő viszonylag színvonalas standokkal vettek részt. A kiállításon is érezhető volt, hogy komoly verseny van a kelet-közép-európai régióban az egyes ingatlanfejlesztések potenciális helyszínei között. Ennek megfelelően Magyarországnak feltétlenül folytatnia kell a MIPIM-en való megjelenését, azonban sokkal határozottabb módon.
A MIPIM szakkiállításon tapasztaltak és a lefolytatott konzultációk következtében az alábbi szakmai megállapítások tehetők Magyarország jövőbeni megjelenésével összefüggésben:
A megjelent ingatlanfejlesztők általában a fejlesztés kívánatos és elsődleges helyszínéül Budapestet jelölték meg. Ez azért is alakulhatott így, mert a potenciális befektetők kevés információval rendelkeztek a magyarországi gazdasági fejlődés tendenciáiról és alkalmas befektetési helyszínekről.
A turisztikai célú ingatlanfejlesztésében érdekelt cégek lényegében nem ismerték az állami támogatás (Széchenyi terv) lehetőségét.
A kiállításon megjelenő turisztikai célú fejlesztések jellemzően túlmutattak egy-egy konkrét ingatlanon. A turisztikai célú ingatlanfejlesztéseknél Magyarország esetében is elsősorban teljes települések, illetve településrészek megjelenése szükséges.
A kiállításon való megjelenés feltétlenül pozitív volt, mert a megjelenésnek és a létrejött kapcsolatoknak köszönhetően a képviselt projektek bekerültek a nemzetközi szakmai köztudatba és vérkeringésbe.
A szakmai képviseletre vonatkozó tapasztalatunk azt mutatta, hogy az érdeklődők általában olyan kérdéseket tesznek fel a projektekkel kapcsolatban, amelyek meghatározóan jellemzik a projekt befektetési lehetőségeit, és ezekre a kérdésekre csak a projekt tervezője tud válaszolni. A szakszerű és pontos válasz a legtöbb esetben olyan érdeklődők figyelmét is a projektekre irányította, aki eddig biztosan nem tervezte a magyarországi turisztikai ingatlanfejlesztésekben részvételét.
Tapasztalatunk azt mutatta, hogy pontos szakmai akvizíciós munkával jelentősen növelhető lenne a befektetői érdeklődés magyarországi turisztikai projektek iránt, amelyhez fontos alapkérdés, hogy a befektető a kérdéseire szakmai szempontból pontos választ kapjon. * A MIPIM statisztikai adatai szerint ebből mintegy 1200 intézményi befektető, illetve 500 végfelhasználó/ szálloda csoport.