Az emberek csak úgy költik a pénzt utazásra. Tavaly az előző évihez képest 5%-kal többet - 1 087 milliárd euró - kasszírozott az ágazat világszerte. Ebben jelentős része van a BRIC-országoknak - köztük a kutatások szerint 2017-re már 2,2 multimilliomost számláló Kína -, melyekhez egyre másra csatlakoznak újabb és újabb fejlődő országok, mint például Malájzia. Vagy az idei partnerország Mexikó, melynek 80 kiállítója 700 négyzetméteren tette ki portékáját.
De azért az öreg kontinenst se temessük. Bár az ITB az egyik legnagyobb nemzetközi idegenforgalmi találkozóhely, azért a szinte befogadhatatlanul hatalmas vásári forgatag a házigazda németeknek is szól. 2012 novembere és 2013 októbere között 190 millió, legalább egy éjszakás egyéni utazást tettek. Ennek 30%-a volt belföldi út. Ráadásul megint csak a németek bebizonyították, hogy a hagyományos tour operátoroknak is van jövője, mivel nyári utazásaik 85%-át foglalták náluk. Ugyanez az arány Skandináviában már 50%. És az online utaztatás még nem messze nem érte el a felnőtt kort - mondta el Angelo Rossini, az Euromonitor International online utazási elemzője. így nem lehet, hogy ne kerüljön az ITB-n sem napirendre a téma. Rossini szerint különösen a mobil kommunikációs eszközök elterjedése dobhat nagyot az online utazási szolgáltatások fejlesztésén.
Online vagy offline, további teendők várnak az illetékesekre, hogy a „béke iparága” továbbra is ilyen lendülettel fejlődjön - derült ki egy Taleb Rifai-jal, az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) főtitkárával készült beszélgetésből. Rifai a közeli jövő három legfontosabb irányaként a fenntartható turizmus elősegítését, a vízumkiadási és határátlépési procedúrák könnyítését valamint a légi összeköttetések további fejlesztését nevezte meg. Utóbbiról szólva kiderült, az utazók 55%-a érkezik légi úton desztinációjára. Ennek ellenére a járatnyitások sokszor nem valós turisztikai igények alapján dőlnek el. Ennek ellenére a IATA 2017-ig a légi utasok számának 31 százalékos növekedésével számol.
Hasonlóan fontos a versenyképesség érdekében az ágazat túladóztatásának mérséklése Rifai szerint. Utóbbi különösen a fejlett, jóléti államokat és különösen a légközlekedést sújtja. Ennek tudatában meglepő a IATA azon adata, mely szerint a nemzetközi légi személyszállításban régiókra bontva az európai légitársaságok aránya a legnagyobb, 38%.