A Nielsen szerint a javulás a pozitív nemzetközi trendet követi. A Nielsen piackutató vállalat Globális Fogyasztói Indexe ugyanis 54 országban átlagosan 77 pontról 86-ra emelkedett, a fél évvel korábbi felméréshez viszonyítva.
A legfrissebb felmérés szerint 19 európai országban emelkedett a bizalom, míg Dániában, Hollandiában és Csehországban csökkent. Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis a megkérdezettek 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.
A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz.
A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak - állapítják meg a közleményben. Az országban a munkahelyi kilátásokat azonban csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44 százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.
Európában Norvégiában a legmagasabb, 110 pont a fogyasztói bizalmi index, Dániában 100, Hollandiában 92. A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49). (MTI)