Változnak a bírások összegei is, a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 15 ezer forint, a felső a vállalkozás árbevételének öt százaléka, legfeljebb 100 millió forint. Ha a vásárlók széles körének biztonságát veszélyezteti a termék, akkor akár kétmilliárd forint is lehet a büntetés, írja az Index.
Újdonság, hogy nem kell feltétlenül büntetni a kereskedőt, a hatóság akár meg is állapodhat a vállalkozással, hogy az megszüntesse a jogsértést. Három kivétel van itt: ha hat hónapon belül megint hibázik a vállalkozás, fiatalkorúakat dohánnyal vagy alkohollal szolgál ki, illetve ha a vásárlók egészségét vagy biztonságát veszélyezteti. Nagyon súlyos esetekben a hatóságok akár az üzlet bezárását is elrendelhetik.
A legfontosabb változás a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma, vagyis tilos hazudni a fogyasztónak. Ezeket az Európai Unió irányelve alapján 31 pontban foglalták össze.
Az új jogszabályok életbe lépésével három hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete együttműködési megállapodást írt alá egymással. Ezentúl szorosan együttműködnek a vásárlói panaszok kivizsgálásánál, a fogyasztó bármely hatósághoz benyújthatja panaszát, a szervek továbbítják az illetékesnek azt. Az új jogszabályokkal a fogyasztóvédők eljárási lehetőséget kapnak olyan kérdésekben is, amelyekben eddig nem tudtak fellépni, hatékonyabban tudják kiszűrni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, lehetőségük nyílik meghatározott esetekben az üzlet bezárására is.