Negyvenöt országból több mint 650 külföldi utaztató és újságíró vett részt az eseményen. A vendégeknek idén 370 kiállító mutatta be kínálatát az Estrel Convention Centerben. A DZT partnerei a két vendéglátó város, Berlin és Potsdam turisztikai marketingszervezetei voltak, továbbá a Lufthansa és a Deutsche Bahn vállalt jelentős szerepet a 200 ezer euró összköltségvetésű rendezvény megszervezésében. A DZT reprezentatív felméréséből kiderült, a kiállítók 81%-a idén is elégedett volt a rendezéssel, és 84%-uk a jövő évi kiállításon is tervezi részvételét. A vásárt követő három nap során a DZT külföldi vendégeinek tanulmányutak során adott ízelítőt az ország kínálatából. Az idei GTM a berlini Tempelhof repülőterén megtartott impozáns fogadással zárult, ahol Richard Adam, a Bayern Tourismus Marketing Gmbh. ügyvezető igazgatója vette át a GTM serlegét, ugyanis jövőre a bajor főváros, München és környéke lesz a házigazdája a rendezvénynek.
Berlint a tárgyalások és a két vendéglátó település által szervezett programok szüneteiben fedezhettük fel: például a várost kettészelő Spree folyón vezető hajóút során, ahol a város főbb ékességeit, az üvegkupolájáról híres Parlamentet, az Alexander Platzon álló tévétornyot és a Múzeumszigetet is megtekinthettük. Egy jó tanács az idelátogatóknak, a 100-as és a 200- as busz Berlin minden fontos pontját érinti. Berlin tavaly is megőrizte népszerűségét a külföldiek körében, akik az év során 5,9 millió vendégéjszakát, azaz 17,9 százalékkal többet töltöttek el a fővárosban, mint 2005-ben. A fő küldőterületek az Egyesült Királyság, az USA, Olaszország, Hollandia és Spanyolország – ezek adják a Berlinbe érkező külföldiek 45,6%-át.
Megtérült a vb-rendezés
A tavalyi futball-világbajnokság 2006 első két nyári hónapjának forgalmán lendített a legjelentősebben, de jótékonyan hatott a német turizmus egész évi teljesítményére. Összesen 52,9 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak, ami 10%- os növekedést jelentett 2005-höz képest. 2007 első negyedévében 7%-os növekedést mértek a kilenc ágynál többel rendelkező szálláshelyeken a tavalyi azonos időszakhoz képest. A fő küldőpiacokon azonban vegyes a kép az év első négy hónapjában: a vendégéjszakák tekintetében legnagyobb részesedéssel (13%) rendelkező Hollandiából 3%-os visszaesést mértek, az USA és az Egyesült Királyság azonban pozitív mérleget produkált – előbbiből 7,2, utóbbiból 6,3%-os a növekedés. Régiónk országai – hazánkat leszámítva – két számjegyű növekedést produkáltak az idei év első harmadában: a magyarok által eltöltött vendégéjszakák száma 5,9%-kal növekedett 2006 azonos időszakához képest, elérve a 128 ezret. A régióban a legnagyobb növekedést a szlovén piac produkálta, (65,3%), innen 40,4 ezer utazó érkezett az első négy hónapban. A régió zászlóshajója továbbra is Ausztria 11,3%-os növekedéssel, innen 645 ezren látogattak Németországba a fenti időszakban. Ezeket a számokat figyelembe véve Petra Hedorfer az egész évre vetítve 5%-os növekedést valószínűsített a külföldi vendégéjszakák tekintetében. A belföldi vendégéjszakák terén körülbelül 2%-os növekedést várnak.
Tervek hét évre
2006-ban Európában 17 millióval növekedett a vendégérkezések száma, elérve a 458 milliót. Németország 9,6%-os növekedéssel az ötödik legjelentősebb turistacélpont volt a kontinensen Francia-, Spanyol- és Olaszország, valamint az Egyesült Királyság mögött. Jelentős hányadot (28%) tett ki a kongresszusi turizmus részesedése, amely fontos szerepet tölt be a kulturális motivációjú utazások mellett. Cél az elkövetkező években is megőrizni a vezető szerepet Ázsiával szemben. A WTO prognózisa szerint a nemzetközi érkezések száma Németországban a jövőben is nagyobb léptekben fog növekedni az európai átlagnál. Optimista az ország turisztikai vezetése: 2015-re 61 millió külföldi vendégéjszakával számolnak megfelelő marketing mellett. A terv teljesíthető, ugyanis 2006-ban az európai utazók számára Franciaország után a második legjelentősebb kulturális célponttá lépett elő Németország. A célok megvalósításához stratégia is társul: az infrastruktúra fejlesztésén túl a kínálat további bővítésére koncentrálnak. Cél kihasználni a demográfiai változások (öregedő társadalom) turizmus számára generált előnyeit, ugyanis az előrejelzések szerint 2020-ra 70 milliós tábort tesz ki az 55 év felettiek száma, ami 31 millió potenciális nemzetközi utazót jelent majd. A változó elvárásoknak megfelelően a Medical Wellness piacán is erősíteni kívánja pozícióját Németország, amelynek esetében a többi európai országhoz képest a kiváló ár-érték arány biztosíthatja előnyét. A legnagyobb potenciált a belföldi turizmusban, továbbá az angol, a francia és az amerikai piacban látják.
Világörökségek
A DZT a beutaztató vásár résztvevőinek háromnapos túrák során mutatta be az ország tájait és régióit. 2007-ben a „Művészet és a kultúra országa” mottóval népszerűsíti kínálatát Németország, ehhez kapcsolódva az UNESCO világörökségi helyszínek egy részét is megismerhettük. Brandenburg központjából, Potsdamból nyugat felé tartva, Szászország-Anhalt tartomány városainak érintésével, Alsó-Szászország tartományi fővárosáig, Hannoverig ívelt a túraútvonal. A világörökségi helyszíneket tekintve európai viszonylatban Olaszországot követve ezüstérmes Németország, 32 városa és műemléke szerepel az UNESCO listáján. Ezek között fellelhető a berlini Múzeumsziget, illetve Berlin és Potsdam kastélyai és parkjai. Brandenburg a porosz uralkodók második rezidenciája volt, így számos műemlék található Potsdamban. A XVIII. században, Nagy Frigyes uralkodása alatt épült kastélyokat ma egy csaknem 300 hektáros, összefüggő park övezi. A turisták által leglátogatottabbak Sansoucci és Cäcilienhof kastélyai, amelyeket az Unesco 1990-ben a világörökség részévé nyilvánított. Az egykori NDK területén fekvő Quedlinburg több szempontból is elbűvöli az idelátogatókat. Több mint 1300 favázas szerkezetű ház tarkítja zegzugos utcáit, amelyek mindegyike egy kis ékszer. A pocsékolás nem jellemző a városvezetésre: a már magántulajdonban lévő, felújítás előtt álló házak állagmegóvásáról is gondoskodnak, az épületek ablakait az eső elől védelmet, viszont a szellőzést biztosító burkolattal látják el. Hatszáz ilyen házikóval büszkélkedhet Wolfenbüttel többek között annak köszönhetően, hogy a várost szerencsésen elkerülték a második világháborús bombatámadások. A városhoz több híresség neve is társul: Giacomo Casanova nyolc napot töltött a városban, amit élete legszebb hetének nevezett, és itt élt és alkotott Lessing, akinek házát érintik a városnéző körutak. A Goslarba látogatók garantáltan nem kerülhetik el a rammelsbergi bányalátogatást. Az ezeréves múltra visszatekintő egykori császárváros a bányának köszönhette jelentős szerepét a Hanza-városok sorában. A Harzhegység ezüstbányája 1988-as bezárásáig rekordot állított fel: a világ egyetlen ezer éven át folyamatosan művelt bányája volt.
Hildesheim, Hannover
Utunk vége felé megálltunk a gyönyörű piactérrel büszkélkedő Hildesheimben, amelyet Wilhelm von Humbold a világ legszebb terének nevezett. A város két ékessége a Szent Mihály-templom és a Szent Mária-katedrális. Egy gyors hannoveri városnézéssel zártuk le utunkat, amelynek során a barokktól a kortárs művészetig különböző korok emlékei zúdultak ránk.
Ízlésünk változatlan
A DZT Német Turisztikai Központ képviselője, Dernovics László szerint a magyarok legkedveltebb németországi célpontja továbbra is Bajorország (München, Dél-Bajorország, Neuschwanstein). Városlátogatás céljából a legtöbben Münchent és Berlint keresik fel. Az idei Erzsébet-év kapcsán az utazók többsége szervezett utak keretében látogat Németországba. Július–augusztusban online kampányt indít a DZT a magyar piacon, és nyereményjátékokkal is népszerűsíti Németországot.
Munkatársunk a DZT meghívására vett részt a tanulmányúton.