Jövőre szigorítás várható az árfeltüntetésben

Több mint egy éve létezik egy EU-határozat, amely többek között azt is rögzíti, a légitársaságoknak hogyan kell feltüntetniük a légiszolgáltatás díját. Az Európa Tanács októberben foglalkozott az üggyel, a határozatból mégsem lett törvény. Jövő májusban visszatérnek a kérdésre.

„A légi szállítás liberalizációja európai sikertörténet. A polgárok többet utazhatnak kevesebb pénzért, mint eddig bármikor. Azzal akarjuk ezt a helyzetet stabilizálni, hogy tisztességes versenyre ösztönözzük a légitársaságokat” – így magyarázta tavaly júliusban Jacques Barrot, az Európai Bizottság (EB) közlekedési elnökhelyettese, miért foglalkozott a testület határozatban a légi közlekedés szabályozásával.

 A határozat 2007 decemberétől érvényes hatállyal – többek között – arra szólítja fel az Európai Unióban működő légitársaságokat, hogy hirdetéseikben úgy közöljék az árat, hogy az minden, a publikálás időpontjában ismert adót, kötelező illetéket, pótlékot és díjat tartalmazzon. Ha az árba beleértendők a biztonsággal kapcsolatos költségek, azt az utas tudomására kell hozni, vagy olyan módon, hogy a jegyen ezt tételesen kimutatják, vagy más formában. Az indítvány tiltja a az utasok lakóhely vagy nemzetiség szerinti megkülönböztetését. Tilos a légitársaságoknak eltérő árat megjelölniük különböző országokban működő honlapjaikon. Az EB a tagországok illetékességi körébe utalta annak ellenőrzését, a légitársaságok betartják-e az előírtakat.

 „A légi utasokat ugyanúgy kell kezelni, mint a többi fogyasztót. Joguk van világos és teljes képet alkotni arról, mekkora az az ár, amelyet meg kell fizetniük. Fel kell hagyni a félrevezető tájékoztatással” – szögezi le az EB. A testület annyira komolyan veszi az ügyet, hogy azt javasolja, vonják vissza annak a légitársaságnak a működési engedélyét, amely nem tartja be maradéktalanul ezt a határozatot.

 Az alkalmazott gyakorlat azonban ma még korántsem egységes.

Vegyes a kép

Ha az ember kicsit körülnéz a neten, elég tarka kép fogadja. Valójában nem lehet panaszunk: egy kis számolással minden esetben kideríthető, pontosan mekkora lesz a végső ár. De van, amikor számolnunk kell.

A Wizzair például ajánlatában nemcsak az adók nélküli árat, az adókat és az illetékeket tünteti fel külön oszlopban, hanem külön táblázatban megtaláljuk az odaút, illetve a visszaút árát is. Viszonylag korrektnek tűnik az Alitalia és az Aeroflot ajánlata, amely (odaés visszaútra összesítve) külön említi az árat és a repülőtéri illetéket. Az easyjet és a Ryanair egyetlen árat közöl, amely mellett feltünteti, hogy az minden díjat és illetéket tartalmaz. Teljesen rendben van a Lufthansa ajánlata, amely mellett szintén szerepel az előbb említett megjegyzés. A német légitársaság azonban mégis szabálytalan, mert az árak mellett azt is megjegyzi, hogy ezek csak magyar állampolgárokra érvényesek. Arra pedig egyáltalán nem találtunk példát, hogy a biztonsággal kapcsolatos költségeket külön említették volna.

Még nem törvény

A légitársaságok – most még – nem alkalmazzák maradéktalanul az előírtakat. Ez ugyanis még csak határozat, és nem szankció kivetését is lehetővé tevő törvény. Csak akkor lesz az, ha elfogadja az Európai Parlament – ez idén júliusban megtörtént – és az Európai Tanács. Utóbbi ez év októberi ülésén megtárgyalta a javaslatot, és részben elfogadhatónak találta, számos pontban azonban kiegészítést, véleményt fűzött hozzá, illetve javításokat javasolt. A tervezet - amely a parlament és a tanács közös rendeleteként lát majd napvilágot - várhatóan a jövő év májusában kerül újra a döntéshozók elé. Akkor lett volna esély a decemberi hatályba lépésre, ha az Európa Tanács is módosítás nélkül elfogadja a határozatot. „A tervezet végleges formában az Európai Parlament és Tanács rendeleteként lép hatályba, ezért hazánk részéről külön intézkedés nem szükséges” – tudtuk meg a kormányszóvivői irodában.

Addig tehát várjuk, hogy megjelenjen a rendelet. Az idő valószínűleg az utasoknak dolgozik, hiszen egyetlen légitársaság sem hagyja majd figyelmen kívül az előírást, ha ezzel működési engedélyét kockáztatja.


Jön az Országos Étterem Hét

Jön az Országos Étterem Hét 

Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.