„A légi szállítás liberalizációja európai sikertörténet. A polgárok többet utazhatnak kevesebb pénzért, mint eddig bármikor. Azzal akarjuk ezt a helyzetet stabilizálni, hogy tisztességes versenyre ösztönözzük a légitársaságokat” – így magyarázta tavaly júliusban Jacques Barrot, az Európai Bizottság (EB) közlekedési elnökhelyettese, miért foglalkozott a testület határozatban a légi közlekedés szabályozásával.
A határozat 2007 decemberétől érvényes hatállyal – többek között – arra szólítja fel az Európai Unióban működő légitársaságokat, hogy hirdetéseikben úgy közöljék az árat, hogy az minden, a publikálás időpontjában ismert adót, kötelező illetéket, pótlékot és díjat tartalmazzon. Ha az árba beleértendők a biztonsággal kapcsolatos költségek, azt az utas tudomására kell hozni, vagy olyan módon, hogy a jegyen ezt tételesen kimutatják, vagy más formában. Az indítvány tiltja a az utasok lakóhely vagy nemzetiség szerinti megkülönböztetését. Tilos a légitársaságoknak eltérő árat megjelölniük különböző országokban működő honlapjaikon. Az EB a tagországok illetékességi körébe utalta annak ellenőrzését, a légitársaságok betartják-e az előírtakat.
„A légi utasokat ugyanúgy kell kezelni, mint a többi fogyasztót. Joguk van világos és teljes képet alkotni arról, mekkora az az ár, amelyet meg kell fizetniük. Fel kell hagyni a félrevezető tájékoztatással” – szögezi le az EB. A testület annyira komolyan veszi az ügyet, hogy azt javasolja, vonják vissza annak a légitársaságnak a működési engedélyét, amely nem tartja be maradéktalanul ezt a határozatot.
Az alkalmazott gyakorlat azonban ma még korántsem egységes.
Vegyes a kép
Ha az ember kicsit körülnéz a neten, elég tarka kép fogadja. Valójában nem lehet panaszunk: egy kis számolással minden esetben kideríthető, pontosan mekkora lesz a végső ár. De van, amikor számolnunk kell.
A Wizzair például ajánlatában nemcsak az adók nélküli árat, az adókat és az illetékeket tünteti fel külön oszlopban, hanem külön táblázatban megtaláljuk az odaút, illetve a visszaút árát is. Viszonylag korrektnek tűnik az Alitalia és az Aeroflot ajánlata, amely (odaés visszaútra összesítve) külön említi az árat és a repülőtéri illetéket. Az easyjet és a Ryanair egyetlen árat közöl, amely mellett feltünteti, hogy az minden díjat és illetéket tartalmaz. Teljesen rendben van a Lufthansa ajánlata, amely mellett szintén szerepel az előbb említett megjegyzés. A német légitársaság azonban mégis szabálytalan, mert az árak mellett azt is megjegyzi, hogy ezek csak magyar állampolgárokra érvényesek. Arra pedig egyáltalán nem találtunk példát, hogy a biztonsággal kapcsolatos költségeket külön említették volna.
Még nem törvény
A légitársaságok – most még – nem alkalmazzák maradéktalanul az előírtakat. Ez ugyanis még csak határozat, és nem szankció kivetését is lehetővé tevő törvény. Csak akkor lesz az, ha elfogadja az Európai Parlament – ez idén júliusban megtörtént – és az Európai Tanács. Utóbbi ez év októberi ülésén megtárgyalta a javaslatot, és részben elfogadhatónak találta, számos pontban azonban kiegészítést, véleményt fűzött hozzá, illetve javításokat javasolt. A tervezet - amely a parlament és a tanács közös rendeleteként lát majd napvilágot - várhatóan a jövő év májusában kerül újra a döntéshozók elé. Akkor lett volna esély a decemberi hatályba lépésre, ha az Európa Tanács is módosítás nélkül elfogadja a határozatot. „A tervezet végleges formában az Európai Parlament és Tanács rendeleteként lép hatályba, ezért hazánk részéről külön intézkedés nem szükséges” – tudtuk meg a kormányszóvivői irodában.
Addig tehát várjuk, hogy megjelenjen a rendelet. Az idő valószínűleg az utasoknak dolgozik, hiszen egyetlen légitársaság sem hagyja majd figyelmen kívül az előírást, ha ezzel működési engedélyét kockáztatja.