A saját branddel rendelkező cégek közül a legnagyobb kávézóhálózatokat az Egyesült Királyság (40%) és Németország piacain (13%) üzemeltetik. 2010-ben, a spanyol és a portugál piacok 6-7 százalékos visszaesésével egy időben a svéd és a francia területen növekedést regisztráltak az európai régióban. Bár Kelet-Európában még mindig a kisvállalkozások által üzemeltetett kávézók és cukrászdák a legsikeresebbek, a McDonald’s már megjelent saját kávézójával, és a Starbucks, valamint a Costa-lánc is keletre tart.
Megiszom, és már rohanok is?
A tőzsdéken az olaj után a nyers áruk piacán a kávé és a kakaóbab árfolyama a emelkedik a legdinamikusabban, ez legkeresettebb befektetési árucikk. Mert a csokoládéimádat trendivé vált, a kávéfogyasztás pedig egyfajta életstílus lett.
A teaházak, a kávézók mindig is a társasági élet helyszínei voltak, ahová nemcsak egy forró italra ugranak be az emberek, hanem találkozni másokkal, beszélgetni, leülni, pihenni keveset. Az angol ötórai teát lemásoló kávéházi kultúra napjainkra teljesedett ki. Azonban az élet itt már kora reggel elkezdődik. A brit Allegra felmérése alapján naponta csaknem 700 millió adag kávét értékesítenek a világon, többségüket délelőtt 11 óra előtt. A korai időpont leginkább a klasszikus reggeli kínálatot erősíti akár a gyorséttermi, akár a kávéláncok menüjét nézve.
Új trend: távoli, egzotikus ízek
A kávézókban évek óta – akár elvitelre, akár helyben fogyasztásra kérik – a kapucsínó és a latte a legkeresettebb. A délutáni órákban a kávé tejalapú italként és jeges koktélként is jól fogy. Az eszpresszót sokan második italként fogyasztják, hogy karakteres íze és aromája tovább megmaradjon. Néhány üzletben most nagyon sikeres, ha különleges helyszínekről, kisebb farmokról származó, egyedi pörkölésű presszókávét kínálnak. A kávévilág új trendje a mikroszkopikus adagban érezhető intenzív és távoli ízek kóstolása.
Lemaradt, mint a borravaló
Hogy mi kerül a kávé mellé, az elsősorban a láncoktól függ. A Starbucks például a tradicionális angolszász reggeli süteményeket – scone-t, muffint, töltött leveles tésztákat – kínál frissen, és a saját márkás csokoládészeletek, tallérok, snacktermékek is kaphatóak a pénztár közeli forró pontokon.
A pékségek és cukrászdák kézműves kínálatától a designshopok világáig széles a választék. Édesség- és süteményfronton még karakteresebben különül el egymástól a trend és a hagyományos választék. A McDonald’s, amely a válságban is szépen ívelő karrierjét a McCaffee koncepciója alapos kidolgozásának köszönheti, inkább a helyi igényekre alapozza választékát. A Burger King viszont egyáltalán nem tudott csatlakozni a reggelizőkért folytatott versenyhez, lemaradt a finom pékáruban erős reggeli időszakról, forró italaival inkább az ebéd- és vacsoraidőben betérőket tudja kiszolgálni.
Obama kedvence
A váratlan ízkombinációkkal kísérletezés főleg a csokoládékészítők fantáziáját mozgatta meg: a pinot noirral kombinált étcsokoládé és a wasabival ízesített karamellás almatorta sokkoló lehet a hagyományos ízvilágot keresőnek, csakúgy mint a stilton sajttal kombinált angol csokoládé, mégis vannak, akik izgalmas gasztroélménynek tartják. A sós karamella – amely Barack Obama kedvenc desszertje – szintén sokakat inspirál arra, hogy megkóstolják. Vannak olyan cégek is, amelyek nem az ízeket variálják, hanem a szokásos slágerételeket kínálják. Így kerülhet citromtortafagyi vagy fánkízű milkshake a menüre jó néhány amerikai gyorsétteremben. Az idei év slágerkínálata pedig a látványpékségek nyújtotta kulináris élvezet. A frissen sült finompékáruk látványos dizájnnal megkomponálva inspirálják a gyorsétterembe betérőt helyben fogyasztásra vagy elvitelre.
A méret a lényeg
A tavalyi, válságos időszakban szinte harc volt a kávézóterületeken a nők kegyeiért. Az Economist elemzése szerint a bankok, fogyasztási cikkek értékesítői női vásárlóiknak kínálnak bónuszpontokat azért, ha hűségesek maradtak kedvenc márkáikhoz. A kávéláncoknál sincs ez másképp.
Ha nő – akkor fogyókúra. Csak egy kicsit, épp egy falatot – általában ezt jelenti a folyamatos diéta. Nem csoda, ha idén a méret a lényeg: minél kisebb és összetettebb egy süteménykombináció, annál trendibb. Az egyedi formák és a szervírozás is nagyon fontos: az orosz ostyás jégkrém mintájára készülő minidesszertek tele bizarr ízkombinációkkal. A bazsalikomos habbal töltött piskótafalat vagy a kávé és a menta karakteres ízeit vegyítő pohárhab már nem is egy édesség, hanem a tökéletes pillanat.
Megérkezett a macaronmánia
A nők legnagyobb kedvence most a világban a macaron. A párizsi, a New York-i hisztéria után lassan már idehaza is színes macaronkorongok díszítik a menőbb üzleteket. A macaron borsos ára annak színességére, könnyedségére vezethető vissza, mindarra, ami egy elegáns nőt is jellemez. A macaron mára a francia McCafee-k kihagyhatatlan ajánlata, New Yorkban tavaly már egyenesen macaronnapokat tartottak, ezek után nem meglepő, hogy a Starbucks sem maradhatott le: az I love Maccaron díszdobozos karácsonyi értékesítése sokat dobott a karácsonyi forgalmon…
Újragondolt gyümölcslevek, és jön a desszertsör
Andrew Freeman gasztrokutató szerint az ízekben tobzódás nemcsak a desszerteket, hanem az italokat is elérte. Az új évtized elejére a klasszikus jeges tea és a szóda újragondolásával szárnyalnak a vegyes gyümölcslékoktélok, a virágszirupokkal ízesített italok, a gyümölcsös spritzerek, éa nem titok, hogy az új ízek új célcsoport felé mutatnak: a kifinomult nő és az elegáns üzletasszonyok igényei felé. Az olyan frissítő koktélok, mint a C-vitaminban, antioxidánsokban gazdag, baobabból készült vagy amelyet a brazíl cajával és umbuval édesítettek, biztos sikert jelentenek a nem alkoholos italok körében. A smoothie-ként értékesített gyümölcspürék és ásványvizek a Starbucks forgalmának ma már tíz százalékát adják.
Meglepő módon az italok szénsavas ízvilága annyira elterjedtté vált, hogy desszertbor helyett már desszertsör is van például Dél-Kaliforniában. A desszertsör grillpartik remek kísérője lehet hamburger, hot dog és popcorn mellé, vagy önálló desszeretet is készíthetnek belőle szorbet vagy jégkrém formájában.
Miklós Ilona / Vendég & Hotel - 2011. április