Keményen odavághat a rezsizseb a szállodáknak

Fordul a kocka a budapesti és vidéki hotelek viszonylatában, tavaszra stabilizálódhatnak az energiaárak, és ha jön a rezsizseb a SZÉP-kártyánál, az az élelmiszervásárlásnál is durvábban sújthatja a hazai szállodákat - egyebek között ez is kiderült Baldauf Csaba MSZÉSZ-elnök nyitóbeszédéből a kedden Budapesten 8. alkalommal megrendezett Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége társult tagjai, a szállodaipari beszállítók kezdeményezésére indult több mint egy évtizede a kezdeményezés a találkozó megszervezésére. Azóta 24 helyszínen, 145 szakmai előadást több mint 3000 résztvevő hallgatott meg. Ez alkalommal a budapesti Danubius Hotel Heliában a plenáris előadások után három szekcióban zajlottak az előadások menedzsment, housekeeping és vendéglátás témákban.  

Jó szezont zárt a hazai szállodaipar

Baldauf Csaba, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke szezonértékelő beszédében elmondta, hogy örül annak, hogy hatalmas létszámban vesz részt a szakma a rendezvényen, amelyet az optimizmus jelének tekint, lévén, hogy mindenki ismeretekre igyekszik szert tenni, annak érdekében, hogy meg tudjanak felelni az előttük álló kihívásoknak. A szezont értékelve a szakember kiemelte, hogy viszonylag jó nyarat zártak a szállodák mind Budapesten, mind vidéken. Mind a három nyári hónapban sikerült meghaladni a 2021-es vendégforgalmi adatokat, július és augusztus pedig érezhetően közelíti a 2019-es vendégéjszaka-számokat, ami elsődlegesen a budapesti teljesítményeknek köszönhető. A budapesti hotelek a vidékieknél jóval nagyobb növekedést realizáltak tavalyhoz képest. A vidéki házakra inkább a stagnálás vagy a visszaesés volt jellemző. Ferihegy adatai alapján is jelentősen élénkült az elsősorban a fővárosi vendégéjszakákban lecsapódó beutazó forgalom: immáron negyedik hónapja több mint egymillió utas fordul meg a légikikötőben (ez az adat a kiutazókat is magában foglalja – A Szerk.), ami már 80 százaléka a 2019-es szintnek. Szobafoglaltságban már csak 10-12 százalékponttal vannak elmaradva a szállodák a bezzegévtől, 2021-hez képest pedig óriásit léptek előre. A kihasználtsággal a fővárosi és vidéki kollégák egyaránt elégedettek, és a legtöbb hotel a költségnövekedéssel együtt is pluszban landolt – fogalmazott az elnök.

Ami bejött a vámon, elment réven

„A bruttó átlagárakban lényeges növekedést figyeltünk meg, a RevPAR tekintetében azonban jócskán van még hová fejlődni, szögezte le a szakember, és hozzátette, különösen azok a házak, amelyek már megtapasztalták a világpiaci árazást az energiaárak tekintetében, nagy mértékben az üzemelési eredményeik rovására működtek" - hangsúlyozta az elnök, és példaként említette az általa vezetett alsópáhoki Hotel Kolpingot is. A szakma előtt álló kihívások között kiemelten a munkaerőhiányt említette, bár sokakban az is felmerül manapság, hogy a kereslet prognosztizált csökkenése sajnálatosan orvosolni fogja a problémát.

A munkaerőhiány mérséklését a szakember a robotizálás, az atipikus foglalkoztatás és a technológiai fejlődéssel is egybevágó, az automatizálásra, digitalizációra irányuló vendégigények szolgálhatják. A másik legnagyobb problémát az energiaárak elszállása jelenti a az elnök szerint, aki pozitívan értékelte, hogy az utóbbi hónapokban jellemző nagyfokú kiszolgáltatottság után, szeptemberben már olyan árajánlatok is megjelentek a piacon az energiaszolgáltatók részéről, amelyben nincsen átvételi kötelezettség meghatározva az ügyfél számára. 

Elsőkből utolsók és fordítva

Baldauf Csaba hangsúlyozta, hogy most különösen felértékelődik a beszállítók által kínált minden olyan megoldás, amely a működési költségek csökkentését, a fenntarthatóságot, az energiahatékonyságot szolgálja. Az előttünk álló időszakról úgy gondolkodik az elnök, hogy komoly eséllyel fordul a kocka, és a covid-nyertes vidéki hotelek kisebb vendégforgalomra tarthatnak számot, mint a járvány alatt komolyan szenvedő budapesti házak. A 70-80 százalékban belföldi vendégkörre berendezkedett vidéki házak a hazai vásárlóerőt nézve novembertől már kevésbé lehetnek optimisták, míg a jóval szélesebb körű külföldi keresletre építő fővárosi hotelek még akkor is számíthatnak vendégforgalomra, ha a nyugat-európai lakosság szabadon elkölthető jövedelme valamivel csökken, mivel a kedvező ár-érték arányú Budapest jó pozícióra tarthat számot a nemzetközi versenyben. Elhangzott az is, hogy az üzleti utazókra berendezkedő vagy felnőttbarát szállodák kisebb visszaesésre kell, hogy készüljenek, mint a családokra építők, mivel a hazai famíliák már jól érzékelhetően visszafogták a költéseiket. Szeptember amúgy sem a legerősebb hónap, de globálisan az erős kivárás és az óvatosság jellemzi a belföldi piacot. „Mentsvár lehet a SZÉP-kártya, amely esetében egy közel 100 milliárd forintnyi turisztikai költésről beszélhetünk, ha ez jövő március végéig lecsapódna a vidéki hotelekben, komoly mentőöv lehetne számukra. Ha azonban megvalósul egy felmerült elképzelés, hogy új zsebet vezetnek be a SZÉP-kártya esetében, amelyből rezsire lehet fordítani a béren kívüli juttatást, az az elnök szerint fájdalmasabban érinti majd az ágazatot, mint a korábbi élelmiszervásárlás lehetősége. Ezért az MSZÉSZ javaslata az, hogy ha lesz rezsizseb, azt plusz keresletbővítéssel vezessék be, hogy a hotelek iránti kereslet megmaradjon.”

 

1,2 millió munkavállaló hiányzik az európai ágazatból

Az összeurópai ágazat trendjeit vizsgálva Baldauf Csaba elmondta, hogy az amerikai vendégforgalom 100 százalékkal nőtt tavalyhoz képest a kontinensen. A járvány lecsengésével az Európa-szerte jellemző turisztikai keresletrobbanásra újabb beruházásokkal reagáltak a fejlesztők: 440 új hotel, 64 ezer szoba jött létre az unión belül, jövőre pedig még ennek duplája valósul meg a beruházók tervei szerint. Ezek a projektek 4-5 szállodaipari nagyvállalathoz köthetők. Európa-szerte 1,2 millió munkavállaló hiányzik az ágazatból, ez 5-20 százalékos hiányt jelent országonként. A szakértők az üzleti turizmus fellendülésével számolnak Európában, és olyan új trendek megjelenésével, mint például a Google ingyenes szálláshely-foglaló szolgáltatása, amely az OTÁ-k számára jelenthet új versenytársat. Kontinens-szerte megfigyelhető, hogy a vendégek részéről egyre nagyobb igény mutatkozik a folyamatok automatizálására, a városi üzleti utazók részéről például életszerű igény, hogy egyáltalán ne kelljen személyzettel kapcsolatba kerülni a foglalástól kezdve a szállodából való távozásig, a családok azonban még igénylik a személyes ügyintézést.

 Tavaszra stabilizálódhat az energia ára

„Energia vonatkozásában sajnos jó hírek nincsenek” – szögezte le az MSZÉSZ elnöke, aki hozzátette, azt leszámítva, hogy  tegnap 176 euró volt a gáz ára, az augusztusi 340 euróhoz képest nagyon jó, de ez hatszorosa a korábban átlagos 30 euró érték körüli gázárnak. Van tehát némi pozitív elmozdulás, de ezek a terhek is iszonyú nagyok. Eddig úgy néz ki, hogy jövő év első negyedévének végéig 200 euró körüli jegyzésekkel beállhat a gáz ára, ami egy stabilizálódást jelent a mostani akár 15-20 szoros gázár-ajánlatokhoz képest. Villamosenergia vonatkozásában is van egyfajta csökkenés, de még így is 220-240 forint körüli Kilowatt árnál járunk, amelyre rárakódik még a júliusban megemelt rendszerhasználati díj.

A turisztikai vállalkozások növekvő terhei miatt a VIMOSZ-szal közösen egyeztetést szorgalmazott a Szállodaszövetség a magyar kormánnyal és kétszer sikerült Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterrel tárgyalni, akivel arra keresték a megoldást, miként élhetnék túl a társaságok, ha fennmarad a jelen gazdasági környezet. Az elnök elmondta, hogy konkrét ígéreteket nem kaptak. A turizmusfejlesztési hozzájárulás elengedéséről tárgyalások folynak, ami az elnök szerint komoly segítség lehet ott, ahol van forgalom. A munkaerő-megtartást célzó támogatási javaslataikra is van nyitottság, de itt sincs egyelőre semmilyen körvonalazódó ígéret, az energiaigényes ágazatok támogatásában pedig a szektor nyilvánvalóan a sor végén áll, mivel a termelőágazatok és a nagyvállalatok élvezik az elsőbbséget.

Mindezek két év koronavírus-járvány után újabb jelentős kihívás elé állítják a szakmát, mondta az elnök és zárszóként idézte az eseménynek otthont adó budapesti Danubius Hotel Helia igazgatója, Szabó Áron konferencianyitó szavait, hogy továbbra is mérni, ellenőrizni, alkalmazkodni, újragondolni szükséges. Ez a stratégia a járvány alatt már bizonyított.  

Turizmus Online

Tóth Réka Anna


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.