Kereskedelmi szálláshelyek: 2006-os szinten a forgalom és az árbevétel

A kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek száma 2%-kal emelkedett, míg a vendégéjszakák száma lényegében stagnált 2011. január–júliusban az előző évi szinthez képest, a szálláshelyek árbevétele folyó áron 4%-kal nőtt, derül ki a Közoponiti Statisztikai Hivatal aktuális jelentéséből.

A forgalom háromnegyedét képviselő szállodák vendégforgalma minden hónapban élénkült, melyben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák vendégforgalma volt meghatározó (mind a külföldiek, mind a belföldiek esetében). A belföldi vendégek száma enyhén mérséklődött (2%), a külföldi vendégeké 6%-kal emelkedett. Az év első hét hónapjában, áprilisban volt a legdinamikusabb növekedés, de a legnagyobb vendégforgalmat és bevételt júliusban regisztrálták a szálláshelyek, mindez azonban csupán azt eredményezte, hogy vendégforgalom és a bevétel – folyó áron – a 2006-es szintet érte el.

A vizsgált időszakban 1 millió 987 ezer külföldi vendég 5 millió 432 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek száma 6, az éjszakáké pedig 4%-kal nőtt 2010 azonos időszakához viszonyítva. A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van. A legjelentősebb küldő országok közül kizárólag az olasz és a német vendégek által eltöltött éjszakák száma csökkent, miközben Ausztriából, az Egyesült Királyságból, továbbá Lengyelországból, Oroszországból, Romániából, Franciaországból, Csehországból és az Egyesült Államokból érkezők éjszakáinak száma nőtt.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét realizáló szállodákon belül a négycsillagos kategóriában számottevő növekedést regisztráltak a szálláshelyek, a vendégek száma 13, a vendégéjszakáké 11,5%-kal bővült. A többi kategóriában eltérően alakult a vendégforgalom, a három-, a két-, valamint az egycsillagos egységekben kevesebb, az ötcsillagos szállodákban több éjszakát töltöttek el a külföldiek 2010 azonos időszakához viszonyítva.

A külföldi vendégek számának emelkedése – a Balaton, Közép- és Dél- Dunántúl kivételével – mindegyik turisztikai régióban megfigyelhető volt.

Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyeken 2 millió 211 ezer belföldi vendég 5 millió 355 ezer vendégéjszakát töltött el, a vendégek és az éjszakák száma egyaránt visszaesett (2%, illetve 3%) 2010 január–júliusához képest. A belföldivendég-forgalom közel 70%-át fogadó szállodákban 6%-os növekedést regisztráltak a vendégek és 4,5%-os emelkedést az éjszakák számában. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál az alacsony vendégforgalom következtében a vendégéjszakák száma 24%- kal csökkent. Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a 239/2009(X.20.) rendelet következményeként egyes panziók minősítése egyéb szálláshellyé változott, amely befolyásolta a kapacitás és a vendégforgalom alakulását.

A belföldi vendégek számának visszaesése – kilenc turisztikai régióból – ötöt érintett.

A Balatonon eltöltött éjszakák száma 2011 megfigyelt időszakában mind a külföldi, mind a belföldi vendégeknél visszaesett (összességében 6%-kal). A népszerű gyógy-, illetve wellness-szállodák látogatottsága is kedvezőtlen képet mutatott az év első hét hónapjában. Január–júliusban a balatoni gyógyszállodák vendégforgalma – főként a külföldivendég-éjszakák csökkenésének következtében – 18%-kal romlott, a wellness-szállodákban – a kapacitásnövekedés ellenére – 7%-kal mérséklődött az – éjszakák száma az előző évhez viszonyítva.

A Balatonon kívül a dél-dunántúli, az észak-alföldi, továbbá a Tisza-tavi turisztikai régióban csökkent összességében a vendégforgalom. Budapesten mind a belföldi, mind a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma nőtt, összességében 7%-kal. Az Európai Uniós soros elnökség pozitív hatása csak a tavalyi eredményekhez képest érződött, a fővárosi szállodák vendégforgalma, foglaltsága és folyó áras bevétele még 2005-ben is kedvezőbb volt.

A megfigyelt időszakban a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 45%-os volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 62%-os szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagos házak 51%-os foglaltságot értek el. A szállodai foglaltság összességében 2 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli volt: 52%. A magasabb igényeket kielégítő, saját magukat kastélyszállodaként azonosító házak az átlagosnál alacsonyabb, 31%-os kihasználtsággal működtek.

A szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 4%-kal emelkedett 2010 azonos időszakához képest. A kereskedelmi szálláshelyek 2011. január–júliusban összesen 133 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 73 milliárd forint volt. A vizsgált időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 14 041, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 6261 forint volt. Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára január–júliusban 9100 és 31 000, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3700 és 21 000 forint között alakult. 


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.