Kevesebb belföldi, több külföldi a hazai szálláshelyeken

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2011. első 11 hónapjában enyhén visszaesett a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma: míg a külföldi forgalom nőtt, a belföldi csökkent. Legjobban a négycsillagos szállodák teljesítettek.

Novemberben folytatódott a vendégforgalom kedvező alakulása a kereskedelmi szálláshelyeken az előző év azonos időszakához képest. A forgalom háromnegyedét képviselő szállodák vendégforgalma szinte minden hónapban – augusztus kivételével – élénkült, melyben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák szerepe volt meghatározó.

A tizenegy hónap eredményei összességében ennél kedvezőtlenebbek, a szálláshelyek enyhe visszaesést regisztráltak. Az első tizenegy hónapban a külföldi vendégek több mint 9 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 5, az éjszakák száma pedig 2%-kal nőtt 2010. január–novemberhez viszonyítva.

Átalakuló küldőpiacok 

A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van, a legjelentősebb küldő országok közül – Olaszország, Németország, Franciaország – érkezett vendégek eltöltött éjszakáinak száma csökkent, míg a Lengyelországból, a Csehországból és az Egyesült Államokból érkezetteké nőtt, az Ausztriából, valamint Egyesült Királyságból érkezetteké stagnált.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül a négycsillagos egységekben számottevő volt a növekedés, az ötcsillagos szállodákban ugyanannyi, az egy–háromcsillagos egységekben pedig kevesebb éjszakát töltöttek el a külföldiek, mint 2010 azonos időszakában. A külföldi vendégek száma – a Balaton, Közép- és Dél-Dunántúl kivételével – mindegyik turisztikai régióban emelkedett.

Kevesebb belföldi vendég és -éjszaka

Az első tizenegy hónapban a belföldi vendégek közel 9 millió vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken.

A vendégek száma 3, az éjszakák száma 5%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A belföldivendég-forgalom 67%-át fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 2%-kal bővült. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál a kereslet visszaesése azt jelentette, hogy a vendégéjszakák száma 25%-kal csökkent. A vendégforgalom recessziója – kilenc turisztikai régióból - ötöt érintett.

2011. január–novemberben a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 47,3%-os volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 65%-os szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagosházak 54%-os foglaltságot értek el.

A szállodai kihasználtság összességében 1,4 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli, 55% volt.

A szobakapacitás-kihasználtság alakulása

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele a korábbi hónapok mérsékelt eredményeit követően, 8%-os folyó áras emelkedéssel ismét kedvező képet mutatott novemberben. Összességében a tizenegy hónap során a szálláshelyek árbevétele folyó áron 2%-kal emelkedett 2010 azonos időszakához képest, miközben a szálláshely-szolgáltatás árindexe 2011 folyamán 2%-os deflációt mutat.

A kereskedelmi szálláshelyek 2011. január–novemberben összesen 227 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 126 milliárd forint volt. Novemberben a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 8%-kal (14 747 forint), míg az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 10%-kal emelkedett (6339 forint) az előző év azonos időszakához képest.

Az elmúlt tizenegy hónap eredményei összességében ennél kedvezőtlenebbek, a szállodai átlagárak fél, a bruttó REVPAR-mutató 4%-kal nőtt. Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–ötcsillagos kategóriákban a szobák átlagára novemberben 9500 és 31 000, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3300 és 19 400 forint között alakult.

Budapesten mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák száma nőtt (összességében 3%-kal), ezzel szemben a balatoni forgalomnál mindkét mutató esetében visszaesést regisztráltak a szálláshelyek.

Január–novemberben a Balatonon kívül a dél-dunántúli, az észak-alföldi, továbbá a Tisza-tavi turisztikai régióban csökkent a vendégforgalom. A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken novemberben közvetlenül 26 ezer főt foglalkoztattak, ami megegyezik az előző év azonos időszaki adattal.

A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, és kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.

A szálláshelyi kapacitásra egyszerre volt jellemző, hogy a gazdasági környezet változására a szállodák, panziók, kempingek stb. egy része úgy reagált, hogy beszüntette működését, míg mások éppen bővítették a kínálatot. Ennek eredőjeként 2011. november 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2046 volt, ezen belül 827 szálloda 49 ezer szobával, 802 panzió 9 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 417 volt.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.