Kevesebb belföldi, több külföldi a hazai szálláshelyeken

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2011. első 11 hónapjában enyhén visszaesett a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma: míg a külföldi forgalom nőtt, a belföldi csökkent. Legjobban a négycsillagos szállodák teljesítettek.

Novemberben folytatódott a vendégforgalom kedvező alakulása a kereskedelmi szálláshelyeken az előző év azonos időszakához képest. A forgalom háromnegyedét képviselő szállodák vendégforgalma szinte minden hónapban – augusztus kivételével – élénkült, melyben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák szerepe volt meghatározó.

A tizenegy hónap eredményei összességében ennél kedvezőtlenebbek, a szálláshelyek enyhe visszaesést regisztráltak. Az első tizenegy hónapban a külföldi vendégek több mint 9 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 5, az éjszakák száma pedig 2%-kal nőtt 2010. január–novemberhez viszonyítva.

Átalakuló küldőpiacok 

A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van, a legjelentősebb küldő országok közül – Olaszország, Németország, Franciaország – érkezett vendégek eltöltött éjszakáinak száma csökkent, míg a Lengyelországból, a Csehországból és az Egyesült Államokból érkezetteké nőtt, az Ausztriából, valamint Egyesült Királyságból érkezetteké stagnált.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül a négycsillagos egységekben számottevő volt a növekedés, az ötcsillagos szállodákban ugyanannyi, az egy–háromcsillagos egységekben pedig kevesebb éjszakát töltöttek el a külföldiek, mint 2010 azonos időszakában. A külföldi vendégek száma – a Balaton, Közép- és Dél-Dunántúl kivételével – mindegyik turisztikai régióban emelkedett.

Kevesebb belföldi vendég és -éjszaka

Az első tizenegy hónapban a belföldi vendégek közel 9 millió vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken.

A vendégek száma 3, az éjszakák száma 5%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A belföldivendég-forgalom 67%-át fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 2%-kal bővült. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál a kereslet visszaesése azt jelentette, hogy a vendégéjszakák száma 25%-kal csökkent. A vendégforgalom recessziója – kilenc turisztikai régióból - ötöt érintett.

2011. január–novemberben a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 47,3%-os volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 65%-os szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagosházak 54%-os foglaltságot értek el.

A szállodai kihasználtság összességében 1,4 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli, 55% volt.

A szobakapacitás-kihasználtság alakulása

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele a korábbi hónapok mérsékelt eredményeit követően, 8%-os folyó áras emelkedéssel ismét kedvező képet mutatott novemberben. Összességében a tizenegy hónap során a szálláshelyek árbevétele folyó áron 2%-kal emelkedett 2010 azonos időszakához képest, miközben a szálláshely-szolgáltatás árindexe 2011 folyamán 2%-os deflációt mutat.

A kereskedelmi szálláshelyek 2011. január–novemberben összesen 227 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 126 milliárd forint volt. Novemberben a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 8%-kal (14 747 forint), míg az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 10%-kal emelkedett (6339 forint) az előző év azonos időszakához képest.

Az elmúlt tizenegy hónap eredményei összességében ennél kedvezőtlenebbek, a szállodai átlagárak fél, a bruttó REVPAR-mutató 4%-kal nőtt. Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–ötcsillagos kategóriákban a szobák átlagára novemberben 9500 és 31 000, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3300 és 19 400 forint között alakult.

Budapesten mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák száma nőtt (összességében 3%-kal), ezzel szemben a balatoni forgalomnál mindkét mutató esetében visszaesést regisztráltak a szálláshelyek.

Január–novemberben a Balatonon kívül a dél-dunántúli, az észak-alföldi, továbbá a Tisza-tavi turisztikai régióban csökkent a vendégforgalom. A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken novemberben közvetlenül 26 ezer főt foglalkoztattak, ami megegyezik az előző év azonos időszaki adattal.

A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, és kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.

A szálláshelyi kapacitásra egyszerre volt jellemző, hogy a gazdasági környezet változására a szállodák, panziók, kempingek stb. egy része úgy reagált, hogy beszüntette működését, míg mások éppen bővítették a kínálatot. Ennek eredőjeként 2011. november 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2046 volt, ezen belül 827 szálloda 49 ezer szobával, 802 panzió 9 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 417 volt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.