Ki csinálja a fesztivált?

Éveken keresztül működött nagy sikerrel magánszervezésben a Miskolci Kocsonyafesztivál, függetlenül az aktuális városvezetéstől. A kormányváltás után a város szerette volna átvenni a fesztivált, de a szervezők nem adták. Egy elnyert, majd elbukott AMC-s pályázat, hiába beadott területfoglalás, útbontás, orr alá dugott szerződések, perek. Egy történet, amire mindenki másképp emlékszik. - közölte az Index.

"Biztos, hogy naiv voltam, ezt nem tagadom. De én azt hittem együtt tudunk működni a várossal. Végül is itt Miskolcon évek óta pártoktól függetlenül működik a kocsonyafesztivál. Megbíztam emberekben, akikben talán nem kellett volna." – mesélte az Indexnek a szervező Rózsa Edit, akinek az utóbbi néhány éve szinte teljesen ráment a küzdelemre. A fesztivál elvitt már autót, családi aranyat, baráti kölcsönöket, számláját inkasszózták, ő pedig már csak az igazát akarja. Mert hogy neki van igaza, abban nem kételkedik, tárgyalásokra jár, a várossal pereskedik. Szerinte egyszerűen lenyúlták a fesztiválját. Pontosabban: nem is olyan egyszerűen.

Az aggasztó jelek szerinte Kriza Ákos polgármester színre lépésével kezdődtek. A fideszes politikus a kezdetektől elzárkózott a találkozóktól, hűvös távolságtartással és gyanakvással figyelte a népszerű tömegrendezvényt. És alighanem személyesen őt is, mint egykori szabaddemokrata politikust szocialista férjjel. Holott azelőtt – eltérő világnézetek ide vagy oda – sem a Fidesszel, sem a korábbi KDNP-s városvezetéssel nem volt rossz a fesztiválszervezők viszonya. 2010 után azonban a város új vezetésének politikailag egyre kínosabb lett, hogy „egy volt szadeszes” szervezi a környék legnépszerűbb fesztiválját.

A városvezetés szerint ugyanakkor nincs politikai szál a történetben: mindössze annyi történt, hogy a „miskolciak pénzével felelősen gazdálkodó” önkormányzat idén már nem volt hajlandó együttműködni a tartozásokkal terhelt, „gyanús gazdasági hátterű” társaságokkal.

Rózsáék elindultak egy pályázaton, ahol nem tudtak elszámolni a pénzzel, a város pedig hiába sietett a szervezők segítségére, azok végül becsapták az önkormányzatot. Veszélybe került a rendezvény, ezért a város inkább saját kezébe vette a szervezést.

A végzetes pályázat

Az említett pályázati lehetőségre az Agrármarketing Centrum (AMC) egyik osztályvezetője hívta fel a fesztivál szervezőinek figyelmét még 2010-ben. Azt mondták, adnak utófinanszírozással 5 millió forintot a fesztiválra, ha kiépítenek a pénz egy részéből húsz standot az AMC által megnevezett termelőknek. Ezzel nem is lett volna gond, Rózsáék örültek az ajánlatnak.

Hamar kiderült azonban, hogy a pénz fele egy az egyben egy Tisza Expó nevű bódéépítő cégnél landol majd, Rózsáék szerint ugyanis lényegében csak ők feleltek meg a kiírt feltételeknek. Állítja, később is ezért borult minden: az AMC a pályázati támogatás elszámolásnál azért szállt rá a fesztiválra, mert azt gyanították, hogy a Tisza Expó, az AMC egyik munkatársa és a fesztivál szervezői összejátszottak. Rózsáék úgy tudják az AMC munkatársát akkor el is távolították.

Megkérdeztük erről Simon Pétert, az AMC akkori igazgatóját, ő viszont „határozottan visszautasítja”, hogy a Tisza Expóra lett volna kiírva a pályázat, így természetesen azt is, hogy Rózsáék részletes elszámoltatása ebből a gyanúból fakadt volna, a munkatársuk munkájával pedig elégedettek voltak, neki egyszerűen egy átszervezés miatt kellett mennie. Egy biztos, a fesztivál elszámolása nem ment simán.

Kákán csomót

A problémás fesztivál 2012 februárban lezajlott, majd a szervezők jelentkeztek az AMC-nél. Hogy megkapják a pénzüket, a korábbi gyakorlatnak és az előző egyeztetéseknek megfelelően a pályázati pénzekről elküldték a dokumentációt, elszámolást, beszámolót. Hosszú ideig nem történt semmi.

Aztán jóval a fesztivál után az AMC-ből küldtek egy levelet, amelyben kérték, ne csak a pályázott 5 millió forinttal, hanem a fesztivál teljes költségével, több mint 30 millió forinttal is számoljanak el. Erről korábban szó sem volt, sőt, a pályázatot kezelő AMC-s ügyintéző korábbi emailjében határozottan állította, elég lesz a pályázott összegről számot adni. Rózsáék tehát megdöbbentek a kérésen, végül mégis összegyűjtötték a teljes dokumentációt és beadták az iratokat az elszámoláshoz.

Ekkorra az AMC-ben számos embert lecseréltek, távozott az osztályvezető is, akihez a fesztiválos pályázat tartozott, változtak az ügyintézők, új lett az ügyvéd. Simon Péterék pedig a néhány ezres tételekig mindenről mindent tudni akartak.

Mire kellett az a zászló? Miért kellett azt a szalmabálát szállítani? Mi történt a fesztiválra legyártott plüssbékákkal a rendezvény után? Mit takart a rendezvénytechnikai szolgáltatás, miért is kellett azt a termet kibérelni? A fesztivál szervezői felé záporoztak a részletekbe menő kérdések.

"Felvittük a kért számlamásolatokat, amelyeket egyenként, tételesen átnéztek és jegyzőkönyvben elfogadtak. Kettő, vagy három számlával volt gond, az egyikkel például az volt a probléma, hogy nincs rajta áfa. Ez éppen a Kormányhivatal számlája volt, tartalma pedig áfa nélküli. Erről kellett hivatalos igazolást kérnem és pótlólag elküldeni. Egy másik számlánál a fénymásolást kifogásolták, azt mondták, az nem elég jól látható."

– mesélte Rózsa Edit. Azt ígérte az AMC-nek, hogy mindent bemutat, kér nullás igazolást, hoz új fénymásolatot. Így telt el a nyár és az ősz, de aztán időről időre újabb egyeztetések, telefonok, emailek, ügyintézők érkeztek. Rózsa pedig legalább négy alkalommal újabb és újabb adatokat szolgáltatott.

Mi sajnáljuk a legjobban

Az egyik utolsó igazolást Rózsa év vége előtt hozta volna fel az AMC-hez. Az ügyintéző azonban azt mondta, már ne jöjjön, mindenki szabadságon van, ünnepek előtt és a két ünnep között nem dolgoznak. Azt kérte tőle, hogy hozza majd be január 8-án a papírokat, akkor tudják fogadni.

"A megbeszélt időpontban, január 8-án útban Budapestre az AMC-be a találkozó előtt fél órával felhívtak telefonon és közölték: rossz hírem van kedves Edit, jeleztem az egyik igazgatónak, hogy érkezik és kérte, hogy közöljem önnel: az AMC lezárta a pénzügyi évet, így a támogatást nem áll módjában kifizetni." – emlékszik vissza Rózsa.

Megvezették és szándékosan csapdába csalták a fesztivál szervezőit, vagy csak az ügyintéző volt figyelmetlen? Az AMC-s Simon Péter szerint egyikről sincs szó. Azt mondja, az ügyintézők szóbeli közléseiről ő nem tud nyilatkozni, de a pályázatkezeléssel foglalkozó kollégái nem szoktak megalapozatlan kijelentéseket tenni. Az pedig biztosan nem igaz, hogy ne dolgoztak volna év végén.

"A történet rendkívüli módon bosszant, mivel a projekt tárgyévi maradványból került finanszírozásra. December 31-én kora délután is bent voltam az irodámban, kollégáimat szabadságról rendeltem be, hogy még abban az évben meg legyen a pénzügyi kötelezettségvállalás, mehessen a projekt. Ennek ellenére nem tudott a szervező elszámolni." – mondta Simon Péter, aki szerint az AMC-nek is a támogatás kifizetése volt az érdeke, mivel bent ragadó források az államháztartásról szóló törvény szabályai alapján elvesznek egy idő után.

Februárban, tehát csaknem egy évvel a fesztivál után megjött a levél, az AMC eláll a szerződéstől, a fesztivál nem kapja meg a pénzét, mert nem számolt el megfelelően a pénzzel. Jogorvoslattal ugyan lehetett volna élni a döntés ellen, csakhogy az AMC ekkor jogutód nélkül megszűnt, Rózsáék pedig hoppon maradtak. Utolsó reményük Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter maradt, neki azonban hiába írogattak. Simon Péter, az azóta megszűnt AMC vezetője szerint azonban Rózsák nem kezdeményeztek semmilyen fórumon sem közigazgatási, sem bírói úton jogvitát.

Kinek pofon, kinek lehetőség

De nemcsak Rózsáék jártak pórul, hanem azok a vállalkozók is, akik előző tavasz óta arra vártak, hogy a szervezők kifizessék őket. A fesztivál költségvetéséből ugyanis az elsők között éppen a Tisza Expó bódékért fizettek, a pénzt pedig tulajdonképpen a helyi vállalkozók hitelezték meg. Bízva a szervezőkben, többen belementek abba, hogy majd az AMC-s összeg megérkezése után kapják meg a pénzüket.

Ezzel együtt egyébként a szervezők adósok maradtak a bódét építő Tisza Expónak is, mivel nem csak az AMC által rendelt bódékat építtették meg velük, hanem a többi, kisebb igényű standot is, ezeket nem fizették még ki. Végül felszámolási eljárást kezdeményezett a Miskolci Kocsonyafesztivált szervező Több mint legenda Alapítvány és a Több mint legenda Kft. ellen a cég több beszállítója.

Ahogy híre ment, hogy Rózsáék bukták a pénzüket, több szponzor is visszalépett, a város pedig elkezdte kommunikálni, hogy ők megmentik a fesztivált. A város szerint egyébként az AMC-s történetet ismerve nem igényel különösebb magyarázatot, hogy miért akarták átvenni a szervezést, sőt azt írták, azt sem értik, miért érdekel minket ez az egész téma, hónapokkal a fesztivál megrendezése után.

Az elszámolási vita minimum kapóra jött Kriza Ákoséknak, a fesztivál átvétele azonban nehezebbnek tűnt, mint talán elsőre hitték volna. Rózsa ugyan már korábban felajánlotta, hogy együttműködik a várossal, és egy közös cég létrehozására is javaslatot tett, úgy tűnt, a fideszes vezetés inkább a teljes fesztivál átvételében érdekelt. Végül egy együttműködési megállapodás mégiscsak létrejött Rózsáék és a város között még 2012 januárjában.

De az AMC-s konfliktus után Krizáéknak is volt már mire hivatkoznia: a korábbi szervezők úsznak az adósságban, senki ne ijedjen meg, a város ura a helyzetnek. 2012 júniusában Krizáék egy közvetítőn keresztül meg is keresték Rózsát, hogy békülni szeretnének. Egy budapesti, földszinti üres irodába vitték, elétettek egy papírt, hogy írja alá. Kiderült, szó sincs békülésről, a papír arról szól, hogy ők átengedik a fesztiválszervező céget a Miskolcnak, a város pedig cserébe kifizeti az adósságaikat. Csakhogy Rózsa Editék akkor még továbbra sem voltak hajlandóak az AMC-s pénzre úgy tekinteni, mint ami elveszett. Azt mondták, szó sem lehet egy ilyen alkuról.

A cikk folytatását az eredeti oldalon olvashatják. 

Forrás: Index


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.