Brit kutatók 58 ezer Facebook-felhasználó adatainak vizsgálatával jutottak erre az eredményre. A lájkolások számítógépes elemzéséből kiszámítható a felhasználó neme, etnikai hovatartozása, szexuális irányultsága és a politikai beállítottsága is – írják a társadalomtudósok az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS).
A felhasználó nemét 93 százalékos pontossággal, bőrszínét pedig 95 százalékos pontossággal választotta ki a program. „E csoportok között elég jelentősek a felhasználói minta különbségei ahhoz, hogy szinte tökéletes legyen a besorolás2 – vélik a szakértők.
Annak megjósolása, hogy egy felhasználó homo- vagy heteroszexuális férfi-e, az esetek 88 százalékában helyes volt. Nők esetében a 75 százalékos találati arány kevésbé pontos.
Michael Kosinski, a Cambridge-i Egyetem kutatója és kollégái a tanulmányban résztvevők „lájkjait” és az általuk kitöltött adatlapot vetették össze.
A kutatók érdekes összefüggésekre bukkantak. A televíziós hírműsorokat kifigurázó The Colbert Report című szatirikus műsor „lájkolása” például a magas intelligencia jeleként értelmezhető, a Harley Davidson iránti rajongás kifejezése viszont az ellenkezőjéről árulkodik. Aki a Wu-Tang Clan nevű hiphopcsapatot „lájkolja”, nagy valószínűséggel heteroszexuális. A No H8 (azaz No Hate, vagyis Nincs gyűlölet) melegjogi kampány lájkolása homoszexualitásra utalt.
Számítógépes program segítségével a reklámcégek, hivatalok vagy akár a barátok is juthatnak olyan információk birtokába, amelyeket a felhasználó eredetileg nem akart megosztani –a figyelmeztetnek a társadalomtudósok.
A digitális nyomok egyre növekvő száma miatt mind nehezebb az emberek számára annak ellenőrzése, milyen beállításaik láthatóak. A közösségi portáloknak jobban kellene ügyelniük az áttekinthetőségre és több kontroll-lehetőséget kellene adniuk felhasználóiknak – mutattak rá a kutatók.