Körkép a hazai vízpartok ingatlanpiacáról

Élénkülő kereslet, változatos kínálati piac, többségében hazai vásárlók, átlagosan 15-30%-os árcsökkenés, óvatos, készpénzes vevők – ezek jellemzik idén a magyarországi vízpartok ingatlanpiacát.

Balaton – a bőség zavara

A Balatonon folyamatosan nő a kínálat a tavalyi évhez képest, a kereslet azonban 2010. első 3 hónapjában egyharmaddal csökkent tavalyhoz képest – bár még nem indult el a szezon. Nagy számban kerültek a piacra 2-3 éves, újszerű lakások; ezekhez most sok esetben olcsóbban lehet hozzájutni, mint a beruházótól vásárolt új ingatlanokhoz. Ráadásul, ezek a lakások általában jobb adottságúak, mint a még kínálatban lévő újak. Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is folyamatos a kínálat éttermekből, büfékből, kisebb panziókból, ugyanakkor ezeket legtöbbször irreális árakon, rossz helyen kínálják, így jövedelemtermelő potenciáljuk sem mozgatja meg a keresők fantáziáját.

„A Balatonnál folyamatosan zajlanak különböző infrastrukturális és turisztikai fejlesztések, ezek hosszútávon mindenképpen élénkíteni fogják a keresletet.” – mondta Simon Amarilla, az Otthon Centrum balatoni franchise partnere. Az igazán keresett ingatlantípusok esetében tartja magát a kb. 30%-os túlárazás. A vevők többsége készpénzes, azok, akik nem rendelkeznek elég önerővel és hitellel szeretnének vásárolni, sok esetben nem mernek belevágni a tranzakcióba, így csak „nézegetik” a kínálatot. A szigorodó hitelezési szabályok mellett gond, hogy sok Balaton-parti település rossz besorolást kapott hitelezhetőség szempontjából, így a fedezetként szolgáló ingatlan elhelyezkedése is gátolja a hitelhez jutást.

A Balatonon ingatlant keresők döntő többsége budapesti lakos, akik elsősorban üdülés-nyaralás céljából vesznek itt ingatlant. A vevők további 20-30%-át a helyi lakosok adják, míg a külföldiek mindössze 5-10%-ot képviselnek, ám ők is túlnyomórészt külföldön élő magyarok. Az „igazi” külföldi érdeklődők nagyrészt hollandok, esetenként dánok, svédek. A leginkább keresett ingatlanok közé tartoznak a vízparti vagy vízközeli, újépítésű vagy újszerű, lehetőleg saját vízparttal rendelkező ingatlanok (lakások max. 30, házak 40 milliós határig), illetve 10 milliós értékhatárig belvárosi ingatlanok. Nagy igény tapasztalható jól működő üzlethelyiségekre – lehetőleg hosszú távú bérlővel –, kisebb panziókra, éttermekre, szállodákra; ezeknél nem az ingatlan típusa az elsődleges szempont, sokkal inkább a jövedelmezőségük.

Két nagyobb vásárlói csoportot különböztethetünk meg: azokat, akik befektetési szándékkal keresnek ingatlant, illetve azon vevőket, akik saját használatra keresnek balatoni nyaralót. „Az elmúlt hónapokban nagyobb számban jelentek meg az üzleti szemléletű vevők, akik jó áron keresik a biztos befektetéseket. Ők sokszor csalódnak, hiszen a Balatonon nem jellemző a megszorult eladók kényszerértékesítése, túlkínálat esetén sem csökken a ritkább, egyedibb ingatlanok ára.” – mondta Simon Amarilla. „A másik nagy vevői csoportot azok alkotják, akik szükségből vásárolnak. Ők jellemzően nem rendelkeznek elég önerővel, sok esetben nem hitelképesek. Belőlük kerülnek ki a víztől távolabb, kisebb, rosszabb állapotú ingatlanok tulajdonosai.” – tette hozzá a szakértő.

Velencei-tó – a helyi lakók kedvence

A Velencei-tó környékére a túlkínálat jellemző, ez leginkább a használt lakások piacán érezhető. A válság előtt indult beruházások többségét elhalasztották, újak pedig szinte egyáltalán nem indulnak. A vevők nagy része a környéken élők közül kerül ki, a fővárosiak a kereslet egyharmadát adják, a külföldiek érdeklődése elenyésző.

„Nem számítunk drasztikus változásra az elkövetkező két évben, továbbra is marad az erős túlkínálat. A turisztikai fejlesztések, gondolok itt a velencei fürdőre és szállodára, ugyanakkor élénkíthetik a települési szintű piacot” – mondta Léczfalvy Csaba, az Otthon Centrum területileg illetékes franchise partnere. Az árak a válság előtti időszakhoz képest már tavaly kb. 15%-al csökkentek; az Otthon Centrum idén még nem tapasztalt további csökkenést. A jellemző árak új lakások esetében 220-270 ezer Ft/m², új házaknál 220-250 ezer Ft/ m², míg használt lakóingatlanokat 140-180 ezer forintos fajlagos áron lehet venni. A leginkább keresett ingatlanok között említhetjük az újépítésű (iker)házakat, a 150-200 m²-es vízparti vagy panorámás házakat, illetve az újszerű 100-120 m²-es ingatlanokat.

Dunakanyar – minden út ide vezet

Az elmúlt évek során a Dunakanyar vízparti ingatlanpiacát leginkább a másfél éve átadott Megyeri híd, illetve az árvíz törvény befolyásolta. A híd megépítésével megélénkült ugyan egy időre a kereslet a Szentendrei-sziget iránt, de ez alább hagyott, amikor nem készült el a „kishíd”. A keresletet mind a mai napig nagyban meghatározza a Nagy-Duna meder árvízveszélyes területi határának kibővítéséről szóló tavalyi törvény, amit ugyan visszavontak, de a köztudatban a mai napig él.

„Ez a törvény több olyan potenciális vevőt állított meg vételi szándékában, akik a törvény által „árvízveszélyes területeknek” minősített ingatlanokban gondolkodtak, holott ezek esetében nem is beszélhetünk árvízveszélyről. Olyan ingatlanokról van szó, amelyeket a Duna soha, vagy nagy valószínűséggel csak százévente egyszer önt el.” – hangsúlyozta Botyánszki Kázmér, az Otthon Centrum váci franchise partnere.

A vásárlók nagy részét a Dunakanyarban található olcsóbb ingatlanárak vonzzák. A helyi keresőkön kívül élénkül a Budapestről, vagy a drágább agglomerációból ideköltözők súlya. Itt a fő motiváció az olcsóbb ingatlanba költözés; a nehéz helyzetbe kerülők ebben az esetben előszeretettel célozzák meg a Duna bal partjának településeit. „A vevők másik csoportját a gyerekes családok teszik ki, akik azért költöznek ide, hogy gyerekeik csendes, zöld környezetben nőjenek fel. A külföldi vásárlók ezzel szemben nem igazán jellemzőek.” – mondta Antal Ilona, az Otthon Centrum szentendrei franchise partnere.

A Dunakanyarban élénkül a piac Szentendrén és környékén, itt idén jellemezően a 20-50 millió Ft közötti ingatlanokat keresik; 20-30 millió Ft között kisebb családi házakat, ikerházakat, míg a 35-50 milliós kategóriában önálló családi házakat. A Duna bal partján, Vác környékén is megmozdult a kereslet, nőtt az érdeklődés az olcsóbb ingatlanok, pl. a külterületi téliesített nyaralók iránt is. A vízhez közeli, de nem árvízveszélyes területeken lévő vízparti kilátással, esetleg panorámával rendelkező ingatlanok piaca is megmozdult. Ez utóbbiaknál azonban erős szezonalítás figyelhető meg az eladásokban; tavasszal, nyáron, illetve késő ősszel sokan szeretnének megszabadulni nyaralóiktól, megunván a kertészkedést és a ház körüli teendőket.

Fertő-tó – olcsón, szépet

A Fertő-tó környékén a válság előtti időszakhoz képest szembetűnően nőtt a kereslet az olcsóbb ingatlanok iránt. A kínálat elsősorban a kényszerértékesítések miatt bővült, piacra kerültek eddig nem megvásárolható házak, melyekhez nagyobb árengedménnyel lehet hozzájutni. „Leginkább a Sopronhoz közeli települések a kedveltek, ahol 10-15 millió Ft közötti házak iránt van számottevő kereslet. Nehéz eladni ugyanakkor a nagy értékű, 25 millió feletti ingatlanokat. A külföldi vevők többsége osztrák vagy német származású, de a számuk elenyésző.” – mondta Kocsis Lajos, a régióban működő Otthon Centrum irodák ügyvezetője.

A Fertő-tó rövid magyar partszakasza strandolásra csak kis részen alkalmas, így az ehhez kapcsolódó infrastruktúra sem igazán kiépített. A nemrég épült vitorláskikötőből viszont a schengeni csatlakozás óta a teljes tó szabadon bevitorlázható. A tavat körbefogó kerékpárúton tavasztól őszig jelentős számú turista fordul meg, s az erre épülő szolgáltatások; éttermek, vendégszobák is fejlődnek. A hegykői termálfürdő további fejlődésével várható még az ottani lakóingatlan-beruházások számának emelkedése.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.