Az elnök hozzátette, hogy nem a pálya széléről akarnak bekiabálni a szakmát érintő kérdésekben, hanem érdemi munkával igyekeznek az ágazat érdekeit előmozdítani. Ennek keretében került sor a szövetség első szakmai napjának, majd a gasztronómiai szekció estjének múltkori megszervezésére. Az év végéig tervezik egy sportturisztikai kerekasztal összehívását is.
Szabó Mihály, a TMSZ szállodai tagozatvezetőjének köszöntője után Hegedűs Attila, a BDO Magyarország tanácsadócég ügyvezetője adott helyzetértékelést a legfrissebb online felmérésük alapján a fővárosi és vidéki szállodapiacról.
Hegedűs Attila kiemelte, hogy egészen eltérő képet mutat a budapesti és a vidéki szállodai piac az online értékesítés tükrében. A BDO felmérése szerint Budapesten 2006 és 2010 között 248(!)%-kal nőtt a webes értékesítés volumene, vidéken ellenben csupán évi 20%-ot regisztráltak. Budapesten így ma már sokkal magasabb az online szállodai foglalások aránya, mint a két legfőbb versenytársnál, Bécsben és Prágában.
Ennek oka Hegedűs szerint elsősorban a vendégkör összetételében keresendő: Bécsben a nagy létszámú nemzetközi konferenciáknak köszönhetően még mindig aránylag sok a csoportos foglalás, ugyanígy Prágában a klasszikus turistacsoportok tömege tölti meg jelentős részben a szállodákat. Budapesten ezzel szemben tombol az egyéni foglalási láz. A budapesti 3-4*-os házakban akár a 60-70%-ot is elérheti az online foglalások aránya.
A felmérés szerint folyamatosan nő az online foglalások piacán az OTA-k (online travel agency – pl. booking.com) részesedése, közülük is elsősorban ötnél koncentrálódik a forgalom. Ezt a számukra előnyös helyzetet igyekeznek is kihasználni, ezért egyre magasabb jutalékot sajtolnak ki a szállodákból.
Paraczky Péter, a rendezvénynek otthont adó szálloda igazgatója hozzászólásában felhívta a figyelmet, hogy az OTA-k megpróbálják kiszorítani a piacról a klasszikus online túraszervezőket (pl. Gulliver’s), amelyek úgy veszik fel a versenyt a fogyasztói árakat lefelé srófoló OTA-kkal, hogy akár több tucatnyi szállodát versenyeztetnek egy-egy csoportért. Értelemszerűen a legolcsóbb viszi el az üzletet.
Hegedűs arra is felhívta a figyelmet, hogy Oroszországban is tör előre az internethasználat, és az orosz piac felé érdekes nyitni az online értékesítésben.
Innovatív webes értékesítés és marketing
Gyenes Ákos, aki korábban kilenc évig dolgozott az Accor kötelékében, immár a resNweb képviseletében gyakorlati tippeket, trükköket és tanácsokat adott a hallgatóságnak az innovatív webes értékesítés és marketing eszközökről. (Prezentációja ide kattintva tekinthető meg.)
Kezdésnek bemutatta azt a videót, amelyen a Southwest amerikai légitársaság bejelentette, hogy szakított az online közvetítőkkel, és arra biztatta az utasokat, hogy helyüket a járataikon a Southwest saját honlapján foglalják le. A légitársaság 2010 elején eldöntötte, hogy a korábban közvetítői jutalékra költött összeget a saját honlap fejlesztésére és online reklámozására költi. Az akkoriban Amerikában óriási vihart kavaró lépést azóta igazolta az idő: azóta is ezt a rendszert alkalmazza a Southwest.
{youtube|id=iDT9r5sEyuQ}
Gyenes Ákos arra biztatta a hallgatóságot, hogy valamennyire kövessék a légitársaság példáját, és a saját honlapon keresztül történő értékesítést igyekezzenek növelni, mivel így a bevételeik is nőni fognak az alacsonyabb disztribúciós költségek miatt.
Ugyanakkor nem szabad szakítani sem a közvetítői szájtokkal – tette hozzá -, mivel azok – bármennyire igyekeznek is – reklámozzák is a velük szerződött szállodákat. Nagyon sok egyéni foglalás történik ugyanis úgy, hogy előtte az illető körülnéz egy közvetítői oldalon, majd az ott neki megtetsző hotel nevét beírva rámegy a szálloda saját oldalára. Ekkor meg lehet fogni direktben az ügyfelet – csak az a fontos, hogy legyen valósidejű online foglalási felület az oldalunkon, és az áraink ne legyenek magasabbak, mint a más felületeken megjelenő árak.
Gyenes arra is emlékeztetett, hogy a szállodák kérhetik, hogy a közvetítői szájtokat tiltsák el az ő nevükre történő google adwords-kampányok alkalmazásától.
Egy másik visszásságra is felhívta a figyelmet: az egyik online szállásközvetítő arról értesítette szállodai partnereinek tömegét, hogy „Kiváló szálláshely” minősítést kaptak tőle. A levélhez egy gif kiterjesztésű logót is mellékeltek, amit javasoltak a szállodák saját honlapjaira kitenni. A gif mögött pedig ott volt egy direkt link a közvetítő oldalára – vagyis valójában a szálloda a közvetítői oldalt népszerűsítette, és nem saját magát.
Alma és névre szóló hálópapucs
Az est hátralevő részében Christian Hofer, a Best Western Central Europe vezérigazgatója gyakorló szállodásként ébresztett új gondolatokat a hallgatóságban. „International trends and practices in times of crisis at Best Western” című előadásában emlékeztetett arra, hogy a BW független szállodák szervezete, amely egészen másfajta házakat takar Európában, mint Amerikában. Míg az utóbbiban egyszerű szálláshelyek ezek elsősorban, felénk ötcsillagos ház is tartozik közéjük, például Prágában.
Hofer szerint a legfontosabb feladat a szállodások számára, hogy a vendégek pozitív élményekkel távozzanak a házból, egyrészt mert így visszatérő vendég lehet belőlük, másrészt benyomásukat másokkal is megosztják.
A maximális vendégkiszolgálás mellett mindig próbáljunk adni mindig valami pluszt, valami váratlant is a kuncsaftnak. Ilyen lehet érkezéskor egy alma, egy tál mogyoró a sör mellé a bárban vagy egy névre szóló hálópapucs.