Lassul Európa turizmusának bővülése

Az európai turizmus lassuló ütemben, de tovább bővült 2012 harmadik negyedévében, a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő régión belüli forgalom áll, de a tengerentúli forgalom is növekedett. A regionális légi közlekedési adatok stabil keresletre utalnak, a szállodai foglaltsági adatok némiképp csökkentek. A legfrissebb európai turisztikai statisztikák szerint a kedvezőbb árú és közelebbi desztinációk, illetve a belföldi turizmus, továbbá a nem szállodai szálláslehetőségek egyre népszerűbbek, ami a szakértők szerint elsősorban a gazdasági nehézségeknek tudható be, írja a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Igazgatósága az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission – ETC) nemrégiben közzétett „European Tourism 2012 – Trends & Prospects” című 2012/3. negyedéves jelentése alapján.

2012 első öt-nyolc hónapjában a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be a vizsgált időszakban. Az adatok azt mutatják, hogy az Európán belüli utazások szerepe és a legfontosabb tengerentúli piacokról történő beutazások száma egyaránt növekedett.

A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január–augusztusban a vizsgált 25 ország közül 13-ban csökkenést jeleztek a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nagyon kedvezően alakult az ADR értéke (+5,5%), így a foglaltság 0,2%-os csökkenése ellenére is a középmezőnyben szerepel az európai RevPAR értéke (+5,3%).

Az alacsony európai foglaltsági adat már tartalmazza a főszezon adatait is, aminek következtében az év egészét tekintve is csökkenésre lehet számítani. Az ADR mutató változásának értelmezése során figyelembe kell venni, hogy a legtöbb desztináció esetében a növekedés ellenére sem érték el az árak a korábbi árszintet, mivel a fogyasztók a kedvezőbb árú szolgáltatásokat keresik, így az infláció következtében folyamatosan csökken a szolgáltatók haszna. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai foglaltsági és ADR adatok kedvezően alakultak, ennek eredményeként a RevPAR 9,3%-kal nőtt január–augusztus között.1

Az európai légi forgalmi adatok dinamikusan – mégis lassuló ütemben – nőttek az év első nyolc hónapjában, elsősorban az Európán belüli és a belföldi forgalom erőteljes bővülésének köszönhetően. Az európai légi társaságok egy utaskilométerre jutó bevétele (RPK) 6,2%-kal nőtt 2012. január–augusztusban, az átlagosnál alacsonyabb (+4,3%) volt a tengerentúli légi forgalom RPK mutatójának növekedési üteme. A kapacitásbővülés ellenére is javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is, ám csak marginális mértékben. Összességében az adatok stabil, a recessziót megelőző évekhez hasonló keresletet jeleznek.2

A legtöbb európai desztinációban az első nyolc hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek szerint Európa legfontosabb régión belüli küldıpiacain változó mértékben, de jellemzően lassuló ütemben bővül a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német forgalom bővült a legtöbb európai desztinációban, elsősorban a közép- és kelet-európai országokban. Figyelmeztető, hogy a drágább nyugat-európai desztinációk mellett néhány kedvezőbb árú és/vagy közeli desztináció is a német forgalom csökkenését regisztrálta, ami a gazdasági bizonytalanság miatti óvatosság erősödését jelezheti. Hollandia esetében hasonló jelenség volt megfigyelhető a rendelkezésre álló adatok alapján. A francia és olasz vendégforgalom alakulása jóval vegyesebb képet mutat az előzetes adatok alapján. A brit vendégforgalom csökkenését jelezte a desztinációk harmada, növekedést elsősorban a közép- és kelet-európai országok jeleztek. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató 22 európai desztinációból 18 az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalta, és a vendégéjszakák száma is 10%-ot meghaladó mértékben nőtt a legtöbb desztináció esetében.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok többségében nőtt, jellemzően közép- és kelet-európai országok regisztrálták a legmagasabb növekedési ütemeket. Mivel az Egyesült Királyság az amerikai turisták legfontosabb úti célja, a kereslet enyhe növekedése bíztató jel. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – tovább erősödik a vizsgált desztinációk zömében.

Az Európa részesedését harmadik alkalommal bemutató (frissített adatokon alapuló) számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 42,8%-a választotta Európát (21,1 millió fő), és e turisták többsége (38,1%-a) Nyugat-Európába3 utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint 2016-ra nő a közép- és kelet-európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 33,8% volt, ebből Európa 39,2%-kal részesedett (4,3 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 11,2%, akiknek 51,4%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 26,9%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 37,9%-ot (0,6 millió fı). Brazíliát a régión kívüli utazások viszonylag magas, 66,2%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebből 50,9% (2,5 millió fő). Az indiai turisták túlnyomó többsége (95,9%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 15,2% (1,5 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 34,5%-a hagyta el Északkelet-Ázsiát, ebből 35,6% (4,9 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 60,0%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 32,1%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók. Az Egyesült Arab Emírségekben még nem jelentısek a régión kívüli utazások, 28,0%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 61,0%-a (0,7 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 79,3%-a (21,2 millió fı) utazott Európán belül, többségük (56,6%) a közép- és keleteurópai desztinációkat választotta.

A kiutazások számának változása*
  2012 2013
Amerika +4,6% +3,8%
Európa +1,9% +0,6%
EU +1,8% -0,6%
Közép- és Kelet-Európa +4,5% +3,4%
Közép-Európa és Baltikum +5,4% +1,8%
Ázsia és a Csendes-óceáni térség +6,8% +6,0%
Afrika +5,2% +5,4%
Közel-Kelet -0,6% +4,7%
Világ +3,6% +3,1
* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 2,4%-kal növekszik majd, 2013-ban pedig stagnálni fog. Különösen az észak- és dél-európai desztinációk számíthatnak gyengébb eredményekre, míg Nyugat-Európában mérsékelt (ám az átlagot meghaladó) növekedést várnak. Közép- és Kelet-Európában 2012-re 4,0%-os, 2013-ra 2,3%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 4,7%-os, 2013-ra pedig 1,0%-os növekedést vár a kutatóintézet, javítva előző negyedéves előrejelzésén.

Az ETC által felkért szakértők szerint 2012-ben vegyes eredményeket ér el Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság alakulásával kapcsolatos bizonytalanság és a kormányzati megszorító intézkedések következtében a kereslet lassuló ütemben bővült az első nyolc-kilenc hónap során, így a bővülő belföldi és kontinensen belüli utazásoknak köszönhetően javuló vendégforgalmi adatokra, ám a szállodák foglaltságát tekintve csökkenésre számítanak.


1. A kiadvány adatgyűjtésének lezárása után publikálták az STR 2012. január–szeptemberi adatait. Az európai szállodák foglaltsága 66,9%-os volt az év első kilenc hónapjában, a 27 vizsgált városból 12 jelzett pozitív elmozdulást az előző év azonos időszakához képest. Euróban mérve a napi átlagár (ADR) tekintetében 5,3%-os, a RevPAR tekintetében 5,1%-os növekedést regisztráltak a szállodák. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a foglaltság 2,7%-kal, az euróban számított RevPAR 9,0%-kal nőtt.

2. A kiadvány megjelenése után tették közzé az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) adatait: a kombinált utasszám 3,1%-kal (több mint hatmillióval) nőtt, az RPK 4,8%-kal nőtt az év első kilenc hónapjában. Vagyis ezek az adatok is megerősítik, hogy bár a kapacitások kihasználása javult, a légi közlekedést tekintetve a növekedés lassuló ütemű lett az év második felében.

3. Észak-Európa: Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Izland, Írország, Norvégia, Svédország.
Nyugat-Európa: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország, Svájc.
Dél-Európa/Mediterrán térség: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Görögország, Horvátország, Macedónia,
Málta, Montenegró, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Törökország.
Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán,
Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.