Az Aerosvit 1994-ben alakult, első bérelt Boeing 737-ese Kijev–Tel-Aviv, illetve Kijev– Odessza között közlekedett. Fejlődése szembetűnő: míg az első milliomodik utasig eljutottak, addig hét év telt el, a második milliót két év alatt érték el, és tavaly volt az első év, amikor egymilliónál is több utast szállítottak. Korszerű, lízingelt Boeingekből álló flottával rendelkezik a légitársaság, ezek közül nyolc 737-es, kettő pedig 767-300-as. Nyáron érkezik még a flottába két kisgép, az ősszel pedig a harmadik nagygép. Jelenleg 45 útvonalon repülnek az Aerosvit járatai, komoly a cég útvonalhálózata a Földközi-tenger medencéjében és a volt szovjet utódállamokban. Moszkvába napi három járat indul Kijevből. Az Aerosvitnek heti öt saját járata van Budapest és Kijev között, de code-share megállapodásuk van a Malévval is. A forgalom felfutásában jelentős szerepe volt a hosszú távú járatok beindulásának. 2002 őszén Bangkokba indult az első interkontinentális járat. Ez a termék különösen népszerű a magyar piacon. 2003 tavaszán indult az első járat New Yorkba és Torontóba, 2003–04 telén kezdték repülni Delhit, 2004 nyarán bejött Peking. Az indiai Jet Airways-zel, a Bangkok Airwayszszel, illetve a Thai Airwaysszel kötött code-share megállapodásaik révén átszállással tucatnyi további indiai, thaiföldi, illetve délkelet-ázsiai úti célt is kínálnak az utasoknak. Az új Boeing 767-es forgalomba állítása után valószínűleg ősztől heti négy járatuk lesz Bangkokba.
Otthon az élen
Az Aerosvit (VV) fő tulajdonosi köre orosz–ukrán eredetű izraeli befektetőkből áll, a második legnagyobb tulajdonos az Interpipe nevű kelet-ukrajnai ipari csoport; a korábbi 22 százalékos állami tulajdonrész a tavaly decemberi részvénykibocsátás után a felére csökkent. A cég 1999-től kezdve fokozatosan átvette az Aeroflot ukrajnai örököseként megalakult, állami tulajdonú Air Ukraine kelet-középeurópai repülési jogosítványait. 2003-ban az Aerosvit megkapta a nemzeti fuvarozó státust. Az Aerosvit legfőbb otthoni versenytársa az Air Ukraine-ből 1992- ben kivált Ukraine International Airlines (PS), amelynek tulajdonosi körében ír befektetők és az ukrán állam mellett az Austrian légitársaságot is megtaláljuk. Három éve még fej-fej mellett versenyzett a két ukrán fuvarozó, aztán 2001 volt az első év, amikor utasszámban az Aerosvit megelőzte a PS-t. 2003-ban elhúzott a VV, tavaly 1 060 000 utasuk volt, míg a PS-nek 600 ezer.
Pályafutás
Pásztor Gyula 1976–82 között Kijevben tanult a Polgári Repülőmérnöki Egyetemen. Pályáját a Malévnél kezdte, az Aerosvithez 2003-ban került. Az Aerosvit keletközép- európai regionális igazgatójaként hozzá tartozik Magyarország mellett Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Jugoszlávia és Bulgária.
Boriszpol fejlesztése parkolópályán
Az ukrán és a regionális légiforgalom továbbfejlődése szempontjából kulcsfontosságú lenne a kijevi Boriszpol repülőtér bővítése. A projekt az Aerosvit beruházásában már elkezdődött, tavaly ősszel az alapkőletétel is megtörtént, de az idén a „narancsos forradalom” után felállt új ukrán kormány parkolópályára állította a projektet. Az a probléma a fejlesztéssel, hogy az Aerosvit tulajdonosai megvették, nem pedig tartós bérletbe kérték a területet. A projekt vezetője magyar szakember, Farkas József, akivel a 2heti turizmus 2004/9. számában már megismerkedhettek olvasóink.
Úti cél | január | február | március |
DNK | 5 | 14 | 15 |
DOK | 4 | 9 | 3 |
SIP | 0 | 4 | 1 |
DXB | 11 | 26 | 54 |
BKK | 314 | 371 | 492 |
KBP | 888 | 711 | 963 |
DEL | 3 | 2 | 17 |
Forrás: Aerosvit |