A bevezetoben említettem néhány fejlesztést, ezek mellett számos egyéb is folyamatban van a MÁV-nál.
Igen, a vasúttársaság utasai minél magasabb színvonalú kiszolgálását tartja szem elott, ezért gyorsított ütemben, folyamatosan zajlanak a minoséget javító fejlesztések. Ezek egyebek közt érintik a fedélzeti szolgáltatásokat, a menetrendi kínálatot és az állomási kiszolgálást egyaránt. Megemlíthetem például, hogy a MÁV-Start többtucatnyi jegykiadó automatát telepít 2013 tavaszán számos állomásra, ami a jegyváltást teszi kényelmesebbé, illetve folynak az állomásfelújítások a Budapest–Újszász– Szolnok vonalon, a MÁV saját beruházásában. Országszerte előrelépést hozhat az állomási kiszolgálásban, hogy a MÁV idén tavasszal visszavásárolta a vasútállomási helyiségek nagy részének hasznosítási jogával rendelkező Resti Kft.-t. Ezáltal a meghatározó állomási területeink mentesülnek a megörökölt haszonélvezeti szerződés kötöttségeitől, így azok az utaskomfort növelése és az állomási szolgáltatások kiterjesztése érdekében fejleszthetővé és hasznosíthatóvá válnak. A GYSEV-vel közösen beszerzési eljárás indult 42+6 korszerű motorvonat megvásárlására, továbbá elővárosi forgalomban közlekedő Bhv motorvonataink kapnak komfortnövelő felújítást. Ugyancsak folyik az összes IC-kocsin, valamint az elővárosi kocsik nagy részén a wifi hozzáférési lehetőség kiépítése, ezen szolgáltatást díjmentesen nyújtjuk majd utasainknak. Mindezzel összhangban zajlik a MÁV vállalatcsoport szervezeti átalakítása, amely hatékonyabb működést tesz lehetővé, s mindenekelőtt az utasok érdekeit, a szolgáltatási színvonal növelését célozza. A vontatási és gépészeti leányvállalat irányítása a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt.-hez kerül, ami az utasok szempontjából is optimálisabb megoldást jelent.
Nemrég volt olvasható az a hír, hogy több mint ötszáz vasutas irodista végzett önkéntes munkát az állomásokon. Mi az üzenete ennek?
A nagyszabású önkéntes akciónak kimondottan pozitív volt a visszhangja, mind az utasok, mind a vasutasok körében. A MÁV menedzsmentje elso körben a vasúttársaság székházában dolgozók számára tett közzé felhívást állomások önkéntes rendbetételére. Több mint 500 vasutaskolléga jelentkezett, s végzett munkát 44 vasútállomáson. Ezzel a kollégák azt mutatták meg, hogy fontos nekik a vasút, az utasok, s láthatóan is tenni akarnak a szolgáltatások jobbá tételéért. Egyébiránt a MÁV szorosabb kapcsolat kialakítására törekszik a lakossággal, az önkormányzatokkal is, hiszen nélkülözhetetlen a vasút muködése által érintettek bevonása a folyamatok alakításába, ami csak jól muködo párbeszéd alapján lehetséges. A vállalatcsoport menedzsmentje több régióban is találkozott polgármesterekkel, megyei vezetokkel, és a jövoben is folyamatosak lesznek az ilyen egyeztetések.
Decemberben életbe lép az új vasúti menetrend. Ez milyen fejlesztéseket tartalmaz?
A december 9-én életbe lépo új menetrend az utasok jobb, versenyképesebb kiszolgálását eredményezi több régióban és a nemzetközi forgalomban is. Néhány példát említenék. Eger—Budapest viszonylatban újra megjelenik az InterCity szolgáltatás, a kétóránkénti IC-kben gyorsvonati kocsik is futnak. Budapest és Békéscsaba között óránként közlekednek vonatok (a korábbi 19 helyett 30 vonat), a fejlesztés elonyeit a csatlakozó vonalakon utazók is tapasztalhatják. Budapest és Lajosmizse között bevezetjük az óránkénti ütemes menetrendet, az eddiginél több vonat közlekedtetésével ütemes eljutást biztosítunk Tatabánya és Oroszlány között. De például a Kál-Kápolna–Kisújszállás vonalon is a korábbinál több vonat jár. A nemzetközi fejlesztések részeként Petrov néven Budapest és Brno között induló új EC vonatpár megteremti a kétórás ütemet a két város és Pozsony között. A Transsylvania meghosszabbított útvonalon Brassóig közlekedik, a Varsovia EC pedig közvetlenül a lengyel fovárosig szállítja utasait. Újdonságként Kolozsváron át Máramarosszigetre közlekedik a Máramaros IC. Fontos még kiemelni, hogy a Budapest és Székesfehérvár közötti pályafelújításnak köszönhetoen hamarosan mintegy negyedórával csökken a gyorsvonatok menetideje, azaz nemsokára a Balaton északi és déli partjára, illetve a Velencei-tóhoz is gyorsabb lesz az eljutás.
Ha már az önkéntességrol szó esett, ne menjünk el amellett, hogy a vasúttársaság az év vége közeledtével immár hatodszor várja utasait közös véradásra a vasútállomásokon. Ezúttal mely településeken lehet vért adni?
A VI. országos vasutas véradónapon, december 14-én országszerte 12 pályaudvaron utasaink és a vasutasok közösen adhatnak vért. Ezúttal Békéscsaba, Budapest-Nyugati, Debrecen, Dombóvár, Kaposvár, Miskolc, Nyíregyháza, Pécs, Szeged, Szolnok, Szombathely és Tapolca állomáson várjuk utasainkat véradásra. Tradicionális és szép momentum ez vasútállomásaink életében. Az év vége közeledtével mi ezzel is hozzá kívánunk járulni az adventi idoszak fényéhez. Továbbá az ünnepek alatt nagyon sokan utaznak szeretteikhez – vagy akár a bécsi adventi vásárba, más turisztikai célpontokra – állomásainkról, vonatainkkal; mi minden erőnkkel azon leszünk, hogy utasaink menetrend szerint, minél nagyobb kényelemben célba érjenek.