A kedvezőbb árú és közelebbi desztinációk, illetve a belföldi turizmus népszerűsége növekszik, ami a szakértők szerint elsősorban a gazdasági nehézségekkel magyarázható. A regionális légi közlekedési adatok is erősödő keresletre utalnak, a szállodai foglaltsági adatok ugyanakkor a negyedik negyedévben kismértékben csökkentek, és az egész évet jellemző stagnálás nem kedvezett a szállodai árak növekedésének sem. A jelentés részletes elemzést tartalmaz Európa részesedésének alakulásáról a legfontosabb régión kívüli küldőpiacokon: az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Argentínában, Brazíliában, Indiában, Kínában, Japánban és az Egyesült Arab Emírségekben.
Az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission – ETC) nemrégiben tette közzé „European Tourism 2012 – Trends & Prospects” című 2012/4. negyedéves jelentését. A 2012. június és december közötti időszakban a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta, átlag feletti növekedést értek el a balti, illetve a közép- és kelet-európai országok, köztük Magyarország is.
Az adatok azt mutatják, hogy az Európán belüli utazások szerepe egyre növekszik. A rendelkezésre álló (csaknem egész évi) statisztikák szerint Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain változó mértékben, jellemzően lassuló ütemben bővül a nemzetközi utazások iránti kereslet. Az elhúzódó gazdasági problémák ellenére ugyanakkor a várakozások felett teljesített az európai turizmus.
A szállodák eredményei vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review 2012. január–novemberi adatai szerint a vizsgált 25 ország közül 13-ban csökkentek a szállodai foglaltsági mutatók.
Az európai légi forgalmi adatok kedvezően alakultak az év első tizenegy hónapjában, elsősorban az Európán belüli forgalom bővülésének köszönhetően. 2012. január–novemberben az átlagosnál alacsonyabb volt a tengerentúli légi forgalom RPK mutatójának növekedési üteme, elsősorban az Európa–Észak-Amerika viszonylatban tapasztalható gyenge teljesítmény miatt.