Mennyi az annyi?

Mennyi az annyi?

Kulcsár úr ezen kijelentése meglepte a turizmusszakma jelen lévő képviselőit, annak ellenére, hogy ez az arány a világátlagnak megfelel. Az alábbiakban e bejelentés hátteréről kérdeztük Kulcsár Pétert, valamint dr. Behringer Zsuzsannát, a Magyar Turizmus Rt. Piac és Hatékonyságelemzési Igazgatóságának vezetőjét.

Kulcsár Péter hangsúlyozta, hogy a rendezvényen csupán a KSH adatait ismertette, amely szerint a szálláshely-szolgáltatás- vendéglátás összességében 1,8%-kal részesedik a GDP-ből. Ez az arány már jó néhány éve nem változott. Hozzá kell tenni azt is, hogy mindezt a KSH az által alkalmazott módszertanok szerint számolta, és az információk alapján a KSH dolgozik a turizmus számbavétele módszertanának EU-konformmá tételén.

Arra a kérdésre válaszolva, hogy a megfelelő adatok hiányában meg tudja-e mondani, hogy a valóságban mennyivel járul hozzá a turizmus a nemzetgazasági termeléshez, Kulcsár Péter elmondta, hogy a saját becslése szerint ez a szám 7-8 % körüli. Hozzátette azt is, hogy ez nem ttudományos módszertan alapján megbecsült szám, hanem részben korábbi hazai, részben a WTTC korábbi becslésein alapszik..”

Az eddig közismert és a szakma körében „népszerű” arány sem légből adat kapott azonban, hiszen az igazgató úr szerint létezik ilyen publikált, 10% feletti szám. Például a WTTC számítása is erre az eredményre jut, de a számítás módszertanát nem teszi hozzáférhetővé. „Jómagam ezt a 10% feletti eredményt egy picit túlzónak érzem.“

Végezetül Kulcsár úr elmondta, hogy a turizmus már egy egész iparág, és a szálláshelyszolgáltatás- vendéglátáson kívül egyéb ágazatok is hozzájárulnak a teljesítményéhez. Így a könynyűipar, a kereskedelem, és az élelmiszeripar, valamint egyre inkább az egészségügy (gyógyászat) is. Tovább árnyalja a képet, hogy nem mindegy, hogy vendégéjszakával, vagy vendégnappal számolunk, valamint korrigálni szükséges az MNB által nyilvántartott devizaköltések adatait (külföldiek direkt devizaköltései és belföldiek forintköltései) is.

Dr. Behringer Zsuzsanna, a Turizmus Rt. Piac és Hatékonyságelemzési Igazgatójának vezetője szerint Kulcsár úr kijelentése azért váltott ki nagy visszhangot, mert kijelentő módban hangzott el, sok információ a háttérben maradt. Önmagában az 1,8%-os arány sokkolta a szakma jelen lévő képviselőit, akiket nem lehet csupán a szállodaiparral azonosítani. Tisztán ez az arány éppen ezért méltánytalan a szakmával szemben. A KSH által alkalmazott hagyományos ági besorolás nem mutatja fel a turizmus valós részesedését a GDP-ből.

A turizmusban dolgozó közgazdászok viszont nem lepődtek meg ezen számon, amelyet éppen azért nem használnak, mert nem valós felmérésen alapszik. Valós felmérés és adatszolgáltatási rendszer jelenleg ugyanis nincsen, de legkésőbb 2004-ig, az Európai Unió követelményének megelelően át kell térni egy ilyen rendszerre. Úgy űünik, erre előbb nincs esély, mert bár a Turizmus Rt. már többször indítványozta a KSH felé az adatfelvételi rendszer megváltoztatását, de tisztában vannak azzal, hogy ez egy rendkívül nagy költségigényű feladat, amelyet állami szinten kell felvállalni.

Utoljára a 90-es évek végén készítettek egy úgynevezett ágazati kapcsolatok mérleget, amely az ágazatok egymáshoz való hozzájárulását mutatja. Ez alalpján csinált a WTTC egy felmérést, – nemcsak Magyarországon, hanem a világ számos országában, – de ez nem teljesen megbízható, mert úgynevezett szimulált satellitszámlán alapszik. Ezt a módszert egyébiránt a WTO „tette magáévá“, és ajánlotta a tagországoknak ennek a módszertannak az alkalmazását.

1997 óta kér számon a szakma egy felmérést, amely talán 2003-ban elkezdődhet. Ebben részt vesz mind a Magyar Nemzeti Bank, mind a statisztikai hivatal, mind a Gazdasági Minisztérium. Ez a teljes turizmusra vonatkozó felmérés egy próbakérdezéssel kezdődhet, amelyben a Turizmus Rt. is szeretne szerepet vállalni. Azt kívánja elérni, hogy legyenek az utazási motivációra vonatkozó kédések is. Ezen felmérés alapján egy teljes kép kapható a turizmusról, amely alapja lehet egy valós statisztika készítésének. Nagyon fontos az objektív felmérés, hiszen például nemrégiben egy éven keresztül folyt egy kutatás a határátkelőhelyeken a hazánkba látogató turistákról. Mivel sehogyan sem tudott reprezentatív lenni a minta, ezért túldimenzionált lett a bevásárlóturizmus és a rokonlátogatás. „Most végre nem egy torzíott kutatást szeretnénk. Ebben az átfogó, objektív kutatásban a Gazdasági Minisztérium mögött, szakmai háttérként, a szakma érdekeit képviselhetjük.” – hangsúlyozta dr. Behringer Zsuzsanna.

Meg kell azonban említeni azt is, hogy igen széles szakértői csapat végzi más országokban is a turizmusra vonatkozó kutatásokat, mégsem működik mindenhol tökéletesen. A módszerek teljesen összehasonlíthatatlanok, eltérőek az Európai Unión belül is, tehát nem kaphatunk egy általános elfogadott nézettet.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.