Messze még 2019?

Az MSZÉSZ őszi budapesti régiósülésén egyetértettek a szakemberek abban, hogy fellendülés érezhető a fővárosi szállodák forgalmában, de a járvány előtti szinttől még jócskán elmaradnak a vendégforgalmi adatok.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Budapesti régiója október 7-én tartotta régiósülését a fővárosi Mercure & Ibis Buda Castle Hill szállodában.

Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese köszöntőjében elmondta, úgy vélik, hogy a statisztikákban már a kilábalás jelei mutatkoznak. Idén nyáron már 40-60 százalékos átlagos foglaltság jellemezte a fővárosi hoteleket, ami  sokkal jobb mint tavaly, és a nyári hónapokban 30 milliárd forint feletti árbevételt realizáltak a budapesti szállodák, ez háromszor több mint 2020 hasonló időszakában. Az őszi foglalások alakulása is optimizmusra ad okot a vezérigazgató szerint, aki arról is beszámolt, hogy jelenleg 13 küldőpiacon zajlanak az idén először kipróbált és a nyár folyamán már bizonyított, a helyi lakosság preferenciáihoz igazodó, adatvezérelt, online kampányok hazánk illetve Budapest vonzerőit állítva a középpontba.


Plusz egy karácsonyi vásár

Faix Csaba, a Budapest Brand vezérigazgatója elmondta, hogy a Vörösmarty téren idén megrendezik a tavalyi évben elmaradt karácsonyi vásárt, amelyre nagy érdeklődés mutatkozott mind a kiállítók mind a kitelepülni vágyó vendéglátósok részéről. Emellett a Bazilika előtt is tartanak egy adventi kézműves vásárt, és idén újdonságként a fiatalabb korosztályokat is megcélozzák egy vonzó programokat felvonultató, téli eseménysorozattal, amelynek a Városháza tér lesz a helyszíne. A szakember azt is elmondta, hogy sikeresen lezajlott a Budapesti Őszi Fesztivál, és jelenleg már nagy erőkkel tart a Tavaszi Fesztivál előkészítése, valamint a Fővárosi Közgyűlés további 10 évre együttműködést kötött a főváros egyik legnagyobb nemzetközi vonzerővel bíró, állandó eseménye, a Sziget Fesztivál megrendezéséről.


Súlyos gondot okozhatnak az elszabaduló energiaárak

Baldauf Csaba, az MSZÉSZ elnöke beszámolójában rámutatott, hogy a külföldi vendégéjszakák száma a budapesti szállodákban az idei év első 8 hónapjában tavalyhoz képest gyakorlatilag megfeleződött 1 millió 530 ezerről 726 ezerre, többek között a határzár és a két és fél hónappal hosszabb kényszerű zárvatartás miatt. Ugyanakkor ugyanebben az időszakban a belföldi vendégéjszakák száma 309 ezerről, 412 ezerre emelkedett.

Örvendetes az is, hogy az átlagkihasználtság csaknem megduplázódott a fővárosi hotelekben idén augusztusban (24,4 százalékról 47,3 százalékra) a tavalyi év azonos hónapjához képest. Augusztusban a bruttó átlag szobaárak is emelkedtek, akárcsak a bruttó RevPAR, amely több mint kétszeresére nőtt.

A biztató kilátások őszre is megmaradnak az elnök szerint: a szeptemberi átlagkihasználtság 47-50 százalék között mozgott a fővárosi házakban, de az energiaárak világszerte rekordszintű emelkedésével súlyos viharfelhők tornyosulnak a szállodák feje fölött, mivel ez óriási többletköltséget ró az üzemeltetőkre. A szakma krónikus betegségére, a munkaerőhiányra a versenyképes bérezés  lehet a rövidtávú válasz, véli Baldauf Csaba, de közép- és hosszútávon elengedhetetlen az ágazat megfelelő promóciója a fiatal korosztályok számára, és a hotelek együttműködése a szakképzési központokkal.  


Új kötelezettségek: VIZA és NTAK

Baldauf Csaba felhívta a figyelmet több jelentős jogszabályi változásra is, egyebek között arra a könnyítésre, hogy 2022. január 1-jéig a szálláshelyeken nem kell bemutatni a személyi igazolványt a 14 évnél fiatalabb vendégek esetében a VIZA-adatszolgáltatás kapcsán. Hangsúlyozta, hogy jó, ha a vendég a bejelentőlapot továbbra is kitölti és aláírja, a későbbi esetleges jogviták elkerülése érdekében. Fontos tudnivaló, hogy 2022 januárjától fokozatosan kezdődik meg valamennyi magyarországi szálláshely kötelező minősítése, amelyet a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület végez. December 31-ig minden működő hazai szállodának regisztrálnia kell a szálláshely-minősítő oldalon. Lényeges változás az is, hogy jövő nyártól a szálláshelyeken kívül a vendéglátóhelyekre és a fürdőkre is kiterjed az adatszolgáltatási kötelezettség az NTAK rendszerébe.

Ázsiai vendégmunka, autóipari utánpótlás

A régiósülés kerekasztal-beszélgetése a tovább mélyülő problémáról, a munkaerőhiányról folyt: elhangzott, hogy a pandémia alatt 50 ezren hagyták el a szektort. A szállodaszövetség most azért lobbizik, hogy a döntéshozók előmozdítsák az unión kívülről érkező munkaerő könnyebb beáramlását. A legnagyobb hiány a szakács, a felszolgáló, szobalány és a karbantartó munkakörökben mutatkozik.  Az ágazat szereplői ezért most a szovjet utódállamokból, például Ukrajnából, Kazahsztánból toboroznának munkaerőt, de tárt karokkal fogadnák az angolt a posztszovjet országok lakosságánál jobban beszélő vietnámi, thai, fülöp-szigeteki vagy indonéz dolgozókat is. Jóllehet, a vidéki szállodákban és vendéglátóhelyeken a hazai vendégek nehezen tudnának kommunikálni a vendégmunkásokkal. Szó esett arról is, hogy az országon belül is hasznos lenne megkönnyíteni a munkaerőáramlást, és a szektorok közötti átjárhatóság biztosítása is komoly segítség lehetne a turizmus bajára, ha azokból az ágazatokból (pl. autóipar, mezőgazdaság, stb.) sikerülne toborozni munkavállalókat, ahol az automatizálás miatt feleslegessé válik a munkaerő. A béremelés egyelőre az egyik lebiztosabb és legvonzóbb megoldásnak tűnik a munkaerő megtartására, de a szakemberek szerint fontos lenne az is, ha a szakma által kínált előnyöket hozzáigazítanák a fiatalabb munkavállalók igényeihez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.