Napjaink egyik közkedvelt terméke az aztékzsálya magja, a chia mag. Viszont kizárólag bizonyos termékek összetevőjeként, előre csomagolt formában, csakis szigorú feltételek mellett hozható forgalomba. Népszerűségének oka gazdag tápanyagtartalma (fehérje, esszenciális zsírsav) és rosttartalma, valamint a fogyasztásához társított egészségre gyakorolt kedvező hatásai is ismertek.
A chia mag fogyasztása napjainkban ismét reneszánszát éli, többek között az USA-ban, Kanadában és Ausztráliában már több mint nyolc éve használják élelmiszer-összetevőként egészségre gyakorolt jótékony hatásai miatt.
Az aztékzsályamag az Európai Unióban ún. „új élelmiszernek” minősül, amelyek forgalmazását szigorú és speciális engedélyezési folyamat előzi meg, amit – a tagállamokkal együttműködve – az Európai Bizottság végez. Hazánkban az új élelmiszerek forgalmazására irányuló kérelmeket a földművelésügyi miniszterhez kell benyújtani, azok elsődleges értékelését a NÉBIH végzi, és ezek alapján történik az engedély kiadása.
A hazai vásárlók számára az aztékzsályamag önmagában kizárólag előrecsomagolt formában értékesíthető, kimérve, azaz lédig termékként nem árusítható! Az aztékzsályamagot tartalmazó termék jelölésén fel kell tüntetni, hogy a napi bevitel legfeljebb 15 gramm lehet.
Aztékzsályamag összetevőként csak a következő termékekbe tehető: pékárukba, reggeli gabonapelyhekbe valamint gyümölcs-, csonthéjas- és magkeverékekbe legfeljebb 10 százaléknyi mennyiségben, továbbá a magot egészben, törve vagy őrölve gyümölcslevekhez és gyümölcsital-keverékekhez legfeljebb 15 gramm/450 milliliter mennyiségben. Nem árusítható „chia puding”, „chia joghurt” néven.
További részletek a NÉBIH oldalán található.
Fotó: wellnesscafe.hu
Forrás: Nébih