A jelentkezőkkel szemben támasztott elvárások természetesen attól is függnek, milyen környezetbe keresünk valakit, illetve milyen környezetből érkezett. Fontos a szakmai gyakorlat, a végzettség és az emberi tulajdonságok – nem mindig ebben a sorrendben. Sokat számít az is, hogy az illető várhatóan belefére, be tud-e illeszkedni a vállalati struktúrába.
– Milyen úton választják ki a jelentkezőket?
– Közel nyolcvan százalékban referencia útján keresünk a betöltendő állásokra munkatársakat, de rendelkezésre áll saját adatbázis is, ami megkönnyíti ezt a feladatot. Hirdetést ritkán adunk fel, fejvadászcéget pedig kivételesen, csak a közép- és felsővezetői szint esetében alkalmazunk. Erre azért nem kerül sor, mert döntően segédmunkást keresünk, és ezekbe a pozíciókba nem érdemes „külső módszert” igénybe venni. Szakácsok, felszolgálók, portai munkások esetében elsősorban az adatbázisunkra és a referenciákra építünk, de fontos megemlítenem, hogy saját szakembergárda- neveléssel is foglalkozunk, így könnyű találni a megüresedett állásokra megfelelő munkatársat.
– Hogyan történik a képzés?
– A szakképzés keretein belül. Jelenleg öt iskolával (szakmunkásképzőkkel, szakközépiskolákkal, illetve főiskolával) van kapcsolatunk, amelyek itt végzik a gyakorlati képzést. Az szakmai gyakorlatot végző fiatalok közül kiválasztjuk a legjobbakat, és őket alkalmazzuk.
– Hogyan, milyen módszerekkel zajlik a kiválasztás?
– Először egy 5-10 perces bejelentkezési beszélgetésre kerül sor, amely történhet telefonon is. Ezt követően behívjuk az illetőt, akivel én készítek egy állásinterjút. A harmadik interjút már együtt készítem az egységvezetőkkel. Amennyiben nincs a közeljövőben álláslehetőség, természetesen nem kerül sor az interjúkra, de a jelentkezők önéletrajzát saját adatbázisunkban kezeljük.
– Mennyien dolgoznak a szállodában, és mekkora a fluktuáció?
– Körülbelül 200 állandó alkalmazottunk van, az idegenforgalmi szezonban ennél tíz százalékkal több. Egy átlagos évben 10 százalék körül van a fluktuáció, de tavaly, köszönhetően a különböző, szállodában történt változásoknak, ez az arány jóval magasabb volt.
– Milyen fizetéseket és egyéb juttatásokat nyújtanak dolgozóiknak?
Igyekszünk versenyképes jövedelmet biztosítani, ez nagyban függ az aktuális gazdasági helyzetünktől. Alapbéres rendszerben dolgozunk, ez egészül ki különböző juttatásokkal, munkahelyi és nyelvpótlékkal. Ezenkívül szociális juttatásokat, lakásvásárlási és -építési kölcsönt tudunk biztosítani, valamint üdültetést, étkeztetést és iskolai támogatást adunk.
Előnyben a helyi munkaerő
Magyarország első ötcsillagos golfhotelje kiemelkedő egyedi szolgáltatásaival különleges elvárásokat támaszt a leendő munkatársak kiválasztásakor. A HR hagyományos szempontrendszereit igyekszünk ötvözni a tulajdonosi elvárásokkal, és az üzemeltetői érdekekkel – mondta Mucsi László, az idén Gödön nyíló Pólus Palace Hotel Thermal Golf Country Club humánpolitikai igazgatója.
A jelentkezőkkel szemben a – főként közepes méretű, nem multinacionális cégnél szerzett – szakmai tapasztalat és szaktudás alapvető követelmény, valamint az, hogy azonosulni tudjon a projekt egyediségével, szellemiségével. Cégünk bízva a magyar szakemberek világszínvonalú képzésében, kizárólag magyar munkaerőt alkalmaz, ezen belül is előnyben részesítik a helyi lakosokat. Számítanak a magyar szaktudás, leleményesség, a kreativitás, a csapatmunka és a munkabírás egységére.
Összesen 85-90 főt alkalmaznak az egész létesítményben. Úgy számolják, hogy az 53 szobás szállodába szobánként egy főt vesznek fel, ez egészül ki a golf- és countryklub, valamint a kiegészítő sportok személyzetével, amely még 20-30 munkatársat jelent. A munkatársak többségét helyben találták, a magasan képzett, kvalifikált munkaerőt pedig különböző referenciák segítségével. Kizárólag a kereskedelmi és marketingigazgatót keresték álláshirdetés útján.
„Szeretnénk egy olyan szakmailag, emberileg kifogástalan csapatot építeni, amelynek az itt végzett munka örömöt, megbecsülést jelent, ugyanakkor az egyedi sajátosságokból következően viszonylag kevés előrelépési lehetőséget tudunk biztosítani a munkavállalóknak. Kialakítunk olyan jóléti, szociális csomagot, amely a piaci béreken túlmenően motiváló erővel rendelkezik. A létesítmény tervezése során egyébként ugyanolyan fontossággal kezeltük a munkavállalók elhelyezését, szociális helyiségekkel való ellátását, mint a vendégekét.”
Személyi hír Molnár Attila (27) 2002. január elsejétől a CARPATHIA TRAVEL belföldi üzletág igazgatója. A fiatal szakember már a gimnáziumban megszerezte idegenvezetői képesítését. A Kodolányi János Főiskola idegenforgalmi és szálloda szakának elvégzése után a pécsi tudományegyetemen turizmusszervezőként diplomázott. A Red Treff Utazási Iroda debreceni referenseként, majd nyíregyházi fiókjának kirendeltségvezetőhelyetteseként Budapestre igazolt, ahol mostanáig a Quaestor Travel belföldi értékesítési vezetői posztját látta el. A szakmai minősítő vizsgával rendelkező fiatalember angolul beszél |