Munkaerő-kiválasztás: jöhet, nem jöhet

Március elején, 5. számunkban bemutattuk, ideális esetben milyen szempontok szerint történik a munkaerő-kiválasztás. Felhívtuk a figyelmet arra, a cégek vezetőinek mit kell tenniük ahhoz, hogy hosszú távon megfelelő munkaerőt találjanak. Azt is bemutattuk, ideális esetben mit kell figyelembe venni ahhoz, hogy valaki megkapja az állást, illetve milyen szempontok alapján dönthetünk arról, ha valaki a jelentkezők közül nem a megfelelő. Most két szakemberrel, két humánpolitikai igazgatóval beszélgetünk arról, náluk hogyan működik a mukaerő-kiválasztás és -felvétel, és ha valaki náluk sikerrel vette az akadályt, területükön szerveznek-e továbbképzést és az hogyan zajlik.

A jelentkezőkkel szemben támasztott elvárások természetesen attól is függnek, milyen környezetbe keresünk valakit, illetve milyen környezetből érkezett. Fontos a szakmai gyakorlat, a végzettség és az emberi tulajdonságok – nem mindig ebben a sorrendben. Sokat számít az is, hogy az illető várhatóan belefére, be tud-e illeszkedni a vállalati struktúrába.

– Milyen úton választják ki a jelentkezőket?

– Közel nyolcvan százalékban referencia útján keresünk a betöltendő állásokra munkatársakat, de rendelkezésre áll saját adatbázis is, ami megkönnyíti ezt a feladatot. Hirdetést ritkán adunk fel, fejvadászcéget pedig kivételesen, csak a közép- és felsővezetői szint esetében alkalmazunk. Erre azért nem kerül sor, mert döntően segédmunkást keresünk, és ezekbe a pozíciókba nem érdemes „külső módszert” igénybe venni. Szakácsok, felszolgálók, portai munkások esetében elsősorban az adatbázisunkra és a referenciákra építünk, de fontos megemlítenem, hogy saját szakembergárda- neveléssel is foglalkozunk, így könnyű találni a megüresedett állásokra megfelelő munkatársat.

– Hogyan történik a képzés?

– A szakképzés keretein belül. Jelenleg öt iskolával (szakmunkásképzőkkel, szakközépiskolákkal, illetve főiskolával) van kapcsolatunk, amelyek itt végzik a gyakorlati képzést. Az szakmai gyakorlatot végző fiatalok közül kiválasztjuk a legjobbakat, és őket alkalmazzuk.

– Hogyan, milyen módszerekkel zajlik a kiválasztás?

– Először egy 5-10 perces bejelentkezési beszélgetésre kerül sor, amely történhet telefonon is. Ezt követően behívjuk az illetőt, akivel én készítek egy állásinterjút. A harmadik interjút már együtt készítem az egységvezetőkkel. Amennyiben nincs a közeljövőben álláslehetőség, természetesen nem kerül sor az interjúkra, de a jelentkezők önéletrajzát saját adatbázisunkban kezeljük.

– Mennyien dolgoznak a szállodában, és mekkora a fluktuáció?

– Körülbelül 200 állandó alkalmazottunk van, az idegenforgalmi szezonban ennél tíz százalékkal több. Egy átlagos évben 10 százalék körül van a fluktuáció, de tavaly, köszönhetően a különböző, szállodában történt változásoknak, ez az arány jóval magasabb volt.

– Milyen fizetéseket és egyéb juttatásokat nyújtanak dolgozóiknak?

Igyekszünk versenyképes jövedelmet biztosítani, ez nagyban függ az aktuális gazdasági helyzetünktől. Alapbéres rendszerben dolgozunk, ez egészül ki különböző juttatásokkal, munkahelyi és nyelvpótlékkal. Ezenkívül szociális juttatásokat, lakásvásárlási és -építési kölcsönt tudunk biztosítani, valamint üdültetést, étkeztetést és iskolai támogatást adunk.

Előnyben a helyi munkaerő

Magyarország első ötcsillagos golfhotelje kiemelkedő egyedi szolgáltatásaival különleges elvárásokat támaszt a leendő munkatársak kiválasztásakor. A HR hagyományos szempontrendszereit igyekszünk ötvözni a tulajdonosi elvárásokkal, és az üzemeltetői érdekekkel – mondta Mucsi László, az idén Gödön nyíló Pólus Palace Hotel Thermal Golf Country Club humánpolitikai igazgatója.

A jelentkezőkkel szemben a – főként közepes méretű, nem multinacionális cégnél szerzett – szakmai tapasztalat és szaktudás alapvető követelmény, valamint az, hogy azonosulni tudjon a projekt egyediségével, szellemiségével. Cégünk bízva a magyar szakemberek világszínvonalú képzésében, kizárólag magyar munkaerőt alkalmaz, ezen belül is előnyben részesítik a helyi lakosokat. Számítanak a magyar szaktudás, leleményesség, a kreativitás, a csapatmunka és a munkabírás egységére.

Összesen 85-90 főt alkalmaznak az egész létesítményben. Úgy számolják, hogy az 53 szobás szállodába szobánként egy főt vesznek fel, ez egészül ki a golf- és countryklub, valamint a kiegészítő sportok személyzetével, amely még 20-30 munkatársat jelent. A munkatársak többségét helyben találták, a magasan képzett, kvalifikált munkaerőt pedig különböző referenciák segítségével. Kizárólag a kereskedelmi és marketingigazgatót keresték álláshirdetés útján.

„Szeretnénk egy olyan szakmailag, emberileg kifogástalan csapatot építeni, amelynek az itt végzett munka örömöt, megbecsülést jelent, ugyanakkor az egyedi sajátosságokból következően viszonylag kevés előrelépési lehetőséget tudunk biztosítani a munkavállalóknak. Kialakítunk olyan jóléti, szociális csomagot, amely a piaci béreken túlmenően motiváló erővel rendelkezik. A létesítmény tervezése során egyébként ugyanolyan fontossággal kezeltük a munkavállalók elhelyezését, szociális helyiségekkel való ellátását, mint a vendégekét.”

Személyi hír

Molnár Attila (27)

2002. január elsejétől a CARPATHIA TRAVEL belföldi üzletág igazgatója. A fiatal szakember már a gimnáziumban megszerezte idegenvezetői képesítését. A Kodolányi János Főiskola idegenforgalmi és szálloda szakának elvégzése után a pécsi tudományegyetemen turizmusszervezőként diplomázott. A Red Treff Utazási Iroda debreceni referenseként, majd nyíregyházi fiókjának kirendeltségvezetőhelyetteseként Budapestre igazolt, ahol mostanáig a Quaestor Travel belföldi értékesítési vezetői posztját látta el. A szakmai minősítő vizsgával rendelkező fiatalember angolul beszél


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.