2ht Kik jelentkeznek elsősorban erre a munkára? – kérdezem Parádi Lászlótól, a Cruise Aider Személyzeti Iroda ügyvezető igazgatójától.
– A jelentkezők között megtalálható az ácstól a frissen érettségizett diákon és a tanárnőn át a jogászig mindenki, hiszen lehetőség van bizonyos szinten a hajón megszerezni a szükséges gyakorlatot. Az ideális személyzet azonban olyan, aki 19–30 év közötti, angolul beszélő nő vagy férfi, megfelelő szállodás vagy vendéglátó-ipariképesítéssel, vagy tapasztalattal rendelkezik, és a munkáltató meghallgatásán sikeresen vizsgázik. A betöltendő állások zöme szállodai és vendéglátó-ipari jellegű (felszolgálók, recepciósok, szobalányok, szakácsok cukrászok, pékek, éttermi kisegítők), de időrőlidőre keresünk crupiéket, fotósokat, zenészeket, masszőröket és fodrászokat is, azaz olyanokat, akik valamilyen speciális szakmával rendelkeznek. Érdekes például, hogy magyarokat és más európaiakat nem nagyon vesznek fel olyan munkakörökbe, (például ajándékbolti eladó), ahol az állandó jókedv és a szünetmentes mosolygás munkaköri követelmény.
2ht Hányan jelentkeznek önöknél erre a munkára, és közülük végül hányan jutnak ki?
– Mi körülbelül évi 3000 jelentkezőből választjuk ki azt a 900- 1000 embert, akiket alkalmasnak ítélünk ezekre a feladatokra. Mi szelektálunk egyszer, majd évente több alkalommal idejön az adott hajóstársaság humánpolitikai szakembere, aki a további válogatást végzi. Cégünknek egyébként meglehetősen jó, 92 százalékos a prezentációs rátája, azaz ennyi embert vesznek fel véglegesen a mi előválogatásunk után. A kiválasztottak képzéséről szükség esetén irodánk gondoskodik.
2ht Hová szállítják az utasokat ezek a luxushajók?
– Jelenleg tíz hajótársasággal vagyunk kapcsolatban, amelyek valamennyien főként az alábbi helyekre viszik a vendégeket: Hawaii, Alaszka–Canada környéke, Ázsia–Ausztrália, Európa, Mexico, Karibia-Bahamai térség, Ázsia- Ausztrália térsége. Ezek mellett azonban természetesen vannak speciális utak, így úti cél lehet például Dél-Afrika is. Azt el kell mondanom, egyre terjeszkedik ez a piac, hiszen óriási üzlet van ebben az iparágban. Az egyik legnagyobb hajótársaság például az elmúlt két év alatt összesen 9 új hajót indított be. Az amerikaiak mellett azonban mostanában egyre inkább célközönségnek számít az európai polgár is, bár nekünk magyaroknak még egy kicsit szokatlan és drága ez az utazási mód.
2ht Mennyibe kerül egy nyaralás ezen a hajón?
– Az egyhetes út átlagosan 1500-2000 USD fejenként, de ebben az árban benne van a teljes körű ellátás, valamint valamennyi egyéb szolgáltatás.
2ht Térjünk vissza a munkavállalókra! Mennyi időt kell eltöltenie egy hajón valakinek, hogy hazatérve meg tudja vásárolni élete első lakását?
– Azt szoktam mondani, egy kiszolgáló öt év alatt megszerezhet egy lakást, egy autót, és mondjuk egy tekintélyes összegű bankszámlával is rendelkezhet. Ehhez azonban keményen, napi 10-13 órát kell dolgoznia, pihenőnap nélkül. A szerződések általában hat hónaposak, ezután hathetes szabadság következik mindaddig, amíg a szerződést valamelyik fél fel nem mondja. Ha azonban valaki hat hét után nem tér vissza a hajóra, többé ugyanannál a hajótársaságnál már nem vállalhat munkát .
2ht Egy-egy társaság a fizetésen kívül mit biztosít még a személyzete számára?
– Teljes ellátást, valamint munkakörtől függően kétágyas, illetve magasabb beosztásban egyágyas kabinokban történő elhelyezést. Gondoskodik továbbá az élet-, baleset- és betegségbiztosításról, valamint a társaságok többsége fedezi a kiutazás költségét.
2ht Milyen tapasztalatokkal, élményekkel tér haza egy több évet kint töltött magyar?
– Először is megtapasztalja azt, hogy ez egy valóban igen nehéz, sok lemondással járó munka. Mégis, aki hazaért, úgy gondolja, hogy megérte mind egzisztenciális, mind szakmai téren megalapozza a jövőjét. Jó néhány hónapnak kell azonban eltelnie addig, amíg visszailleszkedik ebbe a társadalomba, az állandó „pörgés” után kicsit unalmasnak tűnő magyarországi életbe.