MVI-tanulmány az adóemelésről

Csaknem kétszázmillió forintos plusz terhet rak a vendéglősök nyakába a kormány forgalmi adó-emelési terve, miszerint júliustól – a tej és a kenyér kivételével – a jelenlegi 20 helyett 25 százalékos áfa terhel minden alapanyagot és szolgáltatást - mondta el a Napi Turizmusnak Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke.

Márpedig ez végzetes lehet számtalan vállalkozás számára, amelyek már ma sem képesek legalább nullszaldósra kihozni az elmúlt években visszaesett vendégforgalom és az ezzel párhuzamosan növekvő terhek egyenlegét. Emiatt ezrek kerülhetnek utcára még az idén és tömeges csődökre kell számítani.

A borús jövőképet gazdasági számításokkal igazoló MVI-tanulmány szerint az 57 ezer hazai vendéglátó vállalkozást különösen érzékenyen érinti majd az áfa tervezett emelése, hiszen ez az a szektor, ahol mind az étel, mind az ital alapanyagok beszerzése jelentős költségként jelentkezik. Mivel az áfaemelés hatására valamennyi napi fogyasztási cikk ára drágulni fog, vajmi keveset javít majd a számlán a tej és a kenyér áfájának 18 százalékra való csökkentése. Ezen alapcikkek beszerzése ugyanis elenyésző a többihez képest egy átlagvendéglő életében, ráadásul annak ellenére, hogy beszerzésük után csupán 18 százaléknyi áfa vonható le, addig a belőlük készült ételek utáni bevételből már 25 százalékos forgalmi adót kell a költségvetésnek befizetni. Így az emelés legalább 25, de inkább 27–28 százalékkal tetézi majd az éttermesek adóterheit, ami, ha sikerül legalább a tavalyi, 686 735 millió forintos forgalmat produkálni az idén, akkor 185–195 milliónyi pluszköltséget jelenthet – vezeti le az MVI tanulmánya, mely megállapítja: az alapanyag-költségek emelkedése szerényebb választékot, néhol a feketegazdaságból beszerezhető áruk térhódítását eredményezi majd, valamint üzletbezárásokhoz, tömeges munkanélküliséghez vezethet.

A szakértők szerint ugyanis súlyos tévedés fogyasztást terhelő adóként kezelni a szállodai vagy a vendéglői szolgáltatást terhelő áfát, mivel az emelést biztosan nem a vendégek fogják megfizetni, hanem maguk a szolgáltatók. Az elmúlt években a lakosságnak ugyanis egyre kevesebb pénze jutott olyan „luxusra”, mint a vendéglőbejárás, manapság pedig egyre többeknek okoz gondot már az alapvető megélhetés is. Nem lehet ilyenkor árakat emelni – panaszolják az étteremtulajdonosok, akik 2009-re legalább 40 százalékos forgalomvesztéssel számolnak. Az áfaemelés tehát tovább apasztja majd az egyébként is sok helyütt veszteséges bevételeket, miközben a munkaadók kénytelenek lesznek drasztikusan faragni a költségeken. Mindezt nem ellensúlyozza majd a munkáltatói járulékok csökkentése sem, hiszen a forgalomzuhanást megállítani vagy pótolni biztosan nem tudják – állapítja meg a tanulmány.

Az általános forgalmi adó mértékét 2004 óta többször emelték, miközben a környező országokban éppen a kedvezményes kulcsok bevezetésével segítik a válság miatt térdre kényszerült vállalkozásokat. Hazánk már így is messze az uniós átlag fölötti áfakulcsot alkalmazza évek óta, s inkább tovább emeli júliustól a forgalmi adót, mintsem élne azzal a Brüsszel által is biztosított lehetőséggel, hogy a magas élőmunka-igényű ágazatokban, mint amilyen a vendéglátás is, a munkahelymegtartás érdekében kedvezményes kulcsot alkalmazzon. Holott több kutatás és hatásvizsgálat alátámasztja, hogy az áfa csökkentése a turizmus területén néhány évig valóban adóbevétel-kiesést jelentene a költségvetés számára, azonban a foglalkoztatásra és a forgalombővülésre gyakorolt hatásai révén később elérnék az állam összesített adóbevételei azt a szintet, ahová a jelenlegi, jóval magasabb kulcs mellett jutnának. Csak közben nem kerülne sok ezer ember állástalanul utcára – jegyzik meg a vendéglősök.

Különösen érdekes kormányunk döntése annak fényében, hogy napvilágot látott a francia kormány döntése, mely szerint a nyár elejétől *5 és fél százalékos lesz az áfa a francia vendéglátásban* az eddigi csaknem 20 százalék helyett. A vendéglők, kávéházak vállalják, hogy eddigi áraikat átlagosan 11,8 százalékkal mérséklik, és törekednek 40 ezer munkahelyet teremteni két éven belül. Brüsszel a közelmúltban jóváhagyását adta a tervezett francia áfa csökkentésre, melyre a magyar kormánynak is lehetősége lenne. A Sarkozy elnök által kiadott rendelet célja a munkahelyteremtésen kívül a nyári idegenforgalmi szezonban fellendíteni az étel- és italfogyasztást. A munkáltatói járulék 5 százalékos csökkentése egyik megkérdezett szakember szerint sem lesz képes kompenzálni a pluszterheket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.