Napi menü – Hogyan csinálják? Interjú hazai fürdőigazgatókkal
KEHIDA TERMÁL – NEMCSAK A CSALÁD FÜRDŐJE, HANEM A KEVÉS NYERESÉGESEN ÜZEMELŐ LÉTESÍTMÉNY EGYIKE IS |
Horváth Tihamért, a Kehida Termál Kft., a kehidakustányi Kehida Termál Gyógy- és Élményfürdő, Hotel****, Hertelendy Ház****, Élményfalu*** .tulajdonosát és ügyvezetőjét kérdeztük a jelenlegi fürdőpiaci helyzetről, az eredményes fürdőüzemeltetés lehetőségeiről.
SPAgetti: AZ UTÓBBI ÉVEKBEN TÖBB SZÁMOS FÜRDŐBERUHÁZÁS VALÓSULT MEG A RÉGIÓBAN ÉS A TÉRSÉGBEN. MIBEN IGYEKSZIK A KEHIDAKUSTÁNYI GYÓGY- ÉS ÉLMÉNYFÜRDŐ MEGKÜLÖNBÖZTETNI MAGÁT A VERSENYTÁRSAITÓL, MI A LÉTESÍTMÉNY FŐ VONZEREJE?
H.T.: Elsősorban védett szlogenünk „Kehida Termál a család fürdője”, mögött rejlő tartalommal, a szolgáltatáskör gyermekbarát elemeivel, a gyermekes családok igényeihez alakított fürdőbelépő és szállás árakkal (6 éves kor alatt ingyenes a fürdőbelépő), illetve további gyermekkedvezménnyel tesszük vonzóvá létesítményünket. A fürdő legjelentősebb vonzerejét jelentő szolgál-tatásaink: a sok magas hőmér-sékletű termálmedence mellett a 3 nagy csúszda szintén meleg-vizes termálvízzel működik, a fürdő élményelemei, amelyek főleg a gyermekeket szolgálják; az idősebb és középkorú vendégeknek elkülönítetten rendelkezésre álló, a pihenést és gyógyulást szolgáló gyógyászati és wellness terek és fizioterápiás kezelések valamint különleges masszázsaink.
SPAgetti: JELENLEG MILYEN CÉLCSOPORTOKRA KONCENTRÁL ELSŐSORBAN A FÜRDŐ?
H.T.: Legfontosabb vendégeink a magyar családok, ezen belül is főként azokra fókuszálunk, akik „nem gyomorbajosak”: szeretnek jókat, magyarosat, finomat étkezni üdülésük alatt. Tulajdonképpen nálunk mindhárom korosztály (gyermekek, középkorúak, idősebbek) egy helyen és egy időben kellemesen el tudja tölteni az idejét.
SPAgetti: HOGYAN VÁLTOZOTT A LÁTOGATÓK ÖSSZETÉTELE, A KÜLDŐPIAC A NYITÁS ÓTA, ILLETVE SZÁMÍTANAK-E VÁLTOZÁSOKRA A KÖZELJÖVŐBEN?
H.T: Nálunk a látogatók összetétele az elmúlt 10 évben alig, vagy semmit sem változott, mert folyamatosan a magyar vendégeket tartottuk a legfontosabbnak és a legjobbnak is!
Most azonban, hogy gyengült a belföldi turizmus az elmúlt időszakban, a hasonló habitusú nemzetek felé tekintgettünk: lengyel, horvát, cseh, szlovák, szlovén turistákat szeretnénk hozzánk csábítani.
SPAgetti: MI GARANTÁLHATJA EGY FÜRDŐLÉTESÍTMÉNY ESETÉBEN A NYERESÉGES ÜZEMELTETÉST?
H.T.: A fürdőlétesítmény nyereségessége az elmúlt időszakban – főleg az energiaköltségek növekedése miatt – jelentősen csökkent. A jövőben a nyereségességet és biztonságos üzemeltetést az energia-, illetve a közüzemi díjak befagyasztása, illetve csökkentése, valamint az adóelvonások csökkentése tenné lehetővé.
Jelenleg 100%-os különbség van magyar és a külföldi, eurozónába tartozók fürdők belépőárai közt – a magyar fürdők javára. Tehát mi feleannyiért, de dupla energiaköltséggel szolgáltatunk, mint a tőlünk nyugatabbra és északra működő fürdők.
SPAgetti: MILYEN PRAKTIKÁKKAL, TECHNOLÓGIÁKKAL IGYEKEZNEK (PÉLDÁUL ALTERNATÍV ENERGIAELLÁTÓ RENDSZEREK) AZ ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEKET OPTIMALIZÁLNI?
H.T.: Az elmúlt években létesítményünk 4 különböző pontján helyeztünk el a tetőszerkezeten használati melegvíz előállítására alkalmas sík és vákuumcsöves napkollektorokat. Ezek napsütéses időben télen-nyáron is képesek kielégíteni a csúcsigényeket. Várjuk a lehetőségeket, hogy a napelem alkalmazási technológiák is megfizethető beruházási árszínvonalakat érjenek el, és így valószínű a klimatizálást és más villamos energiaigényt is meg tudnánk vele oldani.
SPAgetti: ÖN MÁS SZAKMAI TERÜLETEN (KÖZMŰÉPÍTÉS, HORVÁTH-ÉP KFT.) MÁR JELENTŐS SIKEREKET ÉRT EL, AMIKOR A TURIZMUS TERÜLETÉN ELKEZDETT VÁLLALKOZNI ÉS JELENTŐS NAGYSÁGÚ TŐKÉT BEFEKTETNI. HOGY ÉRTÉKELI EZT A DÖNTÉSÉT MOST? HOBBI VAGY JÓ ÜZLET A TURIZMUS AZ ÖN ÉLETÉBEN?
H.T.: Egyik sem könnyebb pénzkereset, mint a másik, de ha 2003-ban a belgazdaság nem kapcsolt volna lejtmenetre, és látogatottságunk éves szinten 5-10% között növekedhetett volna, akkor valószínű, hogy az utóbbi években bekövetkezett világválság hatása nem érintett volna bennünket ekkora mértékben.
A turisztikai üzletág elindításának a több lábon állás volt a fő célja. Az, hogy jó üzlet-e a turizmus, mindig a társadalom gazdasági állapota dönti el: ha a gazdasági makrokörnyezet jól működik, egyértelmű, hogy a turizmus jó üzlet. Bár az elmúlt időszakban ez kevésbé volt jellemző, az vigasztal, hogy mégis sikerült vállalkozásunknak stabil vagyont teremteni, emellett jelentősen csökkent a települési munkanélküliség, felértékelődtek az ingatlanok, több száz új munkahely jött létre. A fürdő és környezete létrehozásával 10 milliárd Ft értékű beruházás valósult meg, amely további új vállalkozások megalakulásához járult hozzá, s tőlünk függetlenül is sok ember találta meg a megélhetőségének alapját vagy akár az élete értelmét is. Kehidakustány nevét bevezettük a magyar köztudatba, ez jó érzés!
SPAgetti: MIT TART LEGNAGYOBB SIKERÉNEK?
H.T.: Talán azt tartom a legnagyobb sikeremnek, hogy egy település a beruházásunk kapcsán el tudott indulni a vágyott fejlődés útján, a továbbiakban az itt élő embereken múlik, hogy hogyan élnek ezzel, illetve hogyan használják ki a lehetőségeiket.
Kövesse figyelemmel a SPAgetti különszám további megjelenéseit, legyen naprakész a fürdős szakma újdonságairól! Ismerje meg a hazai szakemberek véleményét, tapasztalatait, aktuális törekvéseit! Vancsura Miklóssal készült előző interjúnkat itt olvashatja.
SPAgetti. Fürdők sikeréhségére.
'