Nem csak cég- országérdek is a beutaztatás

Nem csak cég- országérdek is a beutaztatás

A kis- és középvállalkozásoknak nagyobb kormányzati segítségre lenne szükségük tartják a turisztikai szakmában. Fôként igaz ez a beutaztatással foglalkozó cégek esetében. E kör több megkérdezett képviselôje úgy véli, a piacra jutásuk támogatása a gazdasági tárca feladata is, hiszen ez nem csak saját üzleti érdekeiket, hanem Magyarország jobb eladhatóságát is szolgálná. Mások úgy látják a különféle garantált programok támogatása háttérbe szorult.

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) szerint -- egyebek mellett -- a külföldi megjelenéshez, kiadványok elkészítéséhez elkelne lenne a GM támogatása a közép- és kisvállalkozói körben, méghozzá a jövô évre szánt 25 milliárd forintos költségvetési támogatásból. Minderrôl Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke beszélt a közelmúltban az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága elôtt.

A támogatást az indokolná, hogy kis cégek számára a marketingköltségek sok esetben olyan terhet jelentenek, ami likviditásukat veszélyezteti. Szükség lenne arra, hogy e cégek pályázati úton támogatást kaphassanak fôképp a külföldi vásárokon való részvételhez, a propagandaköltségekhez, de gyakorta a garantált programok megszervezése és életben tartása is elképzelhetetlen e nélkül.

Baumann Irén, a Bridge Tours ügyvezetô igazgatója elmondta, legnagyobb gondjuk a külföldi partnerekkel való kapcsolattartás, a külföldi kiállításokon való megfelelô részvétel. Egy-egy ilyen utat ugyanis nem lehet félmillió forint alatt megúszni, s a partnerek számára megfelelô színvonalú prospektusokat is le kell tenni az asztalra, ami -- a nyomdai árakat ismerve -- szintén tetemes összeg. Egy 100 millió forint forgalmú beutaztató cég példáján érzékeltetve ez a következôket jelenti: ha egy cég átlagosan 10-15 százalékos árréssel dolgozik, 10-15 millió forint tiszta árbevétele keletkezik egy év alatt. Ebbôl a bér- és fenntartási költségek levonása után megmaradó néhány millióhoz viszonyítva igen jelentôs összeg az az 1-2 millió forint, amit a fent említett feladatokra ki kell fizetni. Éppen emiatt a Bridge Tours már évek óta nem vesz részt a nagy nemzetközi kiállításokon, inkább más, viszonylag olcsóbb, ám hatékonyabb lehetôségekkel élnek.

A turizmusirányítás jelenlegi gyakorlata Baumann Irén szerint a beutaztató cégek piacról való kiszorulását is eredményezheti. Ennek elkerülése érdekében szükség lenne pályázati lehetôségre, illetve csak Magyarországra koncentráló rendezvényekre külföldön. Ilyen workshopokat és road-show-kat az elmúlt években már szerveztek a külképviselôk.

Bár az MT Rt. támogatja a külföldi vásárokon való részvételt kedvezményes standtarifákkal, ez a kisebb cégeknek kevés – állítja a Tour East Tour utazási iroda vezetôje, Drégely Ágnes is, aki szerint a hazai lehetôségek értékesítése közös feladat lenne. E megállapítással egyetért a csak beutaztatással foglalkozó LM Travel ügyvezetôje, Mosonyi Ilona is. A Tour East Tournál egyébként a különféle külföldi megjelenésre szánt pénz a nettó nyereség mintegy 40 százalékának megfelelô összeget teszi ki évente. Ezt a cégvezetô aránytalanul soknak tartja.

Az 1994 óta a piacon lévô Europe Central Budapest ügyvezetô igazgatója, Pertik Tamás az alapvetô problémát a kedvezôtlen jogi és közgazdasági környezetben látja, s elfogadhatatlannak tartja a turisztikai vállalkozásokat sújtó különadót is. Hozzátette: elsô ránézésre a cég belügyének tűnhet, hogy miképp tud egy terméket – pl. egy garantált programot – nyereségesen létrehozni és eladni, ám a turizmusban ez nem ilyen egyértelmű. A vendégek ugyanis jelentôs részben a programok miatt utaznak el egy-egy helyre, így ha elégtelen az ország programkínálata, akkor az végsô esetben a turizmus eredményességét veszélyeztetheti. Pertik Tamás szerint egyébként e negatív tendencia erôsödni látszik, hiszen a Széchenyi-tervben is háttérbe szorul a kulturális termékek támogatása. Ez ellentmond annak a törekvésnek, hogy Magyarország a kulturális turizmus egyik keresett országa legyen.

A Malév Air Tours számára a támogatás hiánya a kongresszusi turizmus terén érezhetô. Egy-egy jelentôs nemzetközi kongresszus elnyeréséhez ugyanis az e piacon tapasztalható erôs verseny miatt megjelenésében és tartalmában is színvonalas kiadványokat kell készíteni, amelyek költsége igen magas -- mondta Simon András ügyvezetô igazgató. És e csak a belépô ahhoz, hogy a cégnek egyáltalán esélye legyen. Ilyen jellegű kiadással egy kongresszusszervezô vállalatnak évenként többször is számolnia kell.

Mint a Gazdasági Minisztérium illetékesétôl megtudtuk, amíg a parlament nem fogadja el a költségvetést, nem lenne szerencsés a turizmusra szánt összeg felhasználásáról dönteni. Így ma (december elején) még nem tudni, hogy a következô két évben milyen célokra pontosan mennyi támogatást biztosít a GM.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.