Nem jönnek a jachtok

Nem jönnek a jachtok

A MAHART képviselőjét nem, de a Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Szövetséget meghívták az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottságának legutóbbi ülésére, ahol a dunai víziturizmus is terítékre került.

A jelenlévők ilymódon betekintést nyertek a jachtturizmust gátló tényezőkbe, ám semmiféle információt nem szerezhettek - legalábbis első kézből - arra nézve, hogy a kikötők és a kirándulóhajók zömét üzemeltető MAHART hogyan látja a dunai víziturizmus helyzetét, sőt a valaha oly népszerű evezősturizmusról sem tudott senki áttekintést adni - nehezményezték a képviselők.

Varga István, a Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Szövetség alelnöke több pontba szedve ismertette a Duna magyar szakaszán megtorpant hajózás jellemzőit, aminek fő ismérve, hogy a korábbi 28-ból csak 8 jachtkikötő maradt talpon.

Politikai gondok okozzák, hogy 1500 motoros csónak és jacht forgalma szűnt meg a jugoszláv szakaszon lévő helyzet miatt, ami szerencsére mindinkább közeledik a megoldáshoz.

A Bős-Nagymarosi víziúttal és a dunakiliti vízlépcsővel összefüggő problémák elsimítása már nehezebb feladat. Amennyiben a második vízlépcső megnyílhatna és a Duna visszakapcsolódhatna a hajózásba, az Öreg-Duna csak turisztikai célokat szolgálna.

A határbeléptetés is gátolja a víziturizmust, hiszen hiába vetik fel a kérdést öt éve, még Győrben sem, csak Komáromban lehet beléptetni a külföldieket az országba.

Az osztrákok saját érdeküket védő propagandája is elriasztja az érdeklődőket, pedig a 350 kilogrammnál nehezebb vízi járművek veszély nélkül be tudnak hajózni az országba. A zsilipelésnél történt egy-két baleset mindenhol előfordul, és többnyire a hajózók gyakorlatlanságára és az időjárási viszonyokra vezethető vissza.

A Dunához kapcsolódó, illetve kapcsolható egyéb víziutak megközelíthetetlensége is visszatartja a magyar vizektől azokat, akik egyébként hajóikkal bejárják a kontinenst. A Sió-csatorna például mindössze egy-egy hónapra van nyitva évenként, és a Duna-Tisza csatorna megépítése is húzódik Széchenyi óta.

A Dunán tönkrement a jachtkikötők zöme, a folyam vize pedig riasztóan szennyezett.

A képviselők több olyan kérdést is felvetettek, amikre azok a szekemberek tudtak volna válaszolni, akik nem kaptak meghívást az ülésre. Azt, hogy a mentrendszerűen közlekedő hajók miért járnak csak viszonylag rövid szakaszon, elsősorban a MAHART tudta volna megválaszolni, az evezősturizmusra is valószínűleg az Ifjúsági és Sportminisztérium egyik szakembere tudott volna reagálni.

A minden hajózót érintő témákat, mint a kikötők helyzetét, a parthasználatot, a szlovák-magyar határszakasszal kapcsolatos problémákat is csak érintőlegesen tudták megismerni a képviselők.

Annyi kiderült, hogy a MAHART magas kikötőhasználati díjakat állapít meg, az önkormányzatok kezében van a parthasználat és hogy amíg nincs végleges döntés, a szlovák-magyar jogvitának mindenféle folytatása és kimenete elképzelhető.

A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium képviselője jó hírekkel is tudott szolgálni: Mohács térségben a víziturizmus fejlesztését tartják szem előtt, a 2001. január elsejével hatályba lépő víziforgalmi törvény pedig lehetővé teszi majd a közforgalmú szolgáltatói típusú kikötők fejlesztését - aminek megvalósulásához viszont kormányzati döntés is szükséges.

Eddig nem volt társfinanszírozásra lehetőség, a következő években azonban a Gazdasági Minisztériummal közösen tudnak a vitorlássportnak forrást biztosítani.

A nagy szállodahajók egyre növekvő számban érkeznek Magyarországra, és a fővárosi nemzetközi hajóállomás már kicsinek bizonyul ekkora forgalom ellátására. Ezért halaszthatatlan ennek bővítése, vagy új állomás létesítése, bár még döntés nem született az ügyben.

A jachtkikötők állapotáról nem készült felmérés, a Duna-Tisza csatorna megépítési költségeiről időnként felröppenő adatok pedig nem megbízhatóak.

A parthasználat jelenlegi körülményeinek részleteit nem ismeri a tárca, de annyi bizonyos, hogy a fővárosi önkormányzatok bizonytalanságban tartják a vállalkozókat azáltal, hogy évről évre kiszámíthatatlan mértékben emelik a díjakat.

A víziközlekedésről szóló törvény ezt kordában tartaná olyan módon, hogy előírja: az önkormányzatoknak a kikötésre alkalmas feltételeket hosszútávon biztosítaniuk kell - ám a hosszú táv fogalma nincs tisztázva. Ez a tárca szerint 10-15 éves időszak, míg a helyhatóságok a jelek szerint egy-két évnek értelmezik.

A Fővárosi Főpolgármesteri Hivatal már megkereste a KVM-et ezzel a kérdéssel, hogy közös álláspontra támaszkodva rendeződjön a probléma.

A kikötők tulajdonviszonyaiban jelentkező MAHART-túlsúly megbontását a KVM szakembere egy új tulajdonosi kör megjelenésével, egyben a kínálat bővülésével látja elérhetőnek. Itt állami, önkormányzati és magánbefektetők megjelenése is elképzelhető -fejezte be hozzászólását a KVM szakembere.

Dr. Katona Béla bizottsági elnök összefoglalójában megállapította, hogy a dunai víziturizmusról hallottak, ha mégoly féloldalasak voltak is, nem adnak okot optimizmusra a közeljövőt illetően.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.