A 2013 óta tartó magyar gazdasági fellendülés a kutatásban is nyomon követhető, mondta el Vincent Ollivier, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója, aki tavaly augusztus óta vezeti a pénzintézetet, és 22 éve foglalkozik a pénzügyi területtel, azon belül is főként a fogyasztói- és áruhitelekkel. A kutatás eredményei alapján prognosztizált hazai fogyasztói növekedés európai átlagot meghaladó mértéke mellett azt az érdekes különbséget emelte ki honfitársai, a franciák és a magyar fogyasztók között, hogy míg előbbiekre az impulzusvásárlások jellemzők, a magyarok azok, akik a legjobban átgondolják költéseiket.
A kutatás további részleteit Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója osztotta meg a hallgatósággal. A Cetelem Körképben minden évben 8700 fogyasztó véleményét kérdezik meg Európában országuk és családjuk gazdasági helyzetéről, fogyasztói szokásaikról, és elemzik a tapasztalható trendeket. Az internes kutatásban Magyarországon 500 főt kérdeztek meg, a válaszadói panel a hazai 18 éven felüli lakosságra nézve reprezentatív. Az elmúlt öt év kutatásai azt mutatják, hogy a gazdasági mélypont 2013-ban volt Európában, az elmúlt években a gazdaság növekedését a fogyasztók is érzékelték. Arra a kérdésre, hogy egy tízes skálán hogyan jellemzené az országa helyzetét, tavaly Európában átlagosan 4,3, 2015-ben 4,6-os osztályzatot adtak a válaszadók.
Érdekes megállapítása a kutatásnak, hogy a családok a saját háztartásuk gazdasági helyzetét jellemzően optimistábban látják az országukénál. A 10-es listán az európaiak 5,5-re, míg a magyar fogyasztók átlagosan 4,4-re teszik ezt. A tavalyi évhez képest 2015-ben szinte minden európai országban pozitívabban látják gazdasági helyzetüket a fogyasztók, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a háztartások nagyobb beruházással járó döntéseket hozzanak.
A trendeket elemezve Lukácsi Zoltán elmondta, az elmúlt öt évben teljesen átalakultak a vásárlási szokások is. Míg a '90-es, 2000-es évek a plázák időszaka volt, úgy az utóbbi években a fogyasztók egyre jobban szeretik újra felfedezni az alternativ vásárlási lehetőségeket, egyre szívesebben térnek vissza a piacokhoz, hangsúlyt kap az egyediség, az autenticitás, igyekeznek kikerülni a közvetítőket és közvetlenül a termelőtől vásárolni.
Európában átlagosan a fogyasztók 62%-a, Magyarországon pedig 80%-uk vásárol másképpen, mint a válság előtt, derült ki a válaszokból. A legkisebb változás Németorszában figyelhető meg, amelyet a válság kevésbé érintett, mint a többi tagállamot, illetve Portugáliában, ahol a fogyasztók ragaszkodnak a korábbi rutinjukhoz. A Cetelem Körkép megállapításai szerint a fogyasztók árérzékenyebbé váltak (ez Európában a fogyasztók 83%-ára, míg Magyarországon 90%-ra igaz), ritkábbak az impulzusvásárlásaik, mint öt évvel ezelőtt (EU: 56%, HU: 63%), tudatosabban vásárolnak (EU: 79%, HU: 88%), azonban nem csak a megvásárolandó termék ára fontos a számukra, hanem az eredete, összetevői is (EU: 67%, HU: 70%), nagy hangsúlyt kap az internet vásárlásnál és tájékozódásnál egyaránt (EU: 73%, HU: 86%).
A hazai fogyasztói szokások változásával kapcsolatban azt is fontos kiemelni, hogy egyre jellemzőbb, hogy a használt, már fölöslegessé vált dolgaikat értékesítik (29%) honfitársaink, illetve gyakrabban vásárolnak (37%) használt termékeket. Az idei kutatásban megjelent a Drive-In fogyasztási csatorna, amelyet a hazai fogyasztók 18%-a vesz igénybe, ami magasabb az európai átlagnál. Az interneten kosárba gyűjtött termékeket az üzletben összecsomagolva veheti át a vásárló, amellyel időt spórolhat meg. Egyre jellemzőbb itthon is, hogy egyes gépeket a fogyasztók közösen használnak. A fogyasztók 16%-a osztozik másokkal valamilyen berendezésen.
Lukácsi Zoltán arra is felhívta a figyelmet, hogy az internet manapság már nem csak a fiatalok terepe. A 60 év felettiek 63%-a vásárol az interneten. Szinte minden magyar fogyasztó (92%) nagyobb összegű vásárlási döntés előtt összehasonlítja az interneten az árakat.
Utóbbi igaz a pénzügyi szolgáltatásokra is. Míg öt évvel ezelőtt mindössze a magyar fogyasztók 3-4 százaléka érkezett a banki termékeket összehasonlító oldalakról, mára minden ötödik látogató onnan érkezik a cetelem.hu-ra. A fogyasztói tudatosság a pénzügyi termékeknél is érezhető. A tudatos hitelfelvételnél fontos átgondolni, hogy a háztartás mekkora törlesztőrészletet bír el, illetve fontos rákérdezni a THM mellett olyan egyéb költségekre is, amelyek késés vagy előtörlesztés esetén felléphetnek, hangsúlyozta.
Összegzésként elmondható, hogy az európai gazdaságok pozitív pályára álltak és Magyarországon is egyre optimistábbak a fogyasztók. Bizakodásra adhat okot, hogy Magyarországon a tanulmány 2,5%-os fogyasztásnövekedésre számít az idei évben, amelyek várhatóan főként a lakásfelújítás, lakberendezés területén csapódnak le. Várhatóan bővül a műszaki cikkek forgalma is az idei évben, a szórakozásra, utazásra fordított költések viszont feltehetően 2015-ben is alulmúlják az európai átlagot.