Nyílt levél Szabó Pál KHE Miniszter Úrnak
Tisztelt Miniszter Úr!
Talán tudomása van arról, hogy 2005. ősze óta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban olyan ember feladata a kerékpározás ügyének felkarolása, akit mi, civilek „delegáltunk”. Javaslatunkra ekkor nevezte ki ugyanis az Ön elődje miniszteri biztosnak Bodor Ádámot, aki egyike a Magyar Kerékpárosklub legelső tagjainak, s elnökhelyettese az Európai Kerékpáros Szövetségnek (ECF). Az eredmények igazolták a döntést. Létrejött a Kerékpáros Magyarország program, megszülettek a fejlesztési programok, megindult a pályáztatás, az építkezés, és 2007-ben végre címzetten került pénz az ország költségvetésében kerékpáros célokra is. Már a kezdetekkor kialakult, és azóta folyamatos az együttműködés a miniszteri biztos és a kerékpáros civil szervezetek közt. Ennek eredményeként jött létre többek közt az az építési szabályzat, amelyet egységesen fogadnak el építők és felhasználók. Sőt, éppen most végezzük közösen a szabályzat felülvizsgálatát, amit a szakma fejlődése, és a kerékpározás szerepének erősödése indokol. Természetesen az együttműködés nem mindig zökkenőmentes. Ám hitünk a kerékpározás fontosságában közös, így nézeteltéréseink is érdemiek, a kerékpározás ügyét hivatottak előrevinni.
Talán érthető, hogy mindannyiunkat érzékenyen érint a hír, hogy nem kívánja megtartani a kerékpáros ügyekért felelős miniszteri biztos intézményét. Mi civilek, akik ugyancsak sokat tettünk annak érdekében, hogy a kerékpározás a közlekedés integráns része legyen, és a felelős vezetők megismerjék fontosságát, kérdezzük Öntől, miért kíván a kialakult rendszeren változtatni. Vajon azért-e, mert más, hatékonyabb módját keresi e munkának? Ezt boldogan támogatjuk. Kérjük azonban, mielőtt megválik a mostani biztostól, ismertesse velünk a változtatási tervét! Vagy talán azért, mert nem érzi az ügyet olyan fontosak, hogy ehhez külön vezetőre legyen szükség a közlekedésért felelős minisztériumban? Ha így van, kérem, nézze át, jelen pillanatban mennyi kiemelten fontos kerékpáros ügy van folyamatban tárcájánál! A teljesség igénye nélkül említenénk néhányat:
- Kerékpáros infrastruktúra-szabályozás (UME) felülvizsgálata
- Kerékpárút-hálózat területi koordinációja
- Az Útpénztárból biztosított kerékpáros létesítményfejlesztési és felújítási program
- A KRESZ felülvizsgálata
- A BringaSuli program
- A KHEM (jogelődje a GKM) által indított/tervezett kerékpározást népszerűsítő kampányok (BAM, KBM, KBT)
- A KHEM (jogelődje a GKM) által tervezett kerékpáros közlekedésbiztonságot népszerűsítő kampányok.
Tisztelt Miniszter Úr! Kérem, nézzen szét a világban, például Európa nagyobb városaiban! Látni fogja, nincs közlekedés-politika kerékpár nélkül. Ne gondolja, hogy a kerékpározás „csupán” sport, vagy turizmus, egészségmegőrzés, amelyek nem az Ön tárcájához tartozó területek! A közlekedésre szánt források jelentős részét ma már sok országban arra költik, hogy alternatívát teremtsenek a mára már tarthatatlan közlekedési káoszban. Kérjük ezért Önt, ismertesse velünk elképzelését a kerékpáros munka folytatásáról, az ehhez kapcsolódó személyi döntéseiről, hisz e kérdésekben mindeddig partnerek voltunk, a most Ön által vezetett minisztérium, és mi, civilek.
Tisztelettel kívánunk munkájához sok sikert!
A Magyar Kerékpárosklub 2002-ben alakult civil szervezet, mely mára már több száz taggal rendelkezik országszerte. Fő célja a kerékpározás hazai terjedésének elősegítése, kultúrájának megteremtése. A szervezet fontos szereplője a közéletnek, szakmai segítséget nyújt a vonatkozó kormányzati döntések előkészítésénél, illetve közreműködik a tervek elkészítésében és megvalósításában. Az érdekképviseleti, érdekvédelmi tevékenység mellett széleskörű szolgáltatásokat nyújt a tagság részére. Munkáját nemcsak hazánkban, hanem az Európai Kerékpáros Szövetségben (ECF) is elismerik.