Míg a fővárosi szállodacsoportokat 3-5%-os csökkenés jellemezte, addig a vidéken működő szállodákban különböző mértékben növekedett a vendégéjszakák száma. Kiemelkedő mértékű emelkedésről az ország keleti részén található egységek (8–12%) és a balatoni szállodák (6–9%) számoltak be – áll a KSH legfrissebb jelentésében. A fenti időszakban egy kiadott szállodai szoba bruttó átlagára (Gross ARR) 17 000 forint, nettó átlagára 14 200 forint volt. A bruttó átlagár folyó áron 1%-kal nőtt, a nettó átlagár 3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A bruttó és nettó átlagár eltérő irányú változásához az áfakulcs növekedése is hozzájárult. Ez a mutató a budapesti ötcsillagos egységekben kiemelkedően magas (bruttó 37 000 forint, nettó 30 800 forint) volt. A fővárosi négy- és a vidéken működő négy- és ötcsillagos szállodák átlagosan 12 600–17 000 forintos, az adatszolgáltató háromcsillagos egységek 9100–9600 forintos bruttó szobaárat érvényesítettek. Az egy kiadható szállodai szobára jutó szobaárbevétel (REVPAR) átlagosan napi bruttó 9500 forint, nettó 7900 forint volt január–júliusban. A bruttó érték folyó áron lényegében nem változott, a nettó érték 4%-kal csökkent 2006 azonos időszakához viszonyítva. A legmagasabb összeget (bruttó 24 600, illetve nettó 20 500 forintot) a budapesti ötcsillagos egységek érték el, a legalacsonyabbról a Nyugat-Magyarországon található háromcsillagos egységek (bruttó 4700 forint, illetve nettó 3900 forint) számoltak be. A bruttó szobaárbevétel összességében 1%-os növekedést, a nettó szobaárbevétel 3%-os folyó áras csökkenést mutatott. A bruttó szobaárbevétel növekedési üteme februártól hónapról hónapra lassult, májustól pedig már csökkenés mutatható ki. Júliusban kiemelkedő mértékű emelkedésről a Balaton partján működő három-, négy- és ötcsillagos szállodák (7–26%), valamint az ország keleti részén található szállodacsoportok (6–11%) számoltak be. A budapesti három- és négycsillagos, valamint a nyugat-magyarországi háromcsillagos egységek bruttó szobaárbevétele 6–9%-kal csökkent január–júliusban. A szállodai szobák átlagárát, valamint a szobaárbevételi forintadatokat befolyásolhatta a fizetőeszköz árfolyamának változása is. Az év első hét hónapjában a három-, a négy- és az ötcsillagos szállodák az előző év azonos időszakánál 0,5 százalékponttal alacsonyabb, átlagosan 56%-os szobakapacitás-kihasználtsággal működtek. A budapesti öt- és négycsillagos, illetve az ország keleti részén működő háromcsillagos szállodák szobakapacitás-kihasználtsága volt a legmagasabb, 59–66%-os. A szobafoglaltság a többi szállodacsoport mindegyikében elérte vagy meghaladta a 45%-ot. A KSH turizmusra vonatkozó további információi, adatai a www.szamokbanutazunk.hu honlapon találhatóak.
Országos átlagban több, a fővárosban kevesebb vendégéjszaka
2007 első hét hónapjában országosan átlagban 1%-kal emelkedett a vendégéjszakák száma az előző év azonos időszakához képest, elérve az 5,3 milliót.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket
Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.