Pártok turizmussal kapcsolatos tervei

Küszöbön állnak a 2010-es parlamenti választások. Igyekeztünk pártsemleges módon kideríteni, hogy az országgyűlésbe nagy eséllyel bejutó pártok miként képzelik el a turizmussal kapcsolatos legfontosabb tennivalókat a következő kormányzati ciklusban.

Első körben nyilvánosan elérhető pártprogramokból próbáltunk tájékozódni, mivel azonban így nem sok konkrétumhoz jutottunk, megkerestük az MSZP, a Fidesz, az MDF, az LMP és a Jobbik illetékeseit. A pártoknál változó sikerrel jártunk. Bánki Erik, a parlament sport- és turisztikai bizottságának fi deszes elnöke a választási előkészületek miatt most nem tudott válaszolni kérdéseinkre, de ígértet tett arra, hogy március közepén megosztja olvasóinkkal a Fidesz turizmussal kapcsolatos elképzeléseit. A tavaly bejelentett kormányzati megszorító intézkedések idején kiadott nyilatkozatukból annyi tudható, hogy a Fidesz szerint vissza kellene állítani az üdülési csekk adómentességét. Több fórumon szorgalmazta a párt a turisztikai marketing keretének növelését is. A párt kiáll a falusi és agrárturizmus fejlesztése mellett, valamint szorgalmazza a pálinka otthoni főzésének legálissá tételét. A SZDSZ elképzeléseiről még kevesebbet sikerült megtudnunk. Annyi bizonyos, hogy a párt a honlapján szereplő program szerint támogatandónak tartja a helyben megtermelt élelmiszerekre, árucikkekre épülő falusi turizmust.

LMP: főszerepben a fenntarthatóság

Az uniós választásokon várakozásokon felül teljesítő Lehet Más a Politika (LMP) a turizmust a többi megkérdezetthez hasonlóan stratégiai ága zatnak tartja, amelyben jóval több potenciál rejlik annál, mint amit je lenleg kihasználunk. Ugyanakkor a turisztikai potenciál kihasználása során messzemenően figyelembe kell venni a turizmus társadalmi és környezeti hatásait. Az LMP szerint a környezet és a turizmus összeegyeztethető.

A turizmus Magyarországon a mai napig nem tudta kiheverni a 1970-es és 1980-as évek tömeg- és „lenyúlós” balatoni turizmusának örökségét – fejtette ki Jávor Benedek, az LMP szóvivője. Ezen változtatni kell. A kitörési pontok, amelyek egyben az ország turisztikai arculatának meghatározó pillérei is, a helyi munkavállalókat és értékeket előtérbe helyező öko-, kulturális, valamint az agrár- és falusi turizmus lehetnek. Utóbbi épülhet az erős agrárhagyományokra, de hatékony működéséhez elengedhetetlen a turisztikai és az agrártámogatások hosszú távú összehangolása. A hosszú távú gondolkodás meghatározó az egész turisztikai fejlesztési koncepcióra vonatkozóan. Nem lehet az LMP szerint például úgy – az egyébként magas hozzáadott értéket előállító – gyógy- és wellnessturizmust fejleszteni, ahogy azt tették többször, átgondolt üzleti hatástanulmányok nélkül a Széchényi-terv során felhúzott létesítmények esetében. Lényeges, hogy a fejlesztések során a befektetői tőke ne élvezzen túlzott autonómiát.

Fontos szempont a turisztikai fejlesztések terén, hogy infrastruktúra-központúság helyett nagyobb teret kapjon a marketing, hasonlóan a nemzeti turisztikai marketinghez. Jóllehet, e téren nagyobb probléma a rendelkezésre álló keret kiszámíthatatlansága, mint a keret nagysága. A kiszámítatlanság miatt viszont nehéz felépíteni egységes arculatot, mely jelenleg nincs is. El kell dönteni, hogy Magyarország minek szeretne látszani, és ehhez kell társítani a forrásokat, valamint a marketingtevékenységet – mondta Jávor. Az LMP úgy véli: nem azon van a hangsúly, hogy az ágazat kap-e önálló tárcát, sőt kár lenne szaporítani a minisztériumok számát.

MDF: turizmus hosszú távon, átgondoltan

A szabályozott piacgazdaság részeként a turizmusnak az MDF elképzelései szerint is fontos szerepet kell betöltenie hazánk gazdasági életében. Lényeges a hosszú távú, átgondolt tervezés, mely révén az ágazat évek múltán akár a 20%-át is előállíthatja az ország GDP-jének.

A turizmus nem kapna önálló tárcát az MDF szerint; a párt nem kívánja a minisztériumok számát növelni. A költséghatékonyság jegyében a turizmus valamely gazdasági jellegű minisztériumhoz tartozna. Lényeges, hogy a szakmai szervezetek hatékony támogatása mellett működjön a turizmus állami irányítása. A szakmai együttműködés különösen fontos lehet a turizmussal, illetve az agráriummal foglalkozó szervezetek és tárcák között.

Arra vonatkozólag, hogy a turizmus továbbra is a sporttal szerepelne-e azonos parlamenti bizottságban, Vavra László, az MDF gazdasági kabinetének képviseletében elmondta: célszerű lenne az ágazatot valamely külgazdasággal foglalkozó bizottsághoz sorolni. A turisztikai marketinget illetően Vavra kifejtette: ennek keretét egyelőre nem növelnék, de nem is csökkentenék. A válság elmúltával is meg kell tartani a potenciális közeli küldőországok területén kifejtett marketingtevékenységünket. Vavra úgy véli: nagyobb fi gyelmet igényelne különösen Lengyelország, amelyet mintha az utóbbi időkben kissé elfelejtettünk volna. A Magyarország márka fontos elemei, valamint az ország kitörési pontja lehet az egészségturizmus. Ezen a hazánkban kedvező ár-érték arányú és sokakat vonzó területen nagyhatalommá válhatunk, ha az unió végre elfogadja a betegek szabad áramlásáról és szolgáltatóválasztásáról szóló irányelvet, amelyet hazánknak szorgalmaznia kell. Kitörési terület a falusi és agrár-, illetve a magyar tudományra és kultúrára épülő turizmus. A turisztikai beruházások ösztönzésére költségcsökkentések szükségesek, de nem lehet csak egy ágazatnak kedvezni, hanem általában kell csökkenteni az élőmunkát terhelő járulékokat. Ez érvényes a szálláshelyi áfára is – emelte ki Vavra László.

MSZP: turizmus politikai párthatárok nélkül

Lényeges, hogy a turizmus és vendéglátás felügyelete a jövőben se legyen különválasztva – mondta dr. Ujhelyi István, a Nemzeti Turisztikai Bizottság (NTB) elnöke, az MSZP szakpolitikusa. A szervezeti felépítésnél nagyobb jelentőséggel bír az ágazat hosszú távú, stratégiai tervezése. A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát (NTS) politikai párthatárok nélkül kell meghosszabbítani. Az uniós támogatások elosztása során továbbra is kiemelt szerepet kell játszania a turizmusnak. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) megvalósulása során odaítélt 4,6 százaléknyi közvetlen támogatási összegnek továbbra is ezen a szinten kellene maradnia.

Szükséges a vállalkozások versenyképességének növelése az élőmunkát terhelő járulékok, illetve a szálláshelyi áfa további mérséklése révén. A marketingforrások a válság elmúltával növelendők. Erősítendő a kapcsolat a környező országokkal főképp az egészségturisztikában, amely az örökség- és konferenciaturizmus mellett a párt 2020-ig terjedő turisztikai stratégiája értelmében a hazai turizmus célterülete. Fontos a fokozott marketingtevékenység a jelentős küldő piacnak számító BRIC országok – Brazília, Oroszország, India, Kína – területén. A Magyarország márkát illetően Ujhelyi elmondta: ennek kialakításán sokat lendítettek a tematikus kampányévek, de tennivaló még akad. A fenti három célterület erősítése mellett elengedhetetlen a hagyományokra alapozott jó minőségű szolgáltatások és programok társítása a márkaépítéshez, amelyhez a szükséges szakpolitikai döntést egy éven belül meg kell hozni. A MEH által 2009 tavaszán létrehozott Országmárka Tanács készülő marketingstratégiája alapján az összes ágazatot magában foglaló Magyarország márka épülhet. Az előkészített stratégiára a következő kormánynak csak rá kell bólintania. Fontos, hogy a turizmus továbbra is fajsúlyos maradjon a nemzetgazdasági ágazatok közt, hogy közvetlen és közvetett hatásaival együtt a GDP 9-10 százalékát tegye ki az ágazat. Ehhez hozzájárul az ÚMFT során odaítélt 300 milliárd forintnyi támogatás.

Jobbik: hagyományos és új

A Jobbik szerint a turizmus a programjukban is meghirdetett gazdasági minisztériumhoz tartozna. A parlamentben érdemes lehet valamely gazdasággal foglalkozó bizottság albizottságaként felállítani – ismertette a párt álláspontját Hegedűs Tamás, a Jobbik Gazdasági Kabinetjének tagja. Nemzeti turisztikai marketing terén építeni kell a hagyományosan erős területeinkre – Balaton, fürdők, Budapest, bor, puszta –, de ezek további fejlesztést igényelnek a konferencia-, gyógy-, welnessturizmushoz hasonlóan. Kisebb terület, de fi gyelmet érdemel és fejlesztendő az ökoturizmus, amely a Tisza árterületének újrarendezésénél juthat fontos szerephez.

Előnyt jelenthet az országmarketing terén jövő évi uniós elnökségünk. Magyarországnak maximálisan ki kell használnia az ebben rejlő reklámlehetőségeket. A legnagyobb lehetőség hosszú távon a gyógyturizmusban rejlik. Ennek nagy lökést adhat a még elfogadás előtt álló, a betegek szabad mozgását lehetővé tevő uniós direktíva. Az irányelv elfogadását követő helyzetre teljes erőbedobással készülnie kell hazánknak. Fogászati, valamint plasztikai sebészeti turizmusban Európában jelenleg is piacvezetők vagyunk. Lényeges, hogy az érdeklődést fenntartsuk a hagyományos küldőországokban, de érdemes odafi gyelni a nagy küldőpotenciállal bíró, fejlődő, erősödő középosztállyal rendelkező keleti országokra, mint Kína, India vagy akár Kazahsztán, Vietnam, Indonézia és Törökország.

Az országmárka kialakításában meg kell tartani a hagyományokat, de nem lehet csak a múlt sztereotip képeire építeni. Nagyobb teret kell kapnia a fürdőkultúrának, a bornak és gasztronómiának, de legfontosabb, hogy az összes szegmensben megfelelő hangsúlyt kapjon a minőség és annak biztosítása a vendégek elégedettsége érdekében.

A turizmus GDP-ből történő jelenlegi, multiplikátor hatással közel 8%-os részesedése a fentieket fi gyelembe vevő fejlesztési politikával 10-11%-ra növelhető. A munkahelyteremtésben, a helyi gazdaságok erősítésében kiemelt szerepet játszó ágazatban jelenlévő vállalkozások tevékenységét a Jobbik ösztönözné az uniós források felhasználásával, illetve a belföldi turizmust növelő üdülési csekk adómentességének visszaállításával.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.