Sikeresek a békéltetõ testületek

Sikeresek a békéltetõ testületek

A fogyasztói tudat emelése és a szolgáltatókkal, a vállalkozói, üzleti szférával kapcsolatban álló fogyasztók védelme miatt szükség van egy olyan szervezetre, amely hatékonyan képes ellátni a fogyasztók érdekképviseletét. Már csak azért is, mert a vállalkozói szféra erősödése nem hozta magával a szolgáltatókkal üzleti kapcsolatban álló fogyasztói réteg hasonlóan gyors fejlődését – olvasható abban a beszámolóban, amelyet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) készített a Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és fogyasztói érdekvédelmi bizottságának.

A tapasztalatok szerint egyre több az olyan fogyasztói probléma, amelyet bírósági úton próbálnak megoldani. A pereskedés során azonban elképzelhető, hogy a fogyasztó akadályba ütközik, és sem a megfelelő jogi képviseletet, sem a bírósági és a szakértői díjakat nem tudja megfizetni, ezért sokan inkább úgy döntenek: a bizonytalan kimenetelű és költségű eljárás helyett inkább elviselik az őket ért kárt. Az OFE szerint ráadásul a hazai bíróságok fogyasztóvédelmi ügyekben ma még nem rendelkeznek kellő gyakorlattal, és sajátos logikával alkalmazzák a fogyasztók jogairól szóló jogszabályokat. Szükség van tehát egy olyan alternatív fórumra, ahol a vitás kérdéseket egy harmadik fél közbenjárásával lehet rendezni. Ez az igény vezetett a fogyasztóvédelmi törvény békéltető testületekre vonatkozó fejezetének megalkotásához. A békéltető testületek jellegzetessége, hogy nem rendelkeznek önálló jogalanyisággal, és a törvény a területi gazdasági kamarák mellett működő független testületként jelzi őket. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) 1999. júliusa óta működik. A tapasztalatok szerint elsősorban azok a fogyasztók keresik fel, akik korábban már minden fórumot megjártak, de panaszaikra sehol nem találtak megnyugtató megoldást, bírósághoz pedig anyagi okok miatt nem fordulhattak. A BBT munkája során kiderült: a fogyasztók sem jogaikról, sem a békéltető testület működéséről nem rendelkeznek kellő ismeretekkel, és nagyon sokan kérik a személyes konzultációt. A BBT-hez 2000. júniusáig több mint háromszáz panaszbeadvány érkezett, és eljáráson kívül is több ezren kértek tanácsot. A békéltető testület eddig körülbelül háromszáz tárgyalást folytatott le, és ezek alapján tudható: az ügyek negyven százaléka a javító-karbantartó tevékenységgel, másik negyven százaléka pedig az utazási szerződésekkel volt összefüggésben. Ez utóbbi területen a fogyasztók korábban csak bírósági úton juthattak jogorvoslathoz, ma viszont a békéltető testülethez is fordulhatnak, ahol gyorsabban és egyszerűbben találhatnak megoldást. A kezdeti nehézségek után a BBT ajánlásait általában elfogadták a vállalkozók és a gazdálkodó szervezetek, és megértették, hogy a testület tevékenysége nemcsak a fogyasztók, hanem az ő érdekeiket is szolgálja. Ugyanakkor a BBT nem egy olyan utazási irodával találkozott, amely semmibe vette a testület ajánlásait, és ezek kézhezvétele után sem orvosolták ügyfeleik panaszait. Az OFE tudomása szerint ezek az irodák azóta megszűntek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.