Spórolós nyugdíjasok, indiai milliomosok és japán élményutazók

A világ turizmusa 2011-ben a politikai válságok és természeti katasztrófák ellenére új, eddig soha nem látott teljesítményt ért el. Globálisan az idei évre sem rosszak a kilátások – állapították meg a pisai World Travel Monitor Forum-on.

A világ egyik legnagyobb turizmusra szakosodott piackutató cége, az IPK International minden évben feltérképezi a világ turizmusának teljesítményét 30 ország 50 turisztikai szakértőjének bevonásával. A berlini ITB turisztikai vásár megbízásából készülő World Travel Monitor mindig az aktuális és az azt követő év turizmusáról nyújt prognózist.

A kutatást rendszerint novemberben Pisában az éves World Travel Monitor Forum-on mutatják be a szakmának, részletesebben pedig a követő évben az ITB-n ismertetik. A tavalyi Monitor 2011-re az év első 9 hónapjának adatai alapján 5 százalékos, a belföldi utak számában pedig 2,5 százalékos növekedést prognosztizált világszinten.

Ez az előrejelzés közel megegyezik a Turisztikai Világszervezet prognózisával, (UNWTO) amely a nemzetközi turistaérkezések számának 4-4,5 százalékos növekedését jósolja.

2011 – vér, verejték, könnyek, sugárzás

2011-ben csupa drámai és váratlan esemény sújtotta az iparágat. Az év elején az arab világban, Észak-Afrikában tüntetések, fegyveres konfliktusok, forradalmak kezdődtek, márciusban földrengés, szökőár és atomkatasztrófa rázta meg Japánt, majd hitelválság söpört végig Európán, államcsőd közelébe került Görög- és Olaszország, hogy csak a legmeghatározóbb eseményeket említsük.

Mindezek hatására világszerte több mint 8 millió turista változtatta meg időközben úti célját, annak ellenére, hogy a bajba jutott turisztikai helyszínek óriási árengedményekkel marasztalták őket. A hányattatott politikai és gazdasági környezet ellenére 2011-ben az IPK előzetes becslései szerint a turisztikai célú utazások száma 3 százalékkal mintegy 6,6 milliárdra nőtt 2011-ben az azt megelőző évhez képest.

A kiutazások száma 5 százalékkal bővült 980 millióra, - ez minden eddigi teljesítménynél magasabb - a belföldieké pedig 2,5 százalékkal 5,65 milliárdra. A nem várt siker – hiszen az előző World Travel Monitor Forum-on csak 3-5 százalék közötti fejlődést jósoltak az iparágnak – többnyire az „Új Világ” államai, mozaikszóval BRIC országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) töretlen gazdasági fejlődésének volt köszönhető, ami együtt járt a lakosság jövedelmének és vele együtt utazási kedvének növekedésével is.

Többször kevesebbet

Összesen 8 százalékkal, mintegy 828 milliárd euróra nőtt a kiutazáshoz kapcsolódó költés mértéke 2011-ben a World Travel Monitor szerint. Az egy vendégéjszakára jutó kiadások 4, az egy útra jutó költések pedig 2 százalékkal lettek többek. Az ázsiaiak adták ki a legtöbbet külföldi útjukra, őket az amerikaiak követték és utánuk az európaiak jöttek.

A vendégéjszakák száma is rekordot döntött tavaly az előzetes adatok alapján: a világon mintegy 5,9 milliárd éjszakát töltöttek el kereskedelmi szálláshelyeken, ez 4 százalékkal több, mint 2010-ben. Mindezek mellett az utazások időtartama tovább csökkent, vagyis többször, de kevesebb időre keltek útnak a világ turistái.

Az STR Global szerint 2011-ben jelentős növekedésnek örülhetett a szállodaipar világszerte. „Afrika kivételével minden régióban nőtt a kereslet az első 9 hónapban. Folytatódott tehát a 2010-ben megkezdődött konszolidáció a 2009-es nagymérvű visszaesés után” – állapította meg Naureen Ahmed elemző a pisai fórumon. A kereslet növekedése egyébként meghaladta a szálláshelykapacitásét, ami jobb foglaltságot és magasabb átlagárakat eredményezett. Az egy kiadható szobára jutó árbevétel Európában, Észak-Amerikában és a Közel-Keleten százalékosan egy, Csendes-óceáni Ázsiában és Dél-Amerikában két számjeggyel nőtt. Afrikában jelentős visszaesést könyveltek el.

A befektetőknek az ágazat iránti töretlen lelkesedését és bizalmát jelzi, hogy világszerte újabb szálláshelyfejlesztések zajlanak. Csökkent azonban a légiutasszállítási piac részesedése az utazásra fordított összköltésben, ami a diszkont légitársaságok egyre nagyobb térnyerésével magyarázható - állapította meg Ricky Mack, a Boeing piaci elemzője.

A szabadidős célú légiutak száma rohamosan nőtt, a keresletet a BRIC országokban egyre bővülő középosztály növekvő utazási kedve gerenálta. 2011-ben bebizonyosodott, hogy az internet a legkedveltebb hely a világon az utazások lefoglalására – szögezi le a World Travel Monitor.

A foglalások közel fele a világhálón bonyolódott, az utazási irodák egyharmadot hasítottak ki a piaci tortából. A többi foglalás közvetlenül a szállodáknál és a légitársaságoknál történt. A kiutazások oroszlánrésze – több mint 70 százalék - továbbra is szabadidős célú volt.

Derűs kilátások 2012-re

A német Ifo gazdaságkutató intézet 2011 novemberében 4 százalékos bővülést prognosztizált a világ GDP-jében. Dr. Gernot Nerb gazdasági szakértő Pisában azonban elmondta, hogy 2012-ben minden kétséget kizáróan visszaesésnek leszünk majd tanúi, mindez azonban még nem ok a pánikra. Úgy véli, csak bizonyos szükségszerű gazdasági intézkedések elmaradásával sodródhatna ismét a világ gazdasága egy olyan tönk szélére, amilyen a 2008-as volt. Szerinte erre 30 százalék az esély. A turisztikai szakértők látva a kiugró 2011-es eredményeket, a nem túl fényes makrogazdasági kilátások ellenére is további növekedést jósolnak a világ turizmusában 2012-re.

„Az előttünk álló évben olyan tényezők határozzák meg a keresletet, mint az emelkedő bérek a feltörekvő országok piacain, a szépkorúak szabadon elkölthető jövedelme vagy a tartós munkanélküliség alakulása”. Az IPK első embere, Rolf Freitag viszonylag magas, 3-4 százalékos növekedést becsült 2012-re Pisában. Ugyanekkora fejlődést jósoltak a Turisztikai Világszervezet munkatársai is.

A kiutazások száma Freitag szerint 2012-ben 1 milliárdra bővül majd. Európa: többször, rövidebb időre, kevesebbért Az európaiaknak nem szegték utazási kedvét a világot sújtó válságok és katasztrófák. A kiutazások száma 4 százalékkal nőtt január és augusztus között, amely kétszerese az eredeti (1-2 százalékos) várakozásoknak. A vendégéjszakák száma 1, a turisztikai kiadások mértéke 2 százalékkal volt magasabb, mint 2010 azonos időszakában – állapítja meg a European Travel Monitor.

Ahogy világszerte, Európában is csökkent az átlagos tartózkodási idő: 5 százalékkal 7,6 éjszakára. Az egy útra jutó költés - a világtendenciával ellentétesen - zuhant, 4 százalékkal, 850 euróra.

Az egy-három éjszakát felölelő rövid időtartamú utazások száma 10 százalékkal ugrott meg, míg a hosszabb utaké stagnált. Más szóval kontinensünk lakói többször keltek útra ugyan, de rövidebb időre és kevesebből, mint 2010-ben. „2011-ben tovább javult az európai turizmus teljesítménye, de még mindig nem érte el a 2008 előtti szintet – sommázta az IPK elemzője, Dennis Pyka.

Egyes turisztikai termékek iránt nőtt, mások iránt esett a kereslet. A tengerparti üdülések ázsiója 6, a városlátogatásoké 10, a körutaké 8 százalékkal nőtt, azonban a falusi turizmusban és a síutak értékesítésében 7 és 5 százalékos csökkenést tapasztaltak.

A repülésen is igyekeztek spórolni az utasok: az alacsony árakat ígérő diszkont légitársaságok fedélzetén 10 százalékkal többen, míg a hagyományosokén 4 százalékkal kevesebben utaztak. 2011-ben szembetűnő trendnek lehettünk tanúi: a kisebb piacokon sokkal nagyobb mértékű volt a bővülés, mint a nagy volumenűeken.

Európa legnagyobb kiutazási piacán, Németországban mindössze 1 százalékkal emelkedett a külföldi utak száma, a második helyen álló Nagy-Britanniában sem sokkal nagyobb, mindössze 2 százalékos emelkedést regisztráltak 2011 első 8 hónapjában, akárcsak a szintén nagy piacoknak számító Francia- és Olaszországban.

Ezzel szemben szárnyaltak az olyan kisebb piacok, mint Svájc (+9%), Svédország (+7%), Belgium (+6%), Norvégia (+6%), Finnország (+5%).

Ami Egyiptomnak apály, Spanyolországnak dagály

Az európai kiutazásban tapasztalt növekedésen közel egyenlő arányban osztoztak a 90 százalékot kitevő közeli (+ 4 százalék) illetve a távoli úti célokba (+ 3 százalék) tett utazások.

E két nagy szegmensen belül azonban komoly elmozdulások történtek: Európa mediterrán államai (Spanyolország, Portugália, Törökország és Horvátország) 2011 nagy nyertesei voltak több mint 8 százalékos bővüléssel. Ezt a növekedést azok az utasok biztosították, akik rendszeresen Észak-Afrikába járnak nyaralni, idén azonban visszariadtak a puskaporos hangulattól. A nagy vesztesek Egyiptom és Tunézia mellett Görögország, amely a hitelválság kapcsán fellángoló sztrájkok és erőszakba torkolló tüntetések miatt nem lehetett haszonélvezője az Arab Tavasznak.

„Görögország csak jelentős árcsökkentéssel maradhat talpon az üdülőhelyek versenyében. Az olcsóbbá válásra azonban kicsi az esély, hiszen az ország éppen a megszorító csomagok időszakát éli” – mondta el Rolf Freitag.

A távoli desztinációk piacán az amerikai kontinens (+ 6 százalék), azon belül is a korábbi években kegyvesztetté vált Egyesült Államok élvezhette az európai utasok kitüntetett figyelmét a Csendes-óceáni ázsiai térség rovására, ahová a Japánban történt sugárkatasztrófa hatására mindössze 1 százalékkal mentek többen, mint az azt megelőző évben.

Az európai úti célok számára sikeres volt a tavalyi év – jelentette ki Pisában a Finn Turisztikai Hivatal kutatási igazgatója, Tom Ylkänen. 26 európai országban 2011 januárja és augusztusa között összesen 8,9 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, 9,7 százalékkal pedig a nemzetközi turistaérkezéseké.

Az Európába érkező kínai, orosz és indiai turisták száma kétszámjegyű, az Egyesült Államokból érkezőké 10 százalékhoz közelítő növekedést mutatott. A kisebb közép-kelet-európai országok jobban teljesítettek, mint nagy nyugat-európai társaik, jóllehet a kontinensen belüli turizmus nagy eltéréseket mutat az adott ország küldőpiacainak megfelelően.

Magyarország a Tourmis staisztikájában feltüntetett 22 ország közül a 12 helyen foglal helyet. Leslie Vella, a Máltai Turisztikai Hivatal marketingigazgatója, egyben a European Travel Commission (ETC) piackutatásért felelős elnöke Pisában 6 százalékra becsülte az európai beutazás növekedését 2011-re. A legtöbb országban egyébként a növekedés lassulását észlelték az év utolsó hónapjaiban.

Leslie Vella a 2011-es sikerek zálogának tekinti a low-cost járatok hálózatának bővülését, a legfontosabb küldőpiacok, valamint a feltörekvő piacok jó teljesítményét, illetve azt, hogy 2009-ben és 2010-ben többet költöttek az európai államok országmarketingre, mint a 2008-as esztendőben. Vella 2012-re óvatos optimizmussal 2-3 százalékos növekedést jósol az európai beutazásnak.

Minden idők legjobb éve lehet az idei?

Az európaiak a bizonytalan gazdasági körülmények ellenére sem tervezik, hogy idén megnyirbálnák utazási terveiket. Egy 2011 szeptemberében 13 európai ország utazói körében elvégzett felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 64 százaléka állítja: az euróválság nem befolyásolja 2012-es utazási terveit. 43 százalék azt felelte, hogy éppen annyit utazik majd 2012-ben, mint 2011-ben, 27 százaléka pedig még többet utazna. 20 százalékuk tervez kevesebb utazást, mint 2011-ben. A legbizakodóbbak az idei évvel kapcsolatban a lengyelek, a finnek és a norvégok, míg a spanyolok és az olaszok a leginkább borúlátók. AZ IPK által készített Európai Utazási Bizalmi Index 2012-re 103 ponton áll, 2-3 százalékos növekedést jósolva. Ez a World Travel Monitor hivatalos prognózisa is. E szerint a forgatókönyv szerint minden idők legjobb évét zárhatná az öreg kontinens turizmusa, megelőzve a 2008-as rekordév teljesítményét is.

Ázsia, a világ gazdagabbik fele

Ázsia a régióban megnövekedett béreknek és az egyre szélesedő tehetős középosztály növekvő utazási kedvének köszönhetően erős növekedést könyvelt el 2011-ben és idén is hasonló eredmények várhatók. 2011 augusztusáig 6 százalékkal nőtt a kiutazás az Asian Travel Monitor szerint. A 2009-es 5 százalékos csökkenés után 14 százalékos növekedéssel szépített 2010-ben a kiutazás, és a 2010-es pisai fórumon még csak 5 százalékos bővülést jósoltak a szakemberek. A végleges adatok birtokában 2011-ről valószínűleg, mint a térség turizmusának eddigi legjobb évéről beszélhetünk majd.

A Capgemini és a Merrill Lynch 2011-es közös World Wealth Report-ja rámutat, immár nem a nyugat, hanem a kelet a világ boldogabbik, de legalábbis gazdagabbik fele: a dollár-multimilliomosok száma tavaly 10 százalékkal 3,3 millióra nőtt, míg Európában „csak” 6 százalékkal 3,1 millióra emelkedett.

A magasabb jövedelmek mellett a fapadosok piacának gyors fejlődése játszik komoly szerepet Ázsia turizmusának fejlődésében. A három legnagyobb, az Air Asia, a Jetstar és a Tiger Airways útvonahálózata már több mint 150 úti célt ölel fel.

Az Ázsián belüli légi személyszállítás a legnagyobb regionális iparág lett a világon 2009-ben. Ezzel egyidőben pedig egyre több légihíddal kapcsolódik össze Ázsia az Arab-öböllel és azon keresztül Európával. Utazásba menekültek a japánok Ázsia legnagyobb kiutazási piacán, Japánban 6 százalékkal esett a kiutazási kedv novemberig, ami az ott történt események tükrében meglepően csekély.

A katasztrófa után gyorsan rázódott helyre a kereslet. Február-június időszakban 10 százalékos volt a csökkenés, júliustól azonban újra emelkedett: augusztusban és szeptemberben 10 százalékos növekedést tapasztaltak. A körülményekhez képest szokatlanul magas utazási kedv abból is fakad, hogy sokak a katasztrófa okozta stresszt utazással igyekeztek levezetni.

„A japán lakosság körében pedig egy olyan szemléletváltás is bekövetkezett, amelynek a jövőben az utazási piac is haszonélvezője lehet” – mondta el Hiroshi Kurosu senior kutató, a Japán Turisztikai Hivatal munkatársa. Az emberek a katasztrófa hatására átértékelték addigi életvitelüket, energiatakarékosabbá, altruistábbá váltak, jóval kevesebbet költenek fogyasztási cikkekre, és tárgyak helyett olyan élményekre áldoznak, amilyeneket például egy utazás nyújthat.

Kurosu 2012-re 4 százalékos bővülést jelzett előre a japán kiutazásban, és úgy véli, nő majd a közelebbi utazások száma a fapadospiac bővülésének köszönhetően.

Ázsia, mint fogadóterület éppoly dinamikusan fejlődik, mint küldőrégió. 2000 és 2010 között csaknem megduplázódva 204 millióra nőtt a nemzetközi turistaérkezések száma. 2011-re szerényebb mértékű, de még mindig jelentős: 5-6 százalékos növekedést jósoltak a 12,8 százalékos bővülést hozó 2010 után.

A Csendes-óceáni Ázsia turizmusát összefogó szövetség, a Pacific Asia Tourism Association (PATA) adatai szerint Dél- és Dél-Kelet-Ázsia (+ 14 és + 12 százalék) teljesítettek a legjobban a régióban, a három dobogós Bhután, Srí Lanka és Thaiföld volt.

2012-re további 5 százalékos fejlődést prognosztizálnak a világ töretlenül fejlődő térségében, ahol a megkérdezettek 32 százaléka tervezi, hogy többet, 37 százaléka, hogy ugyanannyit és csak 19 százaléka, hogy kevesebbet utazik, mint 2011-ben.

Kína és India a jövőben is a leggyorsabban bővülő küldőpiacoknak bizonyulnak majd a világ számára, és várhatóan felzárkózik mögéjük Indonézia, Vietnám és a Fülöp-szigetek.

Amerika: lassan helyet cserél észak és dél?

Az amerikai kontinens két fele között 2011-ben tovább nyílt az olló: míg az Egyesült Államokban az első 8 hónapban a kiutazás stagnált, a beutazás pedig szerény mértékben, 3 százalékkal bővült, addig az egyre inkább szárnyaló Dél-Amerikában 15 és 13 százalékos fejlődést könyveltek el (jóllehet augusztus óta lassult a növekedés üteme).

Közép-Amerika és a Karib-térség is csak szerényebb 4-4 százalékos gyarapodással büszkélkedhet. Az amerikai fogadóterületek összességének 4-5 százalékos emelkedést jósol az UNWTO 2011-re. 2012-re ugyancsak gyengék az USA kilátásai, amely számára 2 százalékos visszaesést prognosztizálnak a kiutazásban.

Ken Andrews, a New York-i székhelyű Andrews Research Associates munkatársa szerint ez még lehet rosszabb is, tekintve, hogy a béreket befagyasztották, a munkanélküliség tovább nő, és a lakosság féltve őrzi spórolt pénzét. Az amerikaiak nagy része 2011-ben már otthon, vagy egy közeli régióban, államban nyaralt.

Ezzel szemben például a brazil gazdaság növekedésével és a valuta erősödésével a brazil lakosság nemzetközi turisztikai kiadásai 45 százalékkal nőttek 2011 első nyolc hónapjában.

Ez különösen nagy eredmény, lévén, hogy 2010-ben már egy 50 százalékos növekedésnek lehetett tanúja a világ.

„A négy legnagyobb feltörekvő dél-amerikai piac, Brazília, Argentína, Chile és Mexikó kiutazóit általánosságban az jellemzi, hogy viszonylag fiatalok, magasan képzettek, magas jövedelműek, főleg szabadidős céllal utaznak és kedvelik a vezetett városnézéseket. A brazilok tengerentúlra utaznak, és sokat költenek, az argentínok és a chíleiek főként kontinensen belül utaznak, a mexikóiakat pedig elsősorban az USA vonzza. A diszkont légitársaságok szerény útvonalhálózata a távolabbi úti célok malmára hajthatja a vizet” – mutatott rá Gabriela Espinosa, a Mexikói Turisztikai Hivatal kutatási igazgatója.

Csak a szavak szintjén vagyunk zöldek

A pisai fórumon a fenntartható turizmussal is foglalkoztak. Geoffrey Lipman, a World Travel and Tourism Council (WTTC) egykori vezetője, jelenleg a greenearth.travel szervezet feje rámutatott, hogy ideje az ágazatnak a sok ígéret után a gyakorlatban is tenni valamit azért, hogy a következő 20 évben valóban fenntarthatóvá váljon a turizmus. Ez pedig, úgy véli, egységes, átlátható és szigorúan betartatott követelményrendszer nélkül nem fog menni. Lipman radikális intézkedéseket javasol.

Szerinte az utazás során elpöfékelt szén-dioxidmennyiség önkéntes módon történő megtérítése nem nyújt hathatós problémát a CO2 problémára. „Az externáliát be kell építeni az utazás árába! Hiszen mikor fognak tömegek fizetni a szennyezésért, amíg az nem kötelező?” – tette fel a kérdést Lipman.

Érvelését alátámasztja a Lucerne-i Egyetem IPK-val közös felmérése is, amelyet 6000 fogyasztó bevonásával, a világ 8 nagy küldőpiacán végeztek el. A kutatás szerint a megkérdezettek 22 százaléka tartja a fenntarthatóságot fontos szempontnak az utazás lefoglalásakor, de a 22 százaléknak csak az egyharmada az, aki valóban ilyen jellegű utat is foglalna. És mindössze 1,5 százalék volt az, aki azt állította, hogy hajlandó volna a zsebébe is nyúlni azért, hogy ilyen jellegű útra áldozzon, ha az többe kerül, mint a hagyományos programok.

Más szóval a fenntartható turizmusra továbbra is úgy érdemes tekinteniük a szolgáltatóknak, mint niche termékre.

A gazdag a válságban is utazik

2007-2010 között komoly különbség mutatkozott meg az alacsony keresetűek, illetve a tehetősek utazási szokásai között. Az előbbiek jóval kevesebbet, míg az utóbbiak a korábbi évekhez képest jóval többet költöttek utazásra. E négy év alatt a gazdagok pont kétszer annyit adtak ki utazásra, mint a szegényebbek. Ez az eredmény azzal a váratlan ténnyel is magyarázható, hogy az ázsiai kiutazóknak már a fele a tehetős kategóriába esik, míg Európában és Amerikában csak 43 és 39 százalékuk.

Ami a nyaralás formáját illeti, nincs különbség közöttük. Mindkét csoport a tengerparti üdüléseket részesíti előnyben, azt követik a városlátogatások és a körutak. Jóllehet, a tehetős kiutazók ma már többségben vannak világszerte, a kisebb pénzűeket sem szabad lebecsülni, különösen, ha azok európaiak – hívja fel a figyelmet Barbara Postel, az IPK senior kutatója. Hiszen az öreg kontinensen ők vannak többségben, ráadásul 9 százalékuk az átlagos 590 eurós költés helyett 1500, vagy annál is több pénzt ad ki egy útra, és 21 százalékuk a 4-5 csillagos hotelekre sem sajnálja a pénzt.

Ráadásul az európai jómódúak között sok akad, aki a fogához veri a garast: 38 százalékuk nem a rájuk jellemző 930 eurót áldozza egy útra, hanem annál kevesebbet, 250-749 euró között költ.

Kanapészörf pénzért

Pisában nem győzték elégszer hangsúlyozni az online marketing folyamatos modernizálásának fontosságát, annak érdekében, hogy a szolgáltatók és a desztinációk lépést tudjanak tartani a fogyasztók vásárlási szokásaival. Az elemzők külön felhívták a figyelmet a közösségi média és a mobil technológiák növekvő szerepére.

Az eMarketer becslései alapján az online turisztikai eladások 2009 és 2015 között 46 százalékkal 145 milliárd dollárra nőnek az Egyesült Államokban.

Klaus-Dieter Koch, a Brand: Trust német tanácsadócég társigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a hatalmas reklámzajt felváltó, úgynevezett „poszt-reklám” új korszakában az úti célok feladata az lesz, hogy ne logókkal és szlogenekkel hirdessék magukat, hanem maguk váljanak a branddé. Ne földrajzilag pozícionálják magukat, hanem találjanak rá egy minden versenytársukétól különböző tematikára, amely jól megfogható élményeket ígér.

A fórumon jó példaként bemutattak egy tavaly márciusban elindított szállásfoglalási rendszert, amely 100 ország 35 000 ingatlanját kínálja, mindegyiket lakottan. A berlini székhelyű Wimdu célja, hogy kiszolgálja azoknak az utazóknak az igényeit, akik autentikus módon, a helyiek életvitelén keresztül szeretnének bepillantást nyerni egy ország kultúrájába, de ehhez nem a coachsurfinget választanák, mivel feltérképezett helyszíneken, garantáltan színvonalas szolgáltatást várnak, kellemetlen meglepetések nélkül.

Az új típusú kínai turista

Jens Thraenhart, a pekingi székhelyű Dragon Trail turizmusmarketingcég elnöke szerint itt az idő, hogy elfelejtsük a szürke öltönyt viselő, az idegenvezetőt engedelmesen, csapatosan követő, idősödő kínai turistáról kialakult sztereotípiát.

A ma kínai utazói 20 évvel fiatalabbak amerikai és európai társaiknál, gazdagok, jól öltözöttek, bolondulnak a nyugati divatmárkákért, és áldoznak is rájuk, a hi-tech tömegkommunikációt boszorkányos ügyességgel használják és egyénileg, személyre szabott szolgáltatásokon keresztül szeretnék felfedezni a világot, megkövetelve a prémium bánásmódot, a hazai kosztot, a nyelvükön beszélő személyzetet és a kínai tárlat- vagy idegenvezetést. „Több tízmillió potenciális turistáról beszélünk” – hangsúlyozta Thraenhart.

Tavaly az előzetes becslések szerint 66 millió kínai utazott az ország határain túlra, - többségük Hongkongba és Makaóra - 15 százalékkal több, mint 2010-ben. A nemzetközi kiutazások száma 2010-ben 16 millió volt.

Thraenhart legfontosabb üzenete az volt a Kínából utaztató szakemberek számára, hogy a digitális és a közösségi média ma már a legfontosabb információs és kommuniációs csatorna az ázsiai ország lakossága számára. 2011-ben 500 millió internetfelhasználó volt Kínában, kétszer annyi, mint a második legtöbb felhasználót felvonultató USA-ban.

Ez 36 százalékos internet penetrációt jelent. Az online turisztikai foglalások piaca rohamosan nő Kínában, de ahhoz, hogy külföldi cég is talpon tudjon rajta maradni, alkalmazkodnia kell az ottani etiketthez. Néhány jótanács: önálló, piacspecifikus információkkal ellátott oldalt kell fejleszteni, ami az ottani keresőmotorokhoz (pl. Baidu) és a helyi médiákhoz kapcsolódik.

Az oldal karbantartását kínai cégre kell bízni, az állami cenzúra így hamarabb hozzáférhet tartalmainkhoz. A kínai cenzorok nem nézik jó szemmel az olyan nemzetközi közösségi oldalak linkjeit, mint a Facebook, a Youtube és a Twitter, ezért ne tegyük fel azokat, viszont érdemes cégünket szerepeltetni a helyi közösségi oldalakon.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.