A felmérés célja a szlovákiai lakosság utazási szokásainak és Magyarország mint turisztikai desztináció ismertségének, imázsának és piaci potenciáljának megismerése volt Magyarország régi-új küldőpiacán.
Az MT Zrt. kutatása szerint Magyarország ismert és népszerű úti cél Szlovákiában, a belföld és Csehország mellett a harmadik legnagyobb arányban felkeresett desztináció. Hazánk a rokon- és barátlátogatások mellett a – sokszor egyéb tevékenységekkel kiegészített – bevásárlóutak kedvelt úti célja, de a gyógy- és wellnessutazások, a vízparti üdülések és a városlátogatás (elsősorban Budapestre) is kedveltek.
A KSH adatai szerint, az utazások jellegéből adódóan a látogatók jelentős része rokonoknál, barátoknál, magánszálláshelyen száll meg, kereskedelmi szálláshelyet a több napra érkező turisták közel fele vesz igénybe. 2011-ben ugyanakkor mind az előző évhez, mind 2007-hez képest nőtt a kereskedelmi szálláshelyek Szlovákiából származó vendégforgalma. (A vendégéjszakák száma – több mint 236 ezer éj – 2010-hez képest 26,4%-kal, a válság előtti utolsó évhez, 2007-hez képest pedig 78,8%-kal gyarapodott.) A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakaszáma alapján legnépszerűbb régiók: a Budapest–Közép-Dunavidék, a Nyugat-Dunántúl, a Balaton és az Észak-Alföld.
A Szlovákiából Magyarországra látogatók összesen közel 79 milliárd forintot költöttek 2011-ben (+115,8% 2007-hez képest), ebből a vásárlási motivációval érkezők csaknem 55 milliárd forintot adtak ki Magyarországon, ami az öt évvel korábbi összeg háromszorosa. A látogatók közül a turisztikai céllal érkezők magyarországi kiadása öt év alatt 61,7%-kal 15,7 milliárd forintra nőtt, ebből 14,4 milliárd forintot (2007-hez képest +84,2%) a szabadidős turisták költöttek.
Az MT Zrt. felmérése szerint, az utazási döntés meghozatala során az ismerősök, barátok ajánlása igen hangsúlyos, miközben a szálláshelyek árai és általában az árak elemzése kulcsfontosságú szerephez jut. Az előzetes tájékozódásban az ismerősök mellett az internet jelenti a legfontosabb információforrást.
Maga a foglalás többnyire közvetlenül a szolgáltatóknál történik, jelentős továbbá az utazási portálok szerepe. Az utazási irodák szerepe nem meghatározó, az utazási irodában (személyesen, telefonon vagy faxon) történő foglalást mindössze a megkérdezettek tizede, az utazási irodáknál történő online foglalást pedig 5%-uk említette. Az online csatornákban rejlő lehetőséget támasztja alá, hogy a válaszadók 58%-a kifejezetten megbízik ebben a foglalási módban, negyedük pedig semleges álláspontot képvisel.
Magyarország turisztikai imázsának legerősebb elemei a Balaton, Budapest, az egészségturizmus, a gasztronómia, a kultúra és a jó vásárlási lehetőségek. Az aktívturizmust még viszonylag kevesen kapcsolják Magyarországhoz. A tapasztalatok és visszajelzések alapján kifejezetten utazásra ösztönöznek az ízletes ételek, a wellnesslehetőségek és fürdők, a Balaton és az alacsony árak, valamint az ország közelsége.
Töltse le a kutatás legfontosabb eredményeit bemutató tanulmányt.