A Balaton vendégforgalmi adatai indokolják, hogy a régióban a versenyképesség javuljon, többek között termékfejlesztés megvalósításával. Ennek a témának jelentős előtörténete van. 1993-ban elkészült a három balatoni megye és az Országos Idegenforgalmi Hivatal támogatásával, a Balaton Alapítvány megbízásából a balatoni turizmus fejlesztési koncepciója.
A megfogalmazott cél: „…legyen a Balaton a gyermekes családok paradicsoma” volt. Ezt a pozicionálást azóta sem vitatta senki, ennek a koncepciónak a komolyságát és tartalmát senki sem vonta kétségbe, senki sem cáfolta. A címben jelzett szlogen 1996. április 20-án hangzott el egy keszthelyi szakmai konferencián: Alan Godsave, a WTTC (Turisztikai Világtanács) akkori kelet-európai irodájának vezetője javasolta, hogy legyen a Balaton Európa családi tava!
A családbarát alapelemek régóta jelen vannak a balatoni turizmusban: a siófoki Hotel Ezüstpart szállodában a Kodolányi Főiskola turizmus tanszékével közösen modellezték a turisztikai animáció rendszerbe állítását, és prof. dr. Kollarik Amália szerkesztői munkájával 1995-ben elkészült az Animátorok Kézikönyve. 2004-ben a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság is megtárgyalta a „Turisztikai animáció helyzete a Balaton régióban, fejlesztésének lehetőségei” napirendi pontot, aminek nyomán a Balaton Fejlesztési Tanács pályázati formában 2005-től támogatást kínált az érdeklődőknek; sajnos abban az évben a 40 milliós keretből a maradvány 32 millió forint volt. 2009-ben is jelent meg, immár kifejezetten „családbarát” címmel, BFT-s pályázat.
A hazai tapasztalat több elemében is látunk pozitívumot: a Magyar Szállodaszövetség több mint tíz éve kezdeményezte tagjainak a gyermekszolgáltatások, illetve gyermekkedvezmények bevezetését, illetve feltüntetését kínálatukban: a szállodaszövetség honlapján szereplő Balatoni régióbeli 55 tag közül 47 feltünteti gyermekes családoknak megjelenített ajánlatát. A Kolping Hotel családbarát működése nemzetközi szinten is megállja helyét. Hazai szaklapban nyilatkozott a hévízi négycsillagos Aqua szálloda igazgatója, Fekete György: „… nem érzik a válságot, látványos a bevétel- és a profi tnövekedés”. Az ok többek között: fejlesztettek, család- és gyermekbarát szállodává varázsolták a Hotel Aquát. A balatoni hajózásban a Bahart Zrt. gyakorlatában is komoly figyelmet fordítanak a családok fogadására.
Ugyanakkor a fejlődés dinamikája régiós szinten elfogadhatatlanul alacsony. Miért fontos a téma? Mert a szerző állítja: a családbarát jelleg léte vevőoldalról tulajdonképpen már választási kritériummá válik, ha nincs ilyen jellegű szolgáltatás, a családok más helyszínt, más országot választanak. A külföldi kínálatban, illetve működésben évtizedes múltra tekint vissza a „családbarát” jelleg megjelenítése. A gyermekekkel való külön foglalkozásnak pedig az animáció keretében több mint fél évszázados múltja van (1950. Club Mediterranean, Franciaország).
A családbarát jelleg fontosságára példa, hogy a világ legnagyobb utazásszervező cége, a TUI évente önálló, „Family” kiadványt jelentet meg: a 2010. éviben sem szerepel Magyarország, de benne van Bulgária, Lengyelország. Az ausztriai központú, 51, többségében négycsillagos családbarát szállodát tömörítő „kinderhotels. com” csoport magyar nyelven is megjelenteti kínálatát, várva a magyar családokat.
A következő számunkban bemutatjuk a tanulmány főbb megállapításait, javaslatát, megszólaltatunk hazai szakembereket, talán ezzel is ösztönözve a balatoni termékfejlesztést.