A sajtótájékoztatón Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, a RAME elnöke elmondta, a szervezet tavalyi megalakulása óta rengeteg észrevételt, kérést kaptak az ügyben, hogy a hallgatottságmérés rendezetlen helyzete (például hogy több kutatócég is mérte egyszerre az adatokat) a rádiós piac devalválódásához vezet. Ezt megelőzve, egy összefogás eredményeként alakult meg a RAME, amely a piac vezető szereplőit tömöríti. A szervezet prioritásként a hallgatottságmérés rendezését tűzte célul, az erre kiírt tendert nyerte a TNS-Mediameter konzorciuma. „Fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. Az új módszer ilyen” – mondta Turi Árpád.
A módszertanról
Perjés Tamás, a TNS Hoffmann médiaszektor-vezetője röviden bemutatta az új mérési módszert, és összevetette a korábbival. Eszerint a jelenlegi módszer 3 havi, úgynevezett görgetett adatokkal dolgozik, szemben az eddig használatos havi adatokkal – ez nagyobb mintaelemszámot és pontosabb adatokat tesz lehetővé. A vezetékes telefonos és online adatfelvétel helyett jelenleg kizárólag telefonon (a 15-59 évesek körében mobiltelefonon, a 50 éven felüliek esetében vezetékes telefonon), „tegnap-módszerrel” (day-after recall) végzik a lekérdezést.
A hazai rádiós piac jellegzetességei alapján - például Európában itthon az egyik legalacsonyabb a rádiós bevételek és a rádióhallgatásra fordított idő aránya - a célul kitűzött egységes mérés ezzel a módszerrel valósítható meg leginkább - mondta Perjés Tamás.
A 15-59 évesek közül a mérésbe bevontak száma 4200 fő, míg a pontosabb mérést lehetővé tevő kiegészítő mintákban (boost-mintákban) a budapesti 15-59 éves korcsoportból 1200 fő, a 60 éven felüliek közül országosan 900 fő vett részt a kutatásban.
Ugyancsak igény mutatkozott a helyi rádiók mérésére is, mert több esetben is előfordult, hogy egyes térségekben egy lokális rádió magasabb hallgatottságot ér el, mint az országosak. Ezért évente két alkalommal a megyeszékhelyen élők, évente egyszer pedig megyei lakosok rádióhallgatási szokásait méri fel a kutatás. Perjés hozzátette, „a konzorcium célja a folyamatos fejlesztés, de tekintettel kell lenni a környezetre is”.
A kutatás eredményei
Az április-júniusi időszak hallgatottsági adatait Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be. Az adatokat nemcsak a 15 éven felüli megkérdezettekre, hanem kiemelt demográfiai csoportokra - a 19-49 és 15-39 évesek csoportjaira - nézve is elkészítették, ezeket az adatokat külön nem részletezzük, de a vonatkozó táblázatok a cikk végén megtalálhatók.
A 15 évnél idősebb megkérdezettek legtöbbje naponta és országosan a Class FM-et hallgatta (26,1 százalék – 2,2 millió hallgató), majd az MR1-Kossuthot (18 százalék – 1,5 millió hallgató), az MR2-Petőfit (1 millió hallgató), ezt követi a Music FM (3,9 százalék – 331 ezer hallgató), az ötödik leghallgatottabb csatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió volt (3,4 százalék – 285 ezer hallgató).
A fővárosi lakosok esetében is azonos a rangsor, csak az értékek térnek el valamelyest az országos átlagtól – mondta Rabcsánszki. A piacvezető Class FM részaránya a fővárosban csak 20,3 százalékos (309 ezer hallgató), a Kossuth Rádió 14 százalékos (213 ezer hallgató), a Petőfi Rádió 11,8 százalékos (178 ezer hallgató) közönségaránnyal bír. A Music FM részaránya Budapesten magasabb (11 százalék – 167 ezer hallgató), mint az országos átlagban.
Idősávokat tekintve a 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 és 10 óra között, ezt a Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus követi. Ebédidő környékén, 12-13 óra körül a sorrend változik, a Kossuth Rádió átveszi a vezetést, utána a Class FM, a Petőfi Rádió a Music FM és (némi meglepetésre) a főleg magyar nótákat játszó MR6-Dankó Rádió következik. 17-19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második a Petőfi Rádió, ezt kissé lemaradva követi a Kossuth Rádió, negyedik a Music FM, ötödik a Juventus Rádió.
A napi fővárosi adatokban is csak kevés helyen van eltérés az országoshoz képest. A budapesti válaszadók legtöbbje reggel 6 és 10 óra között a Class FM reggeli műsorát hallgatta, második helyen a Kossuth Rádió áll, ezt követi a Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus. 12-13 óra között a Kossuth Rádió áll az első helyen, ezt a Class Fm, majd a Music FM követi, a Petőfi Rádió a negyedik, a Juventus az ötödik helyre került. A fővárosiak rádióhallgatási szokása 17 és 19 óra között eltér az országostól: a legtöbben a Music FM műsorát követik, ezután a Class FM és a Juventus programja következik, a Petőfi és a Kossuth Rádió pedig sorrendben a negyedik és ötödik helyre szorult.
Heti hallgatottság
A heti hallgatottságról is közöltek adatokat, amelyet táblázat formájában mutatunk be, egyrészt az országos, másrészt a budapesti eredményeket a teljes mintára (15+ évesek) vetítve.
Országos szinten a Class FM áll az első helyen 49 százalékos részaránnyal, második a Kossuth Rádió 34,6 százalékkal, harmadik pedig a Petőfi 34,5 százalékkal. A negyedik helyen a Juventus áll 10 százalékkal, ezt a Music FM követi 9,7 százalékkal.
A budapesti megkérdezettek esetében is a Class FM vezet 43,8 százalékkal, a Petőfi Rádió áll a második helyen 33,1 százalékkal, a Juventus 29,8 százalékkal a harmadik helyre került, 29,7 százalékkal negyedik helyen van Kossuth Rádió, az ötödik pedig a Music FM 29,7 százalékkal.
Adatok a kiemelt korcsoportokra
Mint azt korábban jeleztük, a 18-49 évesek és a 15-39 évesek rádióhallgatási szokásait szövegesen nem elemezzük, csak táblázatokkal mutatjuk be, amelyek alább következnek.
Forrás: Kreatív Online