Továbbra is a Class FM-et hallgatják a legtöbben

Bemutatta a TNS Hoffmann és a Mediameter az első, új módszertannal mért rádiós hallgatottsági adatokat az április-júniusi időszakra. A konzorcium tavaly decemberben nyerte meg a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) által októberben kiírt tendert, a hallgatottsági méréseket korábban a Gfk-Ipsos konzorcium végezte.

A sajtótájékoztatón Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, a RAME elnöke elmondta, a szervezet tavalyi megalakulása óta rengeteg észrevételt, kérést kaptak az ügyben, hogy a hallgatottságmérés rendezetlen helyzete (például hogy több kutatócég is mérte egyszerre az adatokat) a rádiós piac devalválódásához vezet. Ezt megelőzve, egy összefogás eredményeként alakult meg a RAME, amely a piac vezető szereplőit tömöríti. A szervezet prioritásként a hallgatottságmérés rendezését tűzte célul, az erre kiírt tendert nyerte a TNS-Mediameter konzorciuma. „Fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. Az új módszer ilyen” – mondta Turi Árpád.

A módszertanról

Perjés Tamás, a TNS Hoffmann médiaszektor-vezetője röviden bemutatta az új mérési módszert, és összevetette a korábbival. Eszerint a jelenlegi módszer 3 havi, úgynevezett görgetett adatokkal dolgozik, szemben az eddig használatos havi adatokkal – ez nagyobb mintaelemszámot és pontosabb adatokat tesz lehetővé. A vezetékes telefonos és online adatfelvétel helyett jelenleg kizárólag telefonon (a 15-59 évesek körében mobiltelefonon, a 50 éven felüliek esetében vezetékes telefonon), „tegnap-módszerrel” (day-after recall) végzik a lekérdezést. 

A hazai rádiós piac jellegzetességei alapján  - például Európában itthon az egyik legalacsonyabb a rádiós bevételek és a rádióhallgatásra fordított idő aránya - a célul kitűzött egységes mérés ezzel a módszerrel valósítható meg leginkább - mondta Perjés Tamás.

A 15-59 évesek közül a mérésbe bevontak száma 4200 fő, míg a pontosabb mérést lehetővé tevő kiegészítő mintákban (boost-mintákban) a budapesti 15-59 éves korcsoportból 1200 fő, a 60 éven felüliek közül országosan 900 fő vett részt a kutatásban.
Ugyancsak igény mutatkozott a helyi rádiók mérésére is, mert több esetben is előfordult, hogy egyes térségekben egy lokális rádió magasabb hallgatottságot ér el, mint az országosak. Ezért évente két alkalommal a megyeszékhelyen élők, évente egyszer pedig megyei lakosok rádióhallgatási szokásait méri fel a kutatás. Perjés hozzátette, „a konzorcium célja a folyamatos fejlesztés, de tekintettel kell lenni a környezetre is”.

A kutatás eredményei

Az április-júniusi időszak hallgatottsági adatait Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be. Az adatokat nemcsak a 15 éven felüli megkérdezettekre, hanem kiemelt demográfiai csoportokra - a 19-49 és 15-39 évesek csoportjaira - nézve is elkészítették, ezeket az adatokat külön nem részletezzük, de a vonatkozó táblázatok a cikk végén megtalálhatók.

A 15 évnél idősebb megkérdezettek legtöbbje naponta és országosan a Class FM-et hallgatta (26,1 százalék – 2,2 millió hallgató), majd az MR1-Kossuthot (18 százalék – 1,5 millió hallgató), az MR2-Petőfit (1 millió hallgató), ezt követi a Music FM (3,9 százalék – 331 ezer hallgató), az ötödik leghallgatottabb csatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió volt (3,4 százalék – 285 ezer hallgató).

A fővárosi lakosok esetében is azonos a rangsor, csak az értékek térnek el valamelyest az országos átlagtól – mondta Rabcsánszki. A piacvezető Class FM részaránya a fővárosban csak 20,3 százalékos (309 ezer hallgató), a Kossuth Rádió 14 százalékos (213 ezer hallgató), a Petőfi Rádió 11,8 százalékos (178 ezer hallgató) közönségaránnyal bír. A Music FM részaránya Budapesten magasabb (11 százalék – 167 ezer hallgató), mint az országos átlagban.

Idősávokat tekintve a 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 és 10 óra között, ezt a Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus követi. Ebédidő környékén, 12-13 óra körül a sorrend változik, a Kossuth Rádió átveszi a vezetést, utána a Class FM, a Petőfi Rádió a Music FM és (némi meglepetésre) a főleg magyar nótákat játszó MR6-Dankó Rádió következik. 17-19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második a Petőfi Rádió, ezt kissé lemaradva követi a Kossuth Rádió, negyedik a Music FM, ötödik a Juventus Rádió.

A napi fővárosi adatokban is csak kevés helyen van eltérés az országoshoz képest. A budapesti válaszadók legtöbbje reggel 6 és 10 óra között a Class FM reggeli műsorát hallgatta, második helyen a Kossuth Rádió áll, ezt követi a Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus. 12-13 óra között a Kossuth Rádió áll az első helyen, ezt a Class Fm, majd a Music FM követi, a Petőfi Rádió a negyedik, a Juventus az ötödik helyre került. A fővárosiak rádióhallgatási szokása 17 és 19 óra között eltér az országostól: a legtöbben a Music FM műsorát követik, ezután a Class FM és a Juventus programja következik, a Petőfi és a Kossuth Rádió pedig sorrendben a negyedik és ötödik helyre szorult.

Heti hallgatottság

A heti hallgatottságról is közöltek adatokat, amelyet táblázat formájában mutatunk be, egyrészt az országos, másrészt a budapesti eredményeket a teljes mintára (15+ évesek) vetítve.

Országos szinten a Class FM áll az első helyen 49 százalékos részaránnyal, második a Kossuth Rádió 34,6 százalékkal, harmadik pedig a Petőfi 34,5 százalékkal. A negyedik helyen a Juventus áll 10 százalékkal, ezt a Music FM követi 9,7 százalékkal.

A budapesti megkérdezettek esetében is a Class FM vezet 43,8 százalékkal, a Petőfi Rádió áll a második helyen 33,1 százalékkal, a Juventus 29,8 százalékkal a harmadik helyre került, 29,7 százalékkal negyedik helyen van Kossuth Rádió, az ötödik pedig a Music FM 29,7 százalékkal.

Adatok a kiemelt korcsoportokra

Mint azt korábban jeleztük, a 18-49 évesek és a 15-39 évesek rádióhallgatási szokásait szövegesen nem elemezzük, csak táblázatokkal mutatjuk be, amelyek alább következnek.

Forrás: Kreatív Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.