A kormány által 2005 szeptemberében jóváhagyott Nemzeti turizmus turizmusfejlesztési stratégia átfogó célként fogalmazza meg az életminőség javítását a turizmus révén. A dokumentum egyrészt konkrét feladatokat határoz meg a turisztikai vonzerők, a fogadóképesség, az emberi erőforrás és a működési rendszer korszerűsítésére, másrészt megfogalmaz olyan általános, minden fejlesztési elképzelésnél figyelembe veendő célokat is, mint például a fenntarthatóság és a fogyasztóvédelem.
Az Önkormányzati Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkársága 2009 márciusában hirdette meg 20 millió forintos keretösszeggel a fogyasztóvédelmi szemlélet erősítését célzó pályázatot a fogyasztóvédelmi törvényben meghatározott fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek számára. A pályázat célja a turisták és a vállalkozások fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítése, a tudatos turisztikai fogyasztási szokások kialakítása az utazók tájékoztatásával és a turisztikai szolgáltatók munkatársainak továbbképzése.
A „Tudatos utazók – felkészült szolgáltatók: fogyasztóvédelem a hazai utazási kultúrában” című szakmai program három fő elemből épül fel:
(1) www.tudatosutazo.hu címen elérhető TudatosUtazó.hu című internetes panaszkezelő fórum és „információs utasellátó”. A weboldal az ágazati hírek és a turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írásokon, a legfontosabb turizmussal kapcsolatos fogyasztóvédelmi jogszabályok összegyűjtésén stb. túl nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, amelyen az oldal szakértői azonnal választ adnak a felmerült problémákra, kérdésekre. A honlap a turistákon túl külön szekcióval várja a szolgáltatókat is, és megkülönböztetett figyelmet szentel a felelős-, illetve fenntartható turizmus témájának.
(2) Fél millió példányban jelent meg a Tudatos utazók kalauza című tájékoztató kiadvány, melyet már a következő turisztikai szezonra készülve terjesztenek országszerte többek között szálláshelyeken, civil szervezetek és a Tourinform irodák közreműködésével. Az elsősorban turisták számára összeállított brosúra egyaránt foglalkozik az utazók jogaival és felelősségével, a szálláshelyekkel és utazási szerződésekkel, valamint a közösségi közlekedésben való részvétellel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókkal.
(3) Fogyasztóvédelem és turizmus címmel november és december folyamán az ország 15 pontján rendeznek továbbképzést turisztikai szolgáltatók számára. A képzés mintegy 500 turisztikai szolgáltató számára ad lehetőséget, hogy elmélyítse fogyasztóvédelmi ismereteit. A képzést fogyasztóvédelmi és turisztikai szakemberek tartják, a képzéshez kapcsolódó tankönyv pedig elektronikus formátumban ingyenesen tölthető le a www.tudatosutazo.hu weboldalról.
A Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete: „Tudatos utazók – felkészült szolgáltatók: fogyasztóvédelem a hazai utazási kultúrában” című progrmaja a Turisztikai célelőirányzat 19,5 MFt támogatásával valósulhatott meg. kiemelt szakmai partnerei a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ) által összefogott civil szervezeteket tömörítő Idegenforgalmi és Kulturális Vidéki-falusi Érdekképviseleti Ernyőhálózat (IKUVÉH), a Magosfa Alapítvány és a Pannon Egyetem Turizmus Tanszéke.
„Tudatos utazók – felkészült szolgáltatók: fogyasztóvédelem a hazai utazási kultúrában”
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2009 őszén új fogyasztóvédelmi programot indít a turizmus területén, amelynek célja a turisták és a vállalkozások fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítése, felkészültségük javítása, illetve ezeken keresztül a hazai turisztikai szolgáltatások minőségi színvonalának emelése.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket
Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.