Túl az első millión

Beszélgetés Jenei Tiborral, a város önkormányzatának idegenforgalmi referensével

Hajdúszoboszló a legjelentõsebb forgalmú hazai üdülõhelyek egyike. A településen folyamatosak a fejlesztések, amelyek eredményeként az utóbbi évek során a vendégéjszakák száma elérte, 2003-ban pedig már meg is haladta az egymilliót.

Hogyan alakult a város idegenforgalma az idei évben?

– Az eddigi adatok alapján a tavalyihoz hasonlóan, az augusztus azonban valamivel rosszabb lett, mint tavaly, a rossz idõ miatt. A vendégeink 60 százaléka ugyanis belföldi, ez a kereslet pedig idõjárásfüggõ. Örvendetes viszont, hogy a két fõ küldõpiacunk közül a német csökkenése a tavalyi nagy visszaesés után az idén lelassult, a lengyel forgalmunk viszont tovább nõtt. Érezhetõ a szlovák és a cseh forgalom növekedése is. 2004-ben egyébként 991 362 vendégéjszakát regisztráltunk, 2003- ban pedig egymilliónál is többet, de az egy kimagasló év volt. Tavaly a belföldi vendégek 601 383 vendégéjszakát töltöttek el nálunk, a 389 979 külföldi éjszakából 213 017-et németek, 96 275-et pedig lengyel turisták töltöttek el.

Mennyiben eltérõek a külföldi és a belföldi vendégek üdülési szokásai?

– Az átlagos tartózkodási idõt tekintve jelentõs különbségeket láthatunk. Míg a németek átlagosan 11,4 napot maradnak, addig a magyarok 4,1 napot, a lengyelek pedig 4,2 napot.

Milyen marketinglépéseket tesznek a forgalom növelése érdekében?

– Lengyelországban két regionális televízióban futott idén a reklámkampányunk, a magyarországi tévés hirdetéssorozatunk pedig még a Szlovákiában a határ mentén élõ magyarok körében is célba ért. A fõszezon elõtt ugyanis már harmadik éve minden csatornán folyamatosan megy két klipünk, az esti híradó elõtt pedig az M1-en egész nyáron láthatták a nézõk a szoboszlói fürdõ hirdetését. A külföldi televíziós reklámokra több mint 5 millió forintot, a belföldi elektronikus kampányra több mint 15 millió forintot költünk az idén. Ezt a két kampányt közösen finanszírozza a város és a közel 98 százalékban az önkormányzat tulajdonában levõ Hungarospa Rt. Növekszik azoknak az aránya, akik a reklám hatására jönnek Hajdúszoboszlóra.

A gyenge nyár után mire számít az õsz folyamán?

– Sajnos nálunk az augusztusi forgalom meghatározó, az ott kiesett forgalmat nagyon nehéz késõbb pótolni.

Mekkora a város szálláshely-kapacitása?

– A 23 780 lakosú Hajdúszoboszlón fõszezonban összesen 18 335 férõhely van. A városban jelenleg 24 szálloda található: három négycsillagos, 15 háromcsillagos, 2 kétcsillagos, 3 egycsillagos és egy apartmanszálló. Összesen 1676 szoba, pótágyakkal 3817 férõhellyel. 1368 magánszálláshely is üzemel 3813 szobával, 9659 férõhellyel. 30 panzió 406 szobával, 1014 férõhellyel, továbbá három ifjúsági szállás 152 szobával és 542 férõhellyel színesíti a kínálatot. 35 üdülõház is található a településen 493 szobával, 1493 férõhellyel. Kempingbõl kettõ van, 1810 férõhellyel.

Hogyan alakul a kereslet az egyes szállástípusok vonatkozásában?

– A lengyelek magánszállásra mennek, de nõ a kereslet körükben a szállodák iránt is, a németek elsõsorban szállodába, kempingbe mennek. A német forgalom visszaesésében közrejátszott a kinti gazdasági gondok mellett a fapadosok megjelenése is, mivel az ottani buszos utaztatók visszafejlesztették jármûparkjukat.

Melyek voltak a legfõbb újdonságok az idei évben?

– Az idén kisebb felújítás történt a strandfürdõben, a pezsgõfürdõ árnyékolót kapott, a gyerekmedencékben játékelemeket helyeztünk el. Szeptember közepén adtuk át a felújított, kibõvített Hungarospa Termál Szállót, ez a beruházás 3,2 millió eurós PHARE-támogatással valósult meg. Ez az önkormányzati tulajdonú, korábban egycsillagos, kis kapacitású hotel immár 117 szobával, külsõ-belsõ medencékkel, rendezvényteremmel, gyógyászattal várja a vendégeket. Kerékpárút és sétány is épült az uszoda, az aquapark, kemping és az új szálloda között.

Mekkora idegenforgalmi adóbevétele van a városnak, és mire költik?

 – Az idegenforgalmi adó személyenként és éjszakánként 300 forint, tavaly 198 millió forint folyt be. Ezt a bevételt visszaforgatja a város az idegenforgalomba, illetve a turizmushoz szükséges infrastruktúra fejlesztésébe. Óriási tempóban folyik a csatornahálózat kiépítése, ennek eredményeként az idén már 83 százalékos lesz a csatornázottság a városban, jövõre pedig megközelíti a 100 százalékot.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.