Balatoni Borrégió Borbíráló Bizottság (BBBB) titkára elmondta, törvény írja elő, hogy csak olyan bort lehet közfogyasztásra forgalomba hozni, amit megfelelő szervezetek tételenként laboratóriumi és érzékszervi vizsgálat alá vetettek, ennek alapján minőségét megállapították, azt megfelelőnek minősítették. Az országban kilenc helyi borbíráló bizottság működik és egy országos. A helyi bizottságok közül egyedül a balatoni, amelyik illetékessége a borrégiót alkotó összes borvidékre - Badacsonyi, Balatonboglári, Balatonfüred-Csopaki, Balaton-felvidéki, Nagy-Somlói és Zalai - kiterjed, a többiek egy-egy borvidéket fednek le.
A Balatoni Borrégióban 2012 decembere óta működik a bizottság, nyolc termékleírás - Balaton, Badacsony, Balatonfüred-Csopak, Balaton-felvidék, Nagy-Somló, Zala, Káli és Tihany - borai tartóznak hozzá, a boglári termékleíráshoz tartozó borokat Pesten a központi szervezetnél, a somlóiakat pedig a Somló helyi bíráló bizottságánál vetik érzékszervi vizsgálat alá.
A borrégiós bíráló bizottságba a borvidékek hegyközségi tanácsai 15-15 bírálót, illetve a Balatonfüred-Csopak Borvidékről harminc bírálót. A jelölteknek a jogszabályban előírt szakmai végzettség mellett rendelkezni kellett a Magyar Borakadémia borbíráló vizsgájával is. Jelenleg 96 aktív bíráló működik a régióban, akik közül a bizottság titkára alkalmanként öt-öt főt kér fel a kéthetente tartott borbírálatokra. A konkrét bizottság összeállításának feltétele, hogy abban legalább három borvidék bírálója benne legyen. A bírálók munkáját a Badacsonyi Borászati Kutatóintézet segíti a szükséges feltételek megteremtésével.
A bírálat során a szakemberek azt vizsgálják, hogy a bor teljesíti-e az adott termőhelyre, illetve fajtára vonatkozó termékleírás követelményeit, a fajtának, évjáratnak megfeleljen és hibátlan, megfelelő minőségű legyen. A borokat a szakértők "vakon" kóstolják, nem ismerhetik a termelőt. Amennyiben nem megfelelőnek találnak egy bort, pontosan rögzíteniük kell a hibát, hogy a termelővel közölni tudják az elutasítás okát. A bírálat megbeszélés nélkül zajlik. Akkor utasítanak el egy bort, ha a legalább ötfős bizottság tagjainak többsége így dönt.
A bizottság a közel két éves működés alatt 48 alkalommal tartott bírálatot, amin Összesen 2282 bortételt vizsgáltak meg 297 termelőtől. A vizsgált mintákhoz tartozó összes bor mennyisége 86 ezer hektoliter volt, egy tétel mögött átlagosa 38 hektoliter bor állt, egy termelőre átlagosan 289 hektoliter jutott.
A bírált borok 9 százaléka volt édes, vagy félédes, 78 százaléka fehér fajta, 12 rozé és 10 százalék vörös. Az utóbbiak alacsony arányát az magyarázza, hogy a boglári termékleírás alá tartozó borokat Budapesten bírálják.
Szőlőfajták szerint a fehérboroknál 37 fajta volt 1784 tétellel, aminek közel harmadát az olaszrizling adta, majd a szürkebarát és a chardonnay következett. Rozékat tíz szőlőfajtából, 9 vörös szőlőből és a piros bakatorból készítettek. A 252 tételben a kékfrankos, a cabernet sauvignon és a pinot noir volt a legmeghatározóbb fajta. A vörös borok 9 szőlőfajtából készültek, a 246 tételből 64 alapanyaga a cabernet sauvignon volt. A bírálók 179 tételt utasítottak el minőségi probléma miatt, ez az összes bor 8 százaléka.
A múlt évben a bírálóknak két alkalommal szerveztek tréninget, amit Barátossy Gábor, a Nemzeti Élelmiszer Biztonsági Hivatal illetékese igazgatóhelyettese tartott. Az idei évben is negyedévente szerveznek továbbképzést, hogy a bírálók mindig felkészülten végezzék a munkájukat - hangsúlyozta Kulka Gábor.
Ügyelnek a balatoni borok jó minőségére
A Balatoni Borrégióban folyamatosan működő borbíráló bizottság garantálja, hogy minden forgalomba kerülő ital jó minőségű legyen, reagált Kulka Gábor azokra a turisztikai és más fórumokon megfogalmazott felvetésekre, amik közös régiós borminősítés elindítását szorgalmazták.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket
Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.